בנט: "החילונים ראו בנו מפלגה מגזרית, עכשיו אנחנו ימין אסלי"

בראיון זוגי של ראשי מפלגת הימין החדש, מתייחסים השרים בנט ושקד לעזיבת הבית היהודי והקמת הימין החדש, ועל היום שאחרי נתניהו. שקד: "בנט צריך להיות ראש ממשלה אחרי נתניהו. אחרי בנט, הכל פתוח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/03/19 10:05 א באדר ב'

בנט: "החילונים ראו בנו מפלגה מגזרית, עכשיו אנחנו ימין אסלי"
ימין אסלי | נפתלי בנט ואייל שקד, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

ראשי הימין החדש, השר נפתלי בנט והשרה איילת שקד אומרים בראיון זוגי לידיעות אחרונות כי היה להם קשה לעזוב את הבית היהודי, מתייחסים לבקשה לפסילת אנשי עוצמה יהודית ועונים בפה אחד כי בנט הוא הבכיר מבין השניים והוא המועמד לראשות הממשלה ביום שאחרי בנימין נתניהו

הנהגה משותפת

"הסיכום בינינו הוא שזאת הנהגה משותפת", אומרת שרת המשפטים איילת שקד. "הכל אצלנו שוויוני. מקבלת ההחלטות, דרך העברת המסר וההופעות בתקשורת. אני לא חושבת שאני בולטת יותר ממנו. יש בינינו גם יחסי קנאה. זה ברור. זה טבעי. אנחנו בני אדם ולשנינו יש אגו", מסבירה שקד. "אנחנו משתדלים להסתדר, אבל הסביבה של פוליטיקאי תמיד מסכסכת. תמיד מסכסכים אחד נגד השני. זה טבע האדם. לכן אנחנו משתדלים לדבר אחד עם השני בלי מתווכים".

בראיון, נשאל שר החינוך נפתלי אם יפנה לשקד את המקום במידה והשם 'איילת שקד' יהיה חזק יותר מהשם שלו. בנט: "ביום שאחרי נתניהו אני אתמודד על ראשות הממשלה ובכוונתי להיות ראש הממשלה".

ואם תפגוש באמצע המרוץ גם את איילת שקד מתמודדת נגדך?
בנט: "תשאל אותה".

שקד: "בנט צריך להיות ראש ממשלה אחרי נתניהו. אחרי בנט, הכל פתוח". בנט: "למשל, באולטימטום שהצבנו לראש הממשלה. זו הייתה יוזמה של איילת. דנו והחלטנו ללכת על זה ואז החלטנו לסגת ביחד.

 ראש הממשלה נתניהו

ראש הממשלה נתניהוצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

עזיבת הבית היהודי והקמת הימין החדש

כזכור, איילת שקד ונפתלי בנט לא הצליחו להשתחרר מהכבלים של רבני הבית היהודי, המפלגה שהייתה לביתם הפוליטי הראשון. בסוף נפל להם האסימון: הציונות הדתית בכיס של נתניהו. ביום ההודעה על פיזור הכנסת היה זה בנט שהחל לבשל בראש את המהלך להיפרדות מהבית היהודי והקמת מפלגה שתפנה גם לציבור הימני החילוני – הימין החדש. למחרת, במהלך סיור של הקבינט בגבול הצפון, הוא ניצל את הדרך חזרה כדי להציף את הרעיון בפני שקד שתחילה סירבה בתוקף. בנט לא ויתר והפעיל מכבש לחצים שכלל גם את בעלה אופיר, עד שהוקמה מפלגת הימין החדש.

עם השמאלי הם הקימו תנועה, שמו של הימין נקשר למפלגתם החדשה. הרב פרץ והרב רונצקי

הרב פרץ והרב רונצקיצילום: פלאש 90. אביר סולטן

למה לא הצלחתם עם הבית היהודי?
שקד: "אתם טוענים שלא הצלחנו? תלוי מה זה לא הצלחנו. במונחים של מפלגה דתית זה דווקא מאוד הצליח". בנט: "דווקא כן הצלחנו עם הבית היהודי לתקופה. באנו עם חזון והיינו מאוד ברורים. החזון מתחילת הדרך, עם אורי אורבך והרב אביחי רונצקי זכרם לברכה, איילת ואני, היה לפתוח את הבית היהודי לכל עם ישראל: חילונים, מסורתיים, דתיים. בהתחלה באמת הייתה הצלחה אלקטורלית, אבל רוב הזמן ראינו שהחילונים לא נשארים. הם ראו בה מפלגה מגזרית. עכשיו אנחנו ימין אסלי, אבל עם שילוב אמיתי של יהודים וחילונים".

שקד: "היה לי מאוד־מאוד קשה כי אני מאוד קשורה למפלגה, מאוד קשורה לפעילים. זה היה בית מאוד חם עבורי. לא סתם הגעתי מקום ראשון בפריימריז. זה היה חיבור שלמרות שהוא כאילו לא טבעי, הוא חיבור אמיתי. העזיבה הייתה לי מאוד־מאוד קשה. הכי קל לי היה להישאר בבית היהודי".

אם נפתלי לא היה מפעיל כל כך הרבה לחצים, סביר להניח שהיית נשארת.
שקד: "המקום שלי היה בטוח ויציב. זה היה בהחלט סיכון. ללכת אל הלא־נודע. אבל במציאות שנוצרה חשבנו שמבחינת חיבור דתיים־חילוניים זה הדבר הנכון לעשות, ושזה יגדיל משמעותית את גוש הימין".

היו חיכוכים על רקע העזיבה?
שקד: "בנט יזם את המהלך. זה לא סוד. היו דיונים שלושה ימים. בסופו של דבר לקחתי החלטה".

התייעצתם עם בני הזוג באותה שבת שלפני ההודעה. איך זה נגמר בפורום הרביעייה? פה אחד או שהיו מחלוקות?
שקד: "בעלי הוא שותף. צריך לדעת שלפוליטיקאי, בן הזוג הוא שותף לחיים ופוליטיקה היא דרך חיים, ולא רק מקצוע. אז בעלי הוא שותף, ואני מתייעצת איתו בצורה הכי פתוחה, קרובה ואינטנסיבית. קיבלתי את ההחלטה יחד עם בעלי. זה היה תהליך. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו התוצאות, אבל כרגע המצב מוכיח את עצמו"

השארנו מפלגה על מגש של כסף

ראשי הבית היהודי לשעבר מתייחסים למצב של המפלגה שעזבו ואומרים כי הרב פרץ קיבל מפלגה מופלאה על מגש של כסף. "אנחנו, כל אחד מאיתנו, כיתת את רגליו במשך חצי שנה ופקד עשרות־אלפי אנשים. התאמצנו להגיע לאן שהגענו. הוא קיבל את המפלגה הזאת ביום אחד. יש לו הרבה מה לבנות ואני מאחלת לו הצלחה רבה". אומרת איילת שקד. בנט: "קבענו לעצמנו כלל. לא נתקוף את הבית היהודי. נקודה. למרות ההתקפות, לא נתקוף בחזרה. בסופו של דבר, כשאנחנו נמנע את הדחפורים בדולב ובעפרה, אז כולם יבינו".

נושמים לרווחה. בן גביר ובן ארי

בן גביר ובן אריצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

שרת המשפטים מתייחסת גם לבקשת לפסילת אנשי עוצמה יהודית מהכנסת ואומרת: "מיכאל בן־ארי כבר היה חבר כנסת והשמיים לא נפלו. מדינת ישראל היא דמוקרטיה מאוד חזקה. היא שייכת למועדון אקסקלוסיבי של 21 מדינות שקמו כדמוקרטיות, ומשום כך אנחנו יכולים להכיל קצוות. בימין ובשמאל".