הרב בקשי דורון זצ"ל למייסד עמותת בת מלך: "אתה תקים ארגון, ואני אתמוך ואסייע"

עמותת בת מלך, הוקמה בזכותו של הרב בקשי דורון זצ"ל, מייסד העמותה עו"ד נח קורמן, מספר על הקשר של הרב ואיך הוא גרם לעמותה להפתח ולהתחיל לעבוד

חדשות כיפה עו"ד נח קורמן 13/04/20 15:13 יט בניסן התשפ

הרב בקשי דורון זצ"ל למייסד עמותת בת מלך: "אתה תקים ארגון, ואני אתמוך ואסייע"
הרב בקשי דורון, צילום: Yaacov Cohen/Flash90

את הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל פגשתי לפני עשרים וחמש שנים. הרב כיהן אז כנשיא בתי הדין הרבניים. סיפרתי לרב על היוזמה להקים מקלט לנשים דתיות וחרדיות. שאלתי לדעתו האם יש צורך במקלט כזה וכיצד לעשות זאת באופן שיתאים ויענה על הצורך. הרב שיבח אותי על היוזמה, תיאר בפני מקרים קשים של נשים דתיות וחרדיות מוכות שמגיעים לפתחו כדיין וכרב, ואת חוסר האונים כשאין לאן להפנות את אותן נשים אומללות לקבלת סיוע ושיקום. 
הרב הסכים להפגש עם ועדה מקצועית שכינסתי אז בעניין. התכנסנו בלשכת הרב, בפגישה השתתפו גב' חיה רוזנפלד אחראית נשים ונערות בעירית ירושלים, וצוות בכיר מעמותת אישה לאישה בירושלים המפעילה מקלט לנשים שאינן דתיות. הרב תמך באופן מוחלט במיזם והמליץ שהמקלט יהיה במודל קטן בגלל ריבוי הילדים במשפחות דתיות, כמו כן הציע שנפעל הרחק מעיני התקשורת כדי לא ליצור התנגדות. 

כעבור זמן חזרתי אל הרב ועדכנתי אותו שאין התקדמות ובקשתי שימליץ ויקשר אותי לארגונים שיסכימו להקים מקלט לנשים מוכות דתיות וחרדיות. "המתחיל במצווה אומרים לו גמור" פסק הרב. אם אתה התחלת לקדם את העניין הרי שקיבלת שליחות ועליך להמשיך בכך, לך אתה תקים ארגון חדש שזו מטרתו ואני אתמוך ואסייע ואדבר עם מי שצריך. 
וכך מתוך תחושת שליחות ומצוייד בברכת הראשון לציון מצאתי את עצמי בגיל כה צעיר מקים את עמותת 'בת מלך'.

מאז, כבר כאלף וחמש מאות נשים דתיות וחרדיות יחד עם אלפי ילדיהן שהו במקלטים של בת מלך, ניצלו והשתקמו מחיי סבל ויצאו ממעגל אלימות. 
בשנים הראשונות לפעילותה של בת מלך ניסינו ליצור מודל של דירות בקהילה, שכרנו 4 דירות בשכונות הר נוף וגבעת שאול בירושלים והצוות היה מסתובב כל יום בין הדירות לתת מענה לנשים וילדיהן. המודל הזה לא התקבל בברכה על ידי משרד הרווחה שתמך בהקמת מקלט גדול דווקא, שגרות בו שמונה עד חמש עשרה נשים וילדיהן. 
לאחר שלוש שנות פעילות, הקמנו בשנת 2000 את מקלט בת מלך בירושלים. המקלט היה במודל קטן יחסית, והספיק לשש נשים בלבד. למרבה הצער, מהר מאוד נאלצנו לדחות פניות מחוסר מקום ולכן הקמנו מקלט נוסף במרכז הארץ אף הוא לשש נשים. גם אז המשכנו להיות מלאים ונשים התקבלו אל המקלט רק לאחר המתנה מורטת עצבים או אפילו המשך הסבל והאלימות עד שיתפנה מקום באחד המקלטים.
באדיקות רבה התרחקנו אז מהתקשורת הכללית. כן ניסינו לעניין את התקשורת החרדית לכתוב ולהאיר את הפינה החשוכה הזו, לספר על הפעילות של בת מלך ולהעביר את המידע לנשים שזקוקות לכך אך לצערנו, ללא הצלחה.
כיום ב"ה יש לנו 24 יחידות מגורים ודירות מעבר בקהילה. אנחנו גם נותנים סיוע משפטי ואישי באמצעות קו חם שחוסך לעיתים את הצורך להגיע למקלט, ובנוסף תומכים בנשים ששהו בעבר במקלטים. כיום המודעות בקהילות הדתיות לנושא עלתה, וישנה הבנה לחשיבות הטיפול בנושא והסיוע שיש לתת לקרבנות, ובנוסף קיים שיתוף פעולה עם רבנים ומנהיגי קהילה.

הראשון לציון הרב בקשי זצ"ל המשיך לתמוך ב'בת מלך', שמרנו על קשר במשך השנים והוא היה מתעניין בנעשה במקלטים ברגישות גבוהה.
דבריו של הרב זצ"ל על השליחות לא חדלו להדהד בקרבי, והם שנתנו לי כח בעשרים וחמש השנים האחרונות להמשיך לפעול כשליח מצווה. הרב זצ"ל בעדינות נפשו ורגישותו הרבה לסבלן של הנשים דאג לכך ש'בת מלך' תהיה.
נמשיך לפעול ברוח זו שקיבלנו מהרב זצ"ל ויהיו הזכויות הרבות של 'בת מלך' בהצלת נשים וילדים והוצאתם ממעגל האלימות לזכרו.
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים וזכותו תגן עלינו.

 

הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל הביא להקמת עמותת בת מלך ולסיוע הניתן לנשים והילדים קרבנות אלימות במשפחה בציבור הדתי חרדי.
עו"ד נח קורמן, מייסד ומנכ"ל עמותת בת מלך