האם ההסכם בין הבית היהודי לליכוד לא חוקי?

בקשה לפסילת ההסכם בין המפלגות הגיעה אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מטעם מספר אנשי משפט: "ההתחייבות נגועה באי חוקיות בשני היבטים לפחות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/19 17:03 טז באדר א'

האם ההסכם בין הבית היהודי לליכוד לא חוקי?
הרב רפי פרץ וראש הממשלה נתניהו, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

לאחר גיבוש ההסכם בין הבית היהודי לליכוד, הכולל שיריון לאיש הבית היהודי ברשימת הליכוד, קבוצה של אנשי משפט מבקשת לפסול אותו. הקבוצה פנתה היום (ה') במכתב ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, בבקשה כי יקבע שההסכם אינו חוקי ויש לפסול אותו.
 
"ההתחייבות נגועה באי חוקיות בשני היבטים לפחות", כתבו 11 המרצים למשפט חוקתי. "מתן אפשרות למפלגה אחת להתמודד במסגרת שתי רשימות מועמדים שונות, וכן הסכמה על התפלגות העומדת בניגוד לדין". המשפטנים מסבירים כי "ההתחייבות מאפשרת התמודדות של מפלגה אחת (הבית היהודי או האיחוד הלאומי) בשתי רשימות מועמדים שונות - דבר החותר תחת מבנה דיני הבחירות בישראל".

"תוצאתה החד משמעית של ההתחייבות היא כי מפלגת הבית היהודי-האיחוד הלאומי תתמודד במסגרת של שתי רשימות בבחירות לכנסת ה-21: ברשימה שלה עצמה, וכחלק מרשימת הליכוד. חוק הבחירות לכנסת קובע כי מפלגה רשאית להגיש רשימת מועמדים אחת ולא רשימות מועמדים שונות. כך לפי לשון החוק, וכך גם בכל שנותיה של המדינה", נכתב.

"ואולם, התחייבותו של ראש הממשלה יוצרת הלכה למעשה מצב שבו מועמדים שנבחרו במפלגה אחת (הבית היהודי או האיחוד הלאומי, מי מהן שמטעמה 'יישלח' מועמד לרשימת הליכוד) יתמודדו לכנסת במסגרת שתי רשימות שונות: ברשימתן 'הרגילה' ובמסגרת רשימת הליכוד".

באשר לטענה השנייה, המשפטנים הסבירו כי "רק שליש מחברי סיעה יכולים להתפלג ממנה. חבר כנסת בודד אינו יכול להתפלג מסיעת הליכוד. הוא יכול, לכל היותר, לפרוש מסיעת הליכוד, ולשאת בסנקציות הקבועות בחוק הכנסת כנגד מי שפרש מסיעה שלא במסגרת התפלגות.

המשפטנים סיכמו כי "ההתחייבות מעוררת לכל הפחות תחושת אי נוחות בנוגע להגנה על היחס שבין רצון הבוחר כפי שהוא בא לידי ביטוי בבחירות לבין תוצאתן בפועל".

בתוך כך, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, התייחס לנושא בריאיון לרשת "כאן ב'" ואמר כי אינו זוכר מקרה דומה בעבר. "יכול להיות שיהיה דיון משפטי על חוקיות ההסכם הזה", הוסיף