הרשימה האדומה: עשרת המפעלים המזהמים בישראל - מי במקום הראשון?

במשרד להגנת הסביבה מפרסמים את רשימת עשרת המפעלים הציבוריים עם מדד הזיהום הרב ביותר על פי נתוני 2021. בין עשרת המפעלים: בז"ן, פז בית זיקוק אשדוד, כרמל אולפינים ואלקון. מי במקום הראשון?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 14/08/23 08:33 כז באב התשפג

הרשימה האדומה: עשרת המפעלים המזהמים בישראל - מי במקום הראשון?
מפעל, ארכיון, צילום: Moshe Shai/FLASH90

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את מדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2021, המציג לציבור את נתוני הסיכון הסביבתי ממפעלי התעשייה שבבעלות ציבורית וממשלתיות. המדד בוחן לעומק את הסיכון הסביבתי של 45 חברות ציבוריות ו-123 מפעלי תעשייה גדולים.

עשרת המפעלים המזהמים ביותר

במדד לשנת 2021 מפעל כיל רותם (רותם אמפרט), שבבעלות החברות הנסחרות החברה לישראל ו-ICL גרופ, דורג כמפעל המזהם ביותר עם עלייה של 3% בניקוד ביחס לשנת 2020. אחריו נמצאות ברשימת המפעלים האדומים של המשרד להגנת הסביבה: בז"ן, פז בתי זיקוק אשדוד, כרמל אוליפינים, אלקון מרכז מיחזור נאות חובב, לוויתן, שפד"ן, גדיב, חברת חשמל לישראל – אורות רבין ומט"ש רהט.

עשרת המפעלים המזהמים

עשרת המפעלים המזהמים צילום: המשרד להגנת הסביבה

בדו"ח נכתב על מפעל כיל רותם כי עיקר הניקוד למפעל ניתן בגין צו מנהלי שניתן בשנת 2021 בגין הפרות של הזרמת שפכים, הפרות תשתית, וחריגת פליטות מזהמים לאוויר. לאחרונה במסגרת הליך גישור בתביעה ייצוגית של המדינה נגד החברה בשל אירוע הדליפה לנחל אשלים, נקבע סכום פיצוי של 115 מיליון שקל על הנזק הסביבתי שנגרם על ידי המפעל.

עשרת החברות הציבוריות המזהמות ביותר

גם חברת האם של כיל רותם, חברת ICL גרופ מוצגת בדו"ח כחברה הציבורית בעלת ההשפעה הסביבתית השלילית ביותר לשנת 2021. "עם מגמת עלייה בדירוג בין השנים 2018-2020, אשר משמעותה השפעה סביבתית גדולה יותר, ומגמת שיפור בשנת 2021. ICL היא הבעלים של מספר מפעלים הבולטים בדירוג המפעלים, ובהם כיל רותם ומפעלי ים המלח" נכתב בדו"ח המשרד על החברה.

עשרת חברות הציבוריות המזהמות

עשרת חברות הציבוריות המזהמות צילום: המשרד להגנת הסביבה