מערך הבחינות החלופי לנשות ההלכה לא פותר את הבעיה אלא מנציח את ההפליה

"כך לא נראה שוווין" עורכת הדין אלה סקעת מצננת את ההתלהבות ממערך הבחינות החלופי לרבנות שמיועד לנשים, לדבריה יש כאן הפליה מכוונת של המדינה "מערך ראשי לגברים ומערך שולי לנשים" | לטור המלא

חדשות כיפה אלה סקעת 14/12/22 12:24 כ בכסלו התשפג

מערך הבחינות החלופי לנשות ההלכה לא פותר את הבעיה אלא מנציח את ההפליה
חלק מהנשים שניגשו למבחני הרבנות , צילום: גרשון אלינסון

אתמול פורסם ש-17 נשות הלכה נבחנו לראשונה במערך הבחינות החלופי שהוקם על ידי המשרד לשירותי דת. ראשית כל, ברכות לנבחנות והרבה הצלחה!

לפני למעלה משלוש שנים וחצי הגשנו בשמן של שש נשות הלכה ולצד ארגוני נשים נוספים, עתירה לבג"ץ נגד ההפליה של הרבנות הראשית לישראל שאוסרת על נשים להיבחן בבחינות הידע ההלכתי שהיא עורכת. כאשר הגשנו את העתירה, ביקשנו להשוות את מעמדן של נשות הלכה, שלומדות תורה במשך שנים ארוכות, למעמדם של גברים במצב זהה.

גברים שנבחנים כיום במערך הבחינות של הרבנות זכאים לשלל הטבות כלכליות, נשים לא

הגברים, שנבחנים כיום במערך הבחינות של הרבנות זכאים לשלל הטבות כלכליות, מעצם מעבר הבחינות גם אם אינם מוסמכים לרבנות בסופו של יום. הטבות אלה, חסומות בפניהן של עמיתותיהן הנשים. כך למשל, כאשר מוֹרֶה במשרד החינוך ניגש לבחינות הרבנות, הוא זכאי לגמול השתלמות, לתוספת שכר, להגיש מועמדות למכרזים ציבוריים שונים ועוד. את כל זה הוא מקבל רק על סמך ההצלחה במבחנים, גם אם לא נבחן בכלל המבחנים שנדרשים על מנת לקבל את ההסמכה הרבנית מטעם הרבנות הראשית.

נשים לומדות תורה, ארכיון

נשים לומדות תורה, ארכיון צילום: Hadas Parush/Flash90

המדינה יצרה באופן מודע מדרג בין המערכים – מערך ראשי לגברים ומערך שולי לנשים

כל ההטבות הכלכליות האלה, נמנעות ממוֹרָה שמלמדת יחד איתו ומחזיקה באותו ידע תורני ממש. כאמור, את ההפליה הזאת אנחנו מבקשות להפסיק.

למרבה הצער, המדינה מתחמקת מלהתמודד עם ההפליה עצמה, ובמקום זאת, בתגובה לעתירה, היא הציעה להקים מערך בחינות חלופי, לא ברבנות הראשית, אלא במשרד לשירותי דת. כבר משלב מוקדם הודענו לבית המשפט שאנחנו מתנגדות להצעה הזאת כיוון שמערך הבחינות החלופי לא פותר בעיה זו. במקום שהמדינה תאפשר לכל מי שיש לו את הידע התורני הנדרש להבחן באותו מבחן ולקבל את אותה ההכרה, היא יצרה באופן מודע מדרג בין המערכים – מערך ראשי לגברים ומערך שולי לנשים.

בפועל, גם לאחר מעבר הבחינה החלופית, נשות ההלכה הללו לא יהיו זכאיות לדבר והן לא יוכלו להציג את התעודה, שעמלו למענה רבות, לאף גוף ציבורי או ממשלתי שיכיר בה. כך לא נראה שוויון. לא ניתן לפתור הפליה בהפליה אחרת.

אין כל סיבה שאישה המחזיקה בידע הלכתי זהה לגבר, לא תקבל את אותן הזכויות בדיוק כמו שמקבל כל תלמיד ישיבה בן 18

מערך הבחינות החדש, שמטבע הדברים יבחנו בו נשים בלבד, יסבול מתדמית ציבורית פחות טובה. המסלול הזה יחשב כאח חורג של המסלול המרכזי שנערך במסגרת הרבנות הראשית, דבר שיקשה מאוד על ההכרה העתידית בו. ותנו לי לנחש, גם אם יהיו ניסיונות לקדם את ההכרה במבחנים של המערך החלופי, יהיו נשמות טובות שיעשו הכל בשביל למנוע את זה. לא במקרה איימה מועצת הרבנות הראשית להפסיק את כל הבחינות שהיא מקיימת אם יאפשרו לנשים להיבחן במבחני ההסמכה שלה.

מערך הבחינות החלופי לא הוקם מרצונו הטוב של המשרד לשירותי הדת, אלא רק בגלל העתירה שהגשנו לבג"ץ. אבל, לעולם התורה הנשי מגיע יותר מאשר הפירורים האלה שנזרקים אליו כעת. אין כל סיבה שאישה המחזיקה בידע הלכתי זהה לגבר, לא תקבל את אותן הזכויות בדיוק כמו  שמקבל כל תלמיד ישיבה  בן 18.

נשות ההלכה העותרות בעתירה ובכלל, מהוות את חוד החנית של עולם התורה הנשי המתחדש. תרומתן לעולם היהודי בכלל ולמקומן של נשים בעולם הזה בפרט היא אדירה. מגיע להן לקבל את מלוא ההערכה וההכרה להן הן ראויות.

אנחנו נמשיך להלחם על זכויותיהן במסגרת העתירה עד להגעה לשוויון אמיתי ומלא.

 

הכותבת היא עו"ד אלה סקעת, מנהלת המחלקה המשפטית בארגון עתים.