הקהילה שנטשה את החד פעמי בקידושים: "נתקענו עם הקוגל וההרינג"

המס על הכלים החד פעמיים והשמירה על הסביבה הביאו את קהילת "שיח יצחק" בירושלים לעבור מהפך ולהשתמש בכלים רב פעמיים בקידושים | איך זה עובד? מה התחיל הכול? וכמה קהילות כבר פנו לקבל טיפים?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/01/22 17:02 כט בטבת התשפב

הקהילה שנטשה את החד פעמי בקידושים: "נתקענו עם הקוגל וההרינג"
הכלים שנקנו לקידושים בקהילה, צילום: הדס שטובר

המודעות לאיכות הסביבה התגברה בשנים האחרונות בישראל בכלל ובמגזר הדתי בפרט, כאשר יחד עם כניסתו לתוקף של המס על הכלים החד פעמיים, הראשונים להיפגע היו בתי הכנסת שנאלצו לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לקידושים ההמוניים. לאחרונה, קהילה ירושלמית אחת הוכיחה שאפשר לעשות קידושים גדולים וגם לשמור על הסביבה.

הדס שטובר, חברת קהילת "שיח יצחק" בבית אלישבע בירושלים, מספרת כי היא ובני קהילתה הוטרדו כבר תקופה ארוכה מסוגיית הכלים החד פעמיים, אך עם התפרצות הקורונה התהליך נעצר. אתמול, אחרי התפילה חנכו בחגיגיות חברי המניין את סט הכלים הרב פעמיים שישמש אותם בקידושים. שטובר מספרת כעת על המחשבות שליוו אותה ואת חברי הקהילה: "חשבנו על כל מיני פתרונות לצמצום הפסולת אפילו חשבנו על 'פינגר פוד', אבל נתקענו עם אתגר הקוגל וההרינג - אי אפשר לאכול את זה כפינגר פוד וגם אי אפשר לוותר על זה".

הכלים במדיח - יעברו בתורנות ממשפחה למשפחה

הכלים במדיח - יעברו בתורנות ממשפחה למשפחה צילום: הדס שטובר

הפתרון שהוסכם בסופו של דבר הוא קניית כלים רב פעמיים רבים, כאשר בכל פעם ולפי תורנות קבועה, משפחה אחת תיקח את הכלים לביתה ותנקה אותם. "אנחנו מוגבלים במקום", מסבירה שטובר, "אין לנו בניין שהוא רק שלנו, ואין לנו מטבח והרבה מקום אחסון".

"בית כנסת זה מקום מעולה כדי להוביל את המהלך"

"אנחנו רגילים ביוזמות, מהלכים ושינויים, והחלטנו ששום דבר לא יעשה בכפייה או יגרום לאנשים שלא מתחשק להם להשתתף במאמץ לעשות את זה. תכננו את זה כך שהתורנות תתבסס רק על מי שרוצה ויכול", מבהירה שטובר ומציינת באופטימיות כי "אנחנו רק בהתחלה ויש כבר 10 משפחות וזה יחזיק אותנו כמה חודשים קדימה. אני מאמינה שעוד כמה יצטרפו עם הזמן. בשבת דיברתי עם הילדים והסברתי להם שלא לוקחים את הכוסות הביתה. כבר פנו אליי חמישה אנשים מקהילות אחרות ושאלו אותי איך זה עבד". 

שטובר מספרת כי גם אחרי שמצאה את הכלים המתאימים, הבינה שעליה לחפש את הדרך להוביל ולאפסן אותם בצורה טובה, אז יחד עם חברתה ליוזמה סילבי ליפו, הן מצאו קופסאות מתאימות ועגלות איתן המשפחות התורניות יוכלו לסחוב את הכלים.

הכלים הרב פעמיים בקופסאות על העגלה

הכלים הרב פעמיים בקופסאות על העגלה צילום: הדס שטובר

"יש תמיד את השאלה אם זה באמת עוזר לסביבה", אומרת שטובר אני לא חושבת שאנחנו מצילים את העולם בהחלפת הכלים האלה אבל זה מהלך חינוכי חשוב ממש. זה לא הגיוני שהילדים שלנו באים לבית הכנסת ורואים איך אנחנו משתמשים בהרבה כלים חד פעמיים וזורקים אותם לפח. בית כנסת זה מקום מעולה כדי להוביל מהלך כזה".