האם ליצמן יצליח להמעיט את חילול השבת במדינה?

מה ההבדל בין רשות שדות התעופה הפועלת כמעט כרגיל בשבת בתפעול שוטף ולא רק בעבודות תחזוקה לבין הרכבת,שתיהן רשויות ממשלתיות???ומדוע רשות השידור במתכונתה החדשה שאושרה על ידי הכנסת והממשלה פועלת בשבת במלוא העוצמה?

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 26/11/17 15:49 ח בכסלו התשעח

האם ליצמן יצליח להמעיט את חילול השבת במדינה?
רכבת , צילום: shutterstock

מצד אחד נראה שפתאום יש מי שאכפת לו מקדושת השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל,עומד על עקרונותיו ולא מוכן שמדינת ישראל הריבונית תחלל שבת.

מצד שני, האם באמת העבודות ברכבת זו הבעיה המרכזית.

עשרות אלפי אנשים יהודים  במדינת ישראל עובדים בשבת במקומות פרטיים ומקומות ציבוריים.

מה ההבדל בין רשות שדות התעופה הפועלת כמעט כרגיל בשבת בתפעול שוטף ולא רק בעבודות תחזוקה לבין הרכבת,שתיהן רשויות ממשלתיות??? ומדוע רשות השידור במתכונתה החדשה שאושרה על ידי הכנסת והממשלה פועלת בשבת במלוא העוצמה?

יותר מזה, מאז קום המדינה, מתיר חוק שעות עבודה ומנוחה להשאיר את בתי המלון והנופש פתוחים בשבת ולהעסיק בהם עובדים ולמרות שיש היתר 'הערמה' לעבוד בשבת וכאילו לקבל משכורת על ההכנה,אבל מבחינה רעיונית זה בסדר?? במיוחד שבבתי מלון רבים כל הצוות מחלל שבת בנסיעה ובתפעול ולא רק שאין פוצה פה אלא יותר מזה, האם יש מישהו חרדי או דתי שאיננו מתארח בבתי מלון אלו שיש להם הכשר מהדרין ונותן ידי בפועל לחילול שבת.

זאת ועוד, הסיבה העיקרית לכך שאנשים רבים רוצים לעבוד בשבת היא כלכלית. על פי חוק מקבל עובד בשבת שכר של פי שניים מאשר ביום חול,ללא קשר לשאלה האם העבודה היא בבחינת פיקוח נפש או לא. עצם העובדה שחוק כזה קיים בספר החוקים של מדינת ישראל מעיד יותר מכל עד כמה מצבה השבת במדינת ישראל הוא מורכב ובעייתי.

זאת ועוד, ליצמן התפטר מהממשלה כי לא רצה אחריות מנסטרילית לחילול שבת, אבל שותפיו החרדים מש"ס נשארו בממשלה וגם הוא נשאר בקואליציה ורק משחק ב'כאילו'. זו לא מלחמה באמת על קדושת השבת, אלא מלחמה על נראות של דאגה לשמירת השבת.

יש כאלה השואלים איפה הבית היהודי בנושא, איפה הימים שבהם המפד"ל הפילה ממשלה על חילול השבת.

התשובה היא שהנושא הרבה יותר מורכב, כי גם פרישה זו לא שינתה כהוא זה את מצבה של השבת במדינת ישראל, ההיפך הוא הנכון, מאז ועד היום מצבה של השבת הרבה יותר בעייתי.

כי השאלה המרכזית היא כיצד נכון וראוי לנסות ולעצב את יום השבת במדינת ישראל כאשר רוב רובו של העם,עדין לצערנו, איננו שומר שבת.

כל זמן שלא רוצים להסתכל על המצב בעין פקוחה מתוך רצון ללכת להסכמות, שהרי אי אפשר לתת הכשר לחילול שבת,ימשיך המצב ללכת ולהתדרדר.

כי המקום בו באמת אפשר לנסות ולשפר את מעמדה של השבת הוא לא המגרש הפוליטי, אלא המגרש החברתי והחינוכי.

במישור החקיקתי הבעיה המרכזית היא התמריץ הכלכלי הקיים לעבוד בשבת.אם יש משהו עקרוני להלחם עליו זה במישור של דיני העבודה,כי רבים מתפתים לעבוד בשב. בגלל התמריץ הכלכלי,גם אנשים מסורתיים,למענם צריכים החכי"ם להלחם ולא לחפש כותרות שאין מאחוריהם כלום מלבד כותרת.