עצת נפש: ניצן הורביץ צודק, טיפולי המרה זה רע

אולי תפתעו לגלות שמרכז הסיוע "עצת נפש" מתנגד בכל תוקף לכל סוג של הטפה או שכנוע, ובוודאי מתנגד לכפות על אחרים לשנות את נטייתם. כל מי שעוסק בתחום יודע כי לא רק שנסיונות הטפה ושכנוע אינם מוסריים ואינם ערכיים, אלא שבפועל, הם גם אינם מצליחים ואף לא מסייעים

חדשות כיפה הרב יוסף שפר 24/06/20 13:04 ב בתמוז התשפ

עצת נפש: ניצן הורביץ צודק, טיפולי המרה זה רע
אילוסטרציה. לשבת אצל פסיכולוג, צילום: shutterstock

אם יש דבר אחד (לפחות) עליו מסכימים מרכז הסיוע "עצת נפש" וח"כ ניצן הורביץ, הוא ביחס לבעייתיות הקיימת בטיפולי המרה, במהלכם מנסים להפעיל על מתמודדים עם נטיות הומוסקסואליות שיטות שונות המתמקדות בנטייה המינית, במטרה לדכא או לשנות אותה. כגוף הפועל מזה כ- 20 שנה בתחום, מרכז הסיוע "עצת נפש" קיבל אלפי פניות לקו הסיוע מצד מתמודדים עם נטיות הפוכות, אשר חלקם חוו טראומות פיזיות, נפשיות ואירועים קשים אחרים על בשרם ונפשם. המצב העדין והשברירי שבו נמצאים אותם המתמודדים מצריך בעיקר אמפתיה והבנה, אולם לא פחות חשוב מכך – ניסיון והכרה עמוקה של התחום הטיפולי.

חשוב להבהיר כי על אף הרושם שנוצר לעתים בכלי תקשורת מסוימים, מרכז הסיוע "עצת נפש" אינו מפעיל בעצמו מטפלים מכל סוג שהוא. בקו הסיוע אותו מפעיל "עצת נפש" מתנדבים סייעים שנבחרו לאחר מיונים קפדניים, אשר עושים עבודת קודש למען עם ישראל, באחריות ובמקצועיות הנרכשת במהלך הכשרה מקיפה ויסודית המועברת ע"י גורמים טיפוליים מוסמכים. ברוב המקרים, הסייעים בקו משמשים כאוזן קשבת לפונים, מתבגרים ומבוגרים כאחד, המתמודדים עם מגוון נושאים וקשיים שונים (נטיות הפוכות, אובססיות מיניות, התמכרות לאינטרנט וכיוצ"ב) ומעניקים להם תמיכה והבנה שלהן הם כה זקוקים, מתוך רצון לסייע ולהקל, ככל האפשר, על המצוקה.

קיימים מקרים אחרים, בהם פונים לקו הסיוע מתמודדים עם נטיות הפוכות, שאינם מעוניינים להשלים עם נטייתם וחפצים לפעול כדי לכונן זוגיות הטרוסקסואלית. ישנם אחרים שאף חיים את חייהם כהומוסקסואלים מוצהרים (חלקם אף אינו שומר תורה ומצוות) ופונים לקו מתוך חוסר שביעות רצון מהדרך שבה הם בחרו או מתוך קריאה פנימית לאמת המפעמת בקרבם. במקרים אלו, הסייעים בקו הסיוע מוסרים לאותם פונים פרטים של מטפלים, אשר מוכרים למרכז הסיוע "עצת נפש" כגורמי מקצוע אחראים ומנוסים. באותה נשימה, הסייעים דואגים להדגיש את הקשיים הטמונים במסע אליו עתידים הפונים לצאת, וכן את העובדה כי אין מדובר כלל ב"טיפולי המרה" של הנטייה המינית, כפי שזה עלול להשתמע. כן, ייתכן וחלק מהקוראים יהיו מופתעים מכך שמרכז הסיוע "עצת נפש" מתנגד בכל תוקף לכל סוג של הטפה או שכנוע, ובוודאי מתנגד לכפות על אחרים לשנות את נטייתם. כל מי שעוסק בתחום יודע ומכיר היטב כי לא זו בלבד שנסיונות הטפה ושכנוע אינם מוסריים ואינם ערכיים, אלא שבפועל, הם גם אינם מצליחים ואף לא מסייעים. לפיכך, הסייעים אינם עוסקים כלל בלשכנע את הפונים או לנסות להשפיע עליהם בדרך לא דרך, אלא מאפשרים להם לקבל מידע חיוני במידה והם מעוניינים בכך.

כדי לנסות ולהבין יותר מה עומד מאחורי המונח "טיפולי המרה", נסביר כי המדובר, באופן כללי ביותר, בטיפולים מסוג התנהגותי - קוגנטיבי, המפנים זרקור לעבר המשיכה המינית עצמה. במהלך טיפולים אלו, עיקר העיסוק הוא בניסיון לשנות את המשיכה המינית מתוך השפעה על ההתנהגות של המטופל, הגברת העיסוק במין השני, צפייה בתכנים מיניים שבמרכזם עומד המין השני וכדומה. סוג נוסף של טיפולים הנכללים במונח הנ"ל, הינם טיפולים מובְנים - תבניתיים, העוסקים באימוץ דפוסים חיצוניים גבריים ואשר מבוססים על הנחות יסוד מובנות מראש ביחס לסיבת המשיכה המינית ולגורמי הרקע, כל זאת מבלי לפגוש קודם לכן את עולמו הפנימי האישי של המתמודד. מאחר והנטייה המינית איננה דבר חיצוני גרידא שניתן לאמן או לסגל באמצעות שינוי התנהגות (במקרה של טיפולים התנהגותיים - קוגנטיביים), ומאחר ולא ניתן להניח הנחות קבועות ומובְנות מראש ביחס למהי גבריות או בנוגע למבנה המשפחה, תוך התעלמות מעולמו הפנימי הייחודי של המתמודד וממאפייני אישיותו העצמיים (במקרה של טיפולים מובְנים - תבניתיים), טיפולים אלו, על סוגיהם השונים, ברובם המכריע אינם מועילים וגוררים אכזבה ומפח נפש בקרב המתמודדים. חמור מכך, אצל חלקם הם אף עלולים לגרום לתופעות לוואי נפשיות קשות ולהותיר אותם מצולקים. לאור ההשלכות החמורות של טיפולים אלו, מרכז הסיוע "עצת נפש" אינו מפנה את המתמודדים הפונים לקו הסיוע לגורמים המטפלים בשיטות אלו.

מנגד, קיימים טיפולים מסוג אחר, "נפשיים - דינאמיים", המבקשים לפעול בדיוק בכיוון ההפוך. אם הטיפולים שהוזכרו לעיל עוסקים בעיקר בחיצוניותו של האדם או בהנחת הנחות מובְנות מראש, הרי שהטיפולים הדינאמיים מתמקדים במה שמתחולל בנפשו של האדם פנימה. במסגרת טיפולים אלו, עוסק הטיפול בבירור הזהות העצמית של המתמודד, בהבנת רצונותיו ושאיפותיו, מתוך מסע ארוך של התבוננות על חייו עד למצבו הנוכחי כמתמודד, במהלכו נבחנות מחדש גם חוויות הילדות והשפעתן על אישיותו בהווה. העיסוק בנטייה המינית, לכשעצמה, בטיפולים אלו, הוא זניח. ניתן לומר, בזהירות, כי המטרה של השפעה כלשהי על הנטייה המינית היא משנית, או לכל הפחות הופכת לכזו רק במהלך הטיפול. המתמודד מגלה אט אט כי מדובר במהלך הוליסטי, שלם, הנובע מתוככי נפשו ואישיותו אשר מתבטא, בין היתר, בנטייה המינית. זהו מסע לא קל, שלעתים עשוי להיות ארוך ותובעני. אולם מדובר בטיפול פסיכותרפי לכל דבר ועניין, כמו כל טיפול אחר, המבטא גישה לגיטימית, שאינה שנויה במחלוקת, בשדה הטיפולי – המקצועי.

אכן, ניצן הורביץ צודק ביחס להשלכות הקשות שעשויות להיות לטיפולי המרה. אולם הצעת החוק אותה הוא מקדם כעת, המבקשת להטיל איסור גורף על קיום טיפולים פסיכולוגיים מכל סוג שהוא בנושא נטייה מינית, עלולה לפגוע בראש ובראשונה דווקא במתמודדים עצמם. זה לא אתי לכפות על מתמודדים אג'נדה טיפולית מסוימת, הפוגעת בזכות הבסיסית שלהם לבחור כיצד לחיות את חייהם. המדובר בפגיעה שאינה מידתית בזכות לחירות ובחופש לבחור, שהם אבני יסוד בכל מדינה הדוגלת במתן זכויות לאזרחיה.

לסיום, מרכז הסיוע "עצת נפש" קורא לח"כ ניצן הורביץ, כמו גם ליתר הארגונים העוסקים בנושא, לקיים שיח פתוח וכן, מתוך מטרה לסייע בנושא בצורה הטובה ביותר, באופן שיקדם את החברה הישראלית למקום מכיל, מכבד וחופשי באמת.

 

 

הרב יוסף שפר יו"ר עמותת עצת נפש