ראיון "אנחנו לא יכולים לנהוג כפי שהתנהגו אלינו בזמן הגירוש הנורא והלא דמוקרטי"

הרב רא"ם הכהן הגיע בימים האחרונים לבית הנשיא יחד עם מיזם "שיח שלום", שם עסקו בשיח הקשה שמפלג את החברה הישראלית | ל"חדשות כיפה" אומר הרב: "אם אין אחדות זו סכנה קיומית". לדבריו: "היינו מגיעים גם אם לא היה את הדיון על הצד המשפטי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/02/23 13:51 טו בשבט התשפג

"אנחנו לא יכולים לנהוג כפי שהתנהגו אלינו בזמן הגירוש הנורא והלא דמוקרטי"
הרב רא"ם הכהן | , צילום: אלחנן צוריאל

לפני כשבוע וחצי, עוד בטרם נשמעו מילותיהם הקשות של עו"ד דוד חודק ואל"מ במיל' זאב רז, הגיעו קבוצת רבנים, רבניות ואישי ציבור למשכן נשיא המדינה בירושלים, שם לדבריהם עסקו הנוכחים - "אנשים מימין ומשמאל, תומכי הרפורמה המשפטית ומתנגדיה, דתיים וחילוניים, שונים ומגוונים" בשיח על המצב בשיח הישראלי. בשיחה עם "חדשות כיפה" מסביר הרב רא"ם הכהן מדוע הגיע למפגש ומה עלינו לעשות כחברה בימים אלה. 

"מהשמאל הרדיקלי ביותר, כולל משפטנים"

אל הנשיא הגיעו, כך על פי המכתב אותו פרסמנו מוקדם יותר, "אנשי שיח שלום". באתר "חיים משותפים" נכתב שהחזון של שיח שלום הוא בהשראת הדימוי של "וגר זאב עם כבש" המרכיב את לוגו המיזם. "השלום הוא אחדות של הפכים. כל אחד הוא חלק בפאזל שלא יכול להיות שלם בלעדיהם. השלמות הזו היא שלום". הרב רא"ם מרחיב ואומר בשיחה עמנו כי המיזם קיים שנים רבות והוא מכיל בתוכו דמויות רבות מכל קצוות הקשת. "דתיים, חילונים, ימנים, ושמאלנים עם מנחה מקצועית מאוד, על ידי הקשבה ותהליכים ארוכים. הדברים נמצאים בלי פרסום ולכן הם מובילים לדברים טובים של שיח עמוק, מכבד ומקבל".  

ראש ישיבת עתניאל, מדגיש כי אין זה גוף פוליטי: "יש בו מהשמאל הרדיקלי ביותר ,כולל משפטנים, אבל אני מנוע מלהגיד שמות". במהלך השיחה עמו, הרב חוזר ואומר כי כי הם הגיעו לנשיא ללא קשר לרפורמה במערכת המשפט. "היינו מגיעים גם אם לא היה את הדיון על הצד המשפטי, השיח עם נשיא המדינה היה קיים עוד לפני".

המכתב לנשיא הרצוג

המכתב לנשיא הרצוג

"צריך לעצור את השיח הכוחני"

למה נשיא המדינה צריך להוביל שיח של פשרה בנושא הזה של הרפורמה במערכת המשפט? בעצם יש בה ברפורמה הזאת משהו פוליטי בסופו של דבר. 

"אני לא מתעסק בפוליטיקה, אבל צריך לדעת שיש לנו חברה אחת במדינת ישראל ושיח כוחני מכל צד הוא פגום מאוד. זה לא משנה שאם אלה לא נהגו בסדר - צריך לעצור את השיח הכוחני. כמו שבחינוך אנחנו מבינים מלכתחילה שהכפייה היא דבר לא טוב, גם בחברה הישראלית צריך לצמצם ושהחברה תתנהל לא על ידי כוח אלא על ידי רוח, כדברי הנביא זכריה - 'לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר השם'. אם ימשיכו ככה זה מה שנקרא שמשיח בן יוסף ימות. יש דרך עמוקה יותר של שיח עמוק יותר שיכול להוביל ל'והיו לאחדים בידך' כדברי הנביא". 

השיח הכוחני נמצא בימים האלה בעיקר בצד השמאלי של המפה הפוליטית.

"השיח הכוחני מצוי בשני הצדדים לצערי הרב. צריך לדעת, כוח מוליד כוח. זה לא עוזר שאני מאשים את השני בכוח, כי אין לסיפור הזה סוף. הגיע הזמן שנשכיל להנהיג את עם ישראל. צריך להנהיג, לקבל החלטות, מותר לקבל החלטות, יש שלטון ויש משילות - אבל ההנהגה צריכה להיות כהנהגה של משיח בן דוד ולא על ידי כוח".

"אם אין אחדות זו סכנה קיומית"

במכתבם כאמור, מוזכר כי הגיעו לנשיא יצחק הרצוג תומכי הרפורמה המשפטית ומתנגדיה. לשאלה מה לגבי הבטחות בחירות, שכן בימין עסקו במהלך מערכת הבחירות ברפורמה למערכת המשפט, משיב הרב רא"ם: "אני לא אתייחס באפון ספציפי. אני חושב שבמערכת המשפט יש פגמים, אם היה שיח אמיתי היה אפשר לשבת שכולם יודו על הפגמים ולדון איך לתקן את מערכת המשפט. במבחן התוצאה לצערי הרב אין גיבוי למערכת המשפט במדינת ישראל, לצערי הרב אין גם גיבוי למערכת בתי הדין במדינת ישראל. כל גופי השלטון איבדו את האמון שלהם". 

לדבריו, "צריך לעשות הרבה תיקונים, לא אמרתי שלא, אבל לא אכנס לצד הפוליטי". מיד לאחר מכן מוסיף הרב: "גם כאשר עושים תיקונים, השאלה היא באיזו שפה עושים את התיקונים, ואיך. אנחנו צריכים לדעת שבמדינת ישראל האחדות היא הכרחית, אם אין אחדות זו סכנה קיומית. אנחנו צריכים להיות מוטרדים מהשיח הכוחני בשני הצדדים, להיות מוטרדים מאוד מהתגובה שגובלת בחוסר בגרות של של שני הצדדים". הרב חוזר ואומר שהוא לא מעוניין להיכנס לצד הפוליטי וכי דעותיו ידועות. על הדרך לתיקון מערכת המשפט הוא אומר: "צריכים אנשים שיובילו תיקון בשפה נבונה, דרך הקשבה ומקצועיות. שיח מאוד קשוב, כדברי בית הלל שקודם שומעים את דברי השני ואחרי זה אומרים את הדברים שלהם". 

ובכל זאת, מה עם הבטחת בחירות?

"לא אמרתי לא להגיע להחלטות או למעשים. ממשלה נבחרת בשביל לפעול וזה חלק מהמשטר הדמוקרטי. אבל גם המנצח - בין אם הוא משמאל ובין אם הוא מימין, צריך לדאוג למיעוט. אנחנו לא יכולים לנהוג כפי שהתנהגו אלינו בזמן הגירוש הנורא והלא דמוקרטי שהיה בגוש קטיף, לנקום ולהתנהג באותה מידה, כי אז יהיה פינג פונג של 'נחום תקום'. כך לא מנהלים חברה".