היועמ"ש צפוי להתנגד לעונש מוות למחבלים

מנדלבלט סובר כי הצעת החוק של ליברמן אינה עולה בקנה אחד עם הצהרותיה של המדינה בנושא בפורומים בינלאומיים, הביע חשש מפני הטלת עונש שתוצאותיו בלתי הפיכות

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/17 10:08 א בטבת התשעח

היועמ"ש צפוי להתנגד לעונש מוות למחבלים
אביחי מנדלבליט, צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צפוי להעביר השבוע את חוות דעתו העדכנית על יוזמת החקיקה של שר הביטחון ליברמן להטיל עונש מוות על מחבלים. מנדלבליט, שבעבר טען כי עונש מוות אינו מרתיע כשמדובר במחבלים, צפוי להתנגד ליוזמה, כך פורסם ב-ynet.

על פי הפרסום, מנדלבליט סובר כי הצעת החוק אינה עולה בקנה אחד עם הצהרותיה של המדינה לעניין עונש המוות בפני פורומים בינלאומיים ועם עמדת ועדת זכויות האדם של האו''ם בעניינה של ישראל - והיא צפויה לעורר ביקורת בזירה הבינלאומית. במערכת המשפטית טוענים שהמגמה הברורה במדינות מתקדמות בעולם היא ביטולו של עונש המוות, ולכן חקיקת חוק בעד החלת עונש מוות מהווה סתירה למגמה זו.

טעם נוסף להתנגדותו הצפויה של מנדלבליט קשורה בחשש מפני הטלת עונש שתוצאותיו בלתי הפיכות. כמו כן הוא סובר שהצעת החוק מעוררות שאלות חוקתיות כבדות.

בחוות הדעת של היועמ"ש צוין גם כי בחקיקה בישראל קיים מספר מצומצם של עבירות שהעונש בצידן הוא מיתה, שכולן נחקקו לפני חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ורובן מקורן בחקיקה מנדטורית. עוד צוין כי עונש המוות הופעל בסך הכל פעמיים בלבד – בבית דין שדה בשנת 1948 בעניינו של מאיר טוביאנסקי - שנמצא לאחר מכן חף מפשע - ובעניינו של אדולף אייכמן. גם ג'ון דמיאניוק הורשע ונדון למוות, אך בית המשפט העליון זיכה אותו לבסוף.

המקרה של אייכמן מעיד על כך שהמדינה בחרה להשתמש בעונש המוות רק בחמור שבפשעים שאותם יכול אדם לבצע - רצח עם. בניגוד לכך, המקרה של טוביאנסקי, ובמידה מסוימת אף זה של דמיאניוק, מעידים על הבעייתיות בעונש זה, שעלולה להתברר בשלב מאוחר כטעות שלא ניתן להשיבה.