הגיע הזמן לשלב את "ביתא ישראל" ברשימות הציונות הדתית

במשך שנים רבות פעלה הציונות הדתית לקליטת הקהילה האתיופית ושילובם בישראל. אך אחרי כמעט ארבעה עשורים של עבודה משותפת, לא היה מעולם אף נציג של הקהילה ברשימות הציונות הדתית לכנסת - הגיע הזמן לתקן את המצב

חדשות כיפה איינאו פרדה סנבטו 11/01/21 19:54 כז בטבת התשפא

הגיע הזמן לשלב את "ביתא ישראל" ברשימות הציונות הדתית
הגיע הזמן לשילוב ביתא ישראל במפלגות הציונות הדתית. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מדינת ישראל מכילה בתוכה אנשים שהגיעו מתרבויות וארצות שונות. מבחינה זו מדינת ישראל דומה לארצות הברית. אל שתי הארצות היגרו אנשים ממגוון ארצות, אך לישראל באו אנשים מתוך אידיאולוגיה ציונית ואמונה דתית, לממש את חלום הכיסופים והכמיהה לציון שהיה טמון בדמם ובנפשם של היהודים במשך שנות דור. 

רבים ממקימיה של מדינת ישראל שהגיעו מאירופה, ניצלו מתופת השואה. אותם אנשים שיקמו את עצמם והקימו את המדינה. מבחינתי זה פלא פלאים שאנשים אוספים את עצמם ומצליחים בכוחות עצמם לשקם את השבר הפנימי ולהוות השראה ולהקים בית לאומי לעם היהודי. לארה"ב הגיעו אנשים מסיבות שונות וחלקם הובאו דרך שדות הכותנה.

אנו בקהילת ביתא ישראל, חיינו זמן רב במנותק משאר קהילות ישראל. היינו בטוחים שאין יהודים המאמינים בתורה בכל העולם חוץ מאתנו. אבותינו לחמו על אדמת אתיופיה נגד המיסיון שפעל להכחדתנו ועקירתנו מתורתנו הקדושה - "תורת משה וישראל". הוטלו עלינו סנקציות כלכליות במטרה להכניע את רוחנו, אך בעוז וגבורה אבותינו נלחמו נגד כל הכוחות הרבים ורוחם לא נשברה. בזכות האמונה האדוקה הצליחו אבותינו להישמר ולהישאר יהודים מאמינים.

העינויים הרבים שעברו מנהיגינו הרוחניים, רק הלכו והעצימו את האמונה בה'. כאשר הגיעה העת לעלות לישראל, נטשנו את בתינו הארעיים באישון לילה, ויצאנו למסע לבית הקבע ולמימוש החלום הציוני בארץ ישראל שהיא נחלת אבותינו. 

מצאנו מדינה בנויה שהושיטה לנו יד, ואנחנו עדיין בתהליך התערות בחברה על כל גווניה. התהליך לא פשוט מבחינה חברתית ומנטלית, אך בהתמדה רבה ובסיוע של אנשים טובים, אנו פועלים להתגבר על הקשיים ואף לפרוץ מחסומים רבים ולהוות מקור גאווה.

בניה ובנותיה של "הציונות הדתית" היו בחזית קליטתנו אז וגם היום. התחנכנו במסגרות של הציונות הדתית ושם פגשנו את בוני הארץ של ימינו מבחינה פיזית, חברתית וחינוכית. תנועת בני עקיבא הקימה את תנועת "השחר", שעסקה בקליטת בניה ובנותיה של קהילת ביתא ישראל. 

החלוצים בתהליך הקליטה שלנו היו אנשי הציונות הדתית, אותם פגשנו ואותם הכרנו. החוויה של ההיכרות הראשונה טמונה בנו. הם היוו לנו מקור גאווה ונתנו לנו תחושה של שייכות וקירבה, ובהם גם מצאנו חיבור רוחני ורצון עז לנטוע שורשים בארץ ולהיות שותפים בהמשך בנייתה. הציונות הדתית הכילה אותנו, אך הנהגתה הפוליטית, מעבר להתעקשותה בהסכמים הקואליציוניים שנמשיך ללמוד במסגרות החינוך הממלכתי דתי, לא ראתה בנו חלק אינטגרלי בהנהגת הציונות הדתית.

מפלגות השמאל שזיהו מבעוד מועד את התהליך, החלו לפתות את הקהילה על ידי הצבת מועמדים ברשימותיהם לכנסת. הקהילה שראתה חשיבות רבה בשבירת תקרת הזכוכית ויצירת מודל ושותפות בהנהגת המדינה הצביעה לעתים קרובות לשמאל, בלית ברירה. 

לעומת זאת, מפלגות הימין ליטפו את הקהילה במילים, טפחו על השכם וחיבקו למראית העין, אך לא ראו אותנו כחלק מרכזי בהנהגת המדינה, אלא רק ביקשו את קולותינו בקלפי. זה הזמן הנכון לתקן את החשיבה המעוותת, לראות את המציאות, לחשוב מחוץ לקופסא, ולבנות הנהגה שתיתן ביטוי לכלל הציונות הדתית. 

קהילת ביתא ישראל זוהי קהילה ציונית עם רוב מסורתי, שמחוברת לטבורה של מדינת ישראל עם אהבה יתרה. להבדיל מההנהגה הפוליטית הקודמת של הציונות הדתית, ההנהגה הנוכחית פגשה אותנו בכל מיני צמתים בחיים, ויש לנו הכרות רחבה ומעמיקה איתם.

חיזוק החינוך התורני חשוב לנו, ואנו שולחים את ילדינו למסגרות הדתיות מתוך בחירה, ובתקווה שיגדלו עם ערכים יהודים וידבקו באמונת ה'. כיום, מצביעים אלפי אנשים למפלגות עם ערכים מנוגדים לעולמנו, מתוך תחושת מיאוס מההנהגה הפוליטית של הציונות הדתית. בואו יחד נעשה את התיקון הנחוץ.

איינאו פרדה סנבטו, הוא פובליציסט, חוקר מורשת קהילת ביתא ישראל ויזם חינוכי וחברתי.