ההזדמנות של בנט

מערכת הבחירות הנוכחית היא ההזדמנות של נפתלי בנט לחדד את המנהיגות שלו ולהוביל קדימה. חיבור טכני עם האיחוד הלאומי יכול במפתיע לעזור לו

חדשות כיפה עדי מאמו-שוורץ, חדשות כיפה 31/12/19 09:20 ג בטבת התשפ

ההזדמנות של בנט
סמוטריץ ובנט, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לפני שתי מערכות בחירות נפתלי בנט אמר די ופרש יחד עם איילת שקד מהבית היהודי. נמאס לו מחברי המרכז ונמאס לו מהרבנים. בנט רצה להקים מפלגה שהוא יוכל להוביל, לנווט, להנהיג ולנצח. זו היתה החלטה שאולי נעשתה מתוך מחשבה עמוקה וככל הנראה אחרי תכנון ארוך, אבל בפועל התקבלה בציונות הדתית כבגידה במגזר וכנטישת הספינה שכמעט וטבעה לה. בסופו של יום, הבית היהודי ניצל בזכות הרב רפי פרץ והחיבור לאיחוד הלאומי ועוצמה יהודית. לעומת זאת נראה שבנט קיבל את ה"עונש" שלו מהמגזר הביתי שלו ולא הצליח לעבור את אחוז החסימה.

מערכת בחירות אח"כ, בנט מציב את איילת בראש ומתחבר לבית היהודי בחיבור טכני. בנט חוזר הביתה קצת אולי רכון ראש ומנסה את מזלו שוב. אם התלבטתם אם הוא אהב את החיבור, התשובה טמונה בהחלטה להפרד מהבית היהודי והחיבור הטכני שניה אחרי שהכריזו על תוצאות הבחירות, עוד לפני שאיילת שקד אפילו הספיקה לשמוע על זה. אבל בנט בחר להפרד שוב מהבית היהודי, שוב מהמגזר שלו, לשחק קצת עם ראש הממשלה ובסוף לקבל את התפקיד אותו הוא ביקש כבר לפני 8 חודשים – שר הביטחון.

והנה הגענו למערכת הבחירות הנוכחית. השלישית במספר. הפעם בנט הכריז כי הוא שוב רץ לבד. הוא ואיילת ומתן כהנא (שמות נוספים טרם פורסמו). בנט רוצה להיות שוב בהובלה ובמנהיגות, יש מאחוריו תפקיד מרשים שהוא עושה בו עבודה. אבל לבנט חסר משהו אחד, וזה את הציבור של הציונות הדתית שילך אחריו כמו פעם. בנט לא מחפש רק את הליברלים שיצביעו לו (בכל מקרה, כנראה), בנט מחפש גם את הציבור הדתי לאומי הקלאסי, הוא לא מהסס להגיד שהוא יוביל קמפיין גם במגזר הדתי, ואין לו בעיה לנסות לקחת קולות מהבית היהודי (בדיוק כמו במערכת בחירות הראשונה ששם אומנם הוא אמר שלא יעשה את זה, אבל עשה ובגדול). אבל הציבור הקלאסי עדיין קצת מפחד מבנט, האם הוא באמת לטובתנו? וכאן יש לבנט את ההזדמנות. הימין החדש זו מפלגה בדיוק כמו שבנט חלם עליה, בלי רבנים, בלי מרכז, עם החלטות עצמאיות. חיבור לגורם קצת יותר שמרני יכול לעשות את המהפך שחסר לו בציונות הדתית. חיבור עם איחוד לאומי שנשמע על פניו כחיבור לא טבעי, יכול לתת לו את הקולות שחסרים לו.

אין ספק שבצלאל סמוטריץ עבר מהפך בחצי שנה האחרונה, מי שהיום הוא שר התחבורה, למד להיות ממלכתי, להסביר את האידיאולגיה שלו מבלי להעליב (בצורה קיצונית) את הצד שני, למד לעבוד בשביל ועם הציבור הכללי. סמוטריץ הפך להיות דמות שגם הדתי הקלאסי רוצה לראות בכנסת.
לסמוטריץ היום יש 3 אלטרנטיבות, ללכת עם הבית היהודי ולהמר, לשבת בבית או לחבור יחד עם בנט למפלגה חדשה שהיא גם ליברלית וגם ציונות דתית קלאסית ובעצם להגשים את החלום של בנט ולתת הזדמנות נוספת לסמוטריץ להגשים משימות

הצוות של בנט ושקד ידעו ויודעים לעבוד היטב עם סמוטריץ. החיבור בניהם שנשמע על פניו רחוק ולא טבעי, מבחינת עבודת שטח הוא מאוד מעשי.  למודאגים מכך שהמפלגה תושפע חלילה מהקו החרדלי של סמוטריץ, הם יכולים להבטיח (וגם לקיים) כי החיבור יהיה חיבור טכני בלבד.  אותה הבטחה בדיוק שסמוטריץ יכול להעביר לבוחרים שמפחדים מהקו הליברלי של בנט.  החיבור הזה של שלישיה שיודעת לעבוד בשטח וגם בקמפיינים יכול להפוך את הרשימה מסקרים של 5 מנדטים למספר גדול יותר ומשמעותי. בנט יקבל את המפלגה שהוא רצה, אחת שפונה לכלל המגזרים, בלי רבנים (ששייכים לחיבור הטכני ולא אליו), בלי מרכז מפלגה ועם הרבה כוח בהקמת הממשלה החדשה.

אז זו אולי קריאה לבנט אבל גם לסמוטריץ, אתם יודעים לדבר ולהוביל מהלכים, תראו לציבור איך אתם יודעים לגשר על סוגיות ולהציג חזית אחידה. תנו ל"משהו חדש להתחיל" להתחיל באמת ולהוות אלטרנטיבה אמיתית לציונות הדתית.