מתקרר, מתקרר... איך סיום מסכת שבת משפיע על החיים שלנו

סיום מסכת שבת בדף היומי הביא את נדב רט להרהר ביתרונות הגדולים של הלימוד האיטי והעקבי, ואיך שהוא יכול להשפיע גם על הפנסיה שלנו ועוד החלטות רבות

חדשות כיפה נדב רט 11/08/20 15:29 כא באב התשפ

מתקרר, מתקרר... איך סיום מסכת שבת משפיע על החיים שלנו
לאט לאט, צילום: ללא

אלפי אנשים (ונשים!) סיימו אתמול את לימוד מסכת שבת. יש בלימוד הזה כמובן המון מעלות – מעל לכל מעלת לימוד התורה, ומעבר לזה יש את מעלת הלימוד עם הכלל, באותו דף בו לומדים רבבות אנשים בכל יום. באופן אישי זכיתי בזכות הקורונה ללמוד עם הבן שלי את רוב המסכת במקום ללמוד לבד כמנהגי, ורק בשביל זה היה שווה כל הבלגן...

אבל לרגל סיום המסכת הזה רציתי לדבר על חן מיוחד שיש דווקא במסכת הזו – בגלל אורכה הרב – חן ההתמדה. אנחנו כבר לא רגילים לעשות דברים ארוכים. אני לא מדבר רק על בישול ארוך שהוחלף בבישול במיקרו, או בחוסר היכולת שלנו לראות סדרה תוך המתנה של שבוע בין פרק לפרק. גם בעולם העסקי עובדים היום בפרקי זמן קצרים ומהירים. האופנה הכי חמה בעולם פיתוח התוכנה היא MVP (Minimal Viable Product) כלומר איך מגיעים למוצר בר-קיימא מינימלי בתוך הזמן הקצר ביותר. יש הרבה פחות תשומת לב לאפיון מלא של התהליך הנדרש, לפיתוח ללא באגים, והדגש עובר ל'תוך כמה זמן נהיה בשוק?'. מהירות היא שם העניין. 

ובתוך העולם המהיר הזה מגיע לו הדף היומי. כל יום דף. לא יותר ולא פחות. ובשביל לסמן וי על המשימה שנקראת סיום מסכת שבת יש להשקיע יותר מחמישה חודשי לימוד שאותם אין דרך לקצר. הלימוד הזה מעורר אצלנו שרירים רדומים, שרירים של התמדה ושל סבלנות, זיכרון עמום שיש דברים שאפשר לעשות גם אם לא מסמנים עליהם וי ממש בתוך דקה שתיים. והשרירים הרדומים הללו בהחלט נדרשים. 

בספר 'לחשוב מהר, לחשוב לאט' של דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל בכלכלה, הוא מתאר באריכות את שתי המערכות הקיימות בכל אחד מאיתנו. מערכת 1 – אינסטנקטיבית, רגשית, חמה ומהירה, ומערכת 2 – שכלית, רציונלית, קרה ואיטית יותר. ברור כי שתי המערכות נדרשות לכל אחד מאיתנו. כשיש שריפה בבית לא כדאי להתחיל לחשב מה הסיכוי שהיא תגיע עד לחדר שלי וכדאי מיד לברוח. ולעומת זאת כשאני חושב כמה כדאי לחסוך לפנסיה שלי – רצוי לעשות זאת באמצעות המערכת הקרה והשכלית יותר. 

לא רק הפנסיה דורשת קבלת החלטות באמצעות מערכת 2. זה נכון גם במגוון רחב של החלטות חשובות. באופן לא-מפתיע מדובר פעמים רבות בהחלטות היותר חשובות שלנו, שדווקא לכן דורשות יותר חשיבה ועיבוד. מי שמקבל את כל החלטות הרכישה שלו מתוך אינסטינקטים בלבד – יבזבז הרבה כסף מיותר בחיים, וכך גם בתחומים רבים נוספים בהם עדיף לחשוב לפני שמגיבים – בעסקים, בעבודה ובבית. 

לימוד הדף היומי, כאמור, מאפשר לנו לאמן את השריר הזה של מערכת 2. של המערכת הרציונלית יותר, העקבית יותר, הרצינית יותר, וזהו עוד יתרון אחד המתווסף ליתרונות המשמעותיים יותר שהזכרנו בהתחלה. שנזכה להרבה סיומים, ובעיקר – להרבה התחלות! 

נדב רט הוא יועץ ארגוני ותעסוקתי, יוזם ועורך 'וואלה, רעיון' – מיזם דעת בפייסבוק ובטלגרם.