גל הטרור: "הממשלה מדברת בשני קולות, של נתניהו-גלנט ושל סמוטריץ'-בן גביר"

הפיגוע בו נהרג חייל צה"ל ממשיך את גל הטרור שפוקד את ישראל בחודשים האחרונים. יוחנן צורף, מומחה לפלשתינים אומר בשיחה עם "חדשות כיפה" כי החודשים האחרונים מאופיינים בגל ייחודי ומסביר: "תוכנית ההכרעה של סמוטריץ' מדוברת מידי יום בעיתונות הפלשתינית"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 31/08/23 18:23 יד באלול התשפג

"הממשלה מדברת בשני קולות, של נתניהו-גלנט ושל סמוטריץ'-בן גביר"
הממשלה מדברת בשתי קולות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כבר שנה וחצי שמדינת ישראל מתמודדת עם גל טרור רצחני, גל טרור שהיכה גם ביממה האחרונה עם שלושה פיגועים ובינהם הפיגוע היום (ה') בו נהרג חייל צה"ל. בשיחה עם "חדשות כיפה" אומר יוחנן צורף, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב כי שמונת החודשים האחרונים מאופיינים בגל טרור שונה משהכרנו ותולה זאת בחולשתה של הרשות הפלשתינית. הוא טוען כי הממשלה מדברת בשני פנים, זה של נתניהו-גלנט וזה של סמוטריץ'-בן גביר.

תוכנית ההכרעה של סמוטריץ' והחשש בצד הפלשתיני

"העידן הזה של שמונת החודשים האחרונים הוא חריג יותר מאחרים, בעיקר בגלל שני שרים בולטים בממשלה, סמוטריץ' ובן גביר" קובע צורף. "אני אומר את זה משום שכותבי המאמרים הפלשתיניים עסוקים כל הזמן בשאלה מה רוצים השניים האלה, תוכנית ההכרעה של סמוטריץ' מנותחת ומדוברת כמעט מידי יום במאמרים בעיתונות הפלשתינית".

צורף, כיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ובעבר ראש אגף במשרד המודיעין והיועץ לענייני ערבים של המנהל האזרחי ברצועת עזה, מבסס את דבריו על "חומרים שמופיעים בתקשורת הפלשתינית". לדבריו, "הרשות הפלשתינית מאבדת במשך השנים חלק גדול מהלגיטימציה שלה והיא חוששת שמה ידבק בה הדימוי של בוגדת ומשת"פית".

יוחנן צורף, הממשלה מדברת בשתי פנים

יוחנן צורף, הממשלה מדברת בשתי פנים צילום: באדיבות המצולם

נקודה נוספת בה הוא נוגע, היא איך הרשות מתקבלת בעיני הציבור הפלשתיני: "הרשות מתקשה לתקשר כמו שצריך עם התושבים והיא נמצאת בדילמה של מתי היא מתחילה להיות מוצגת בציבור כבוגדת וכמשת"פית של ישראל" הוא קובע ומוסיף: "היא פה ושם מנסה לעשות משהו אבל היא פחות מרתיעה ופחות חזקה מבעבר בעיקר באזורים של צפון השומרון".

הממשלה והדרג הביטחוני רואים את הדברים בצורה דומה?

"על איזה דרג מדיני מדובר? האם אתה מדבר על נתניהו - גלנט או סמוטריץ' - בן גביר" משיב צורף. "כיוון שסמוטריץ' קיבל סמכויות רבות ביהודה ושומרון הוא למעשה תוקע טריז ביכולת הפעולה של צה"ל בשטחים. ברגע שיש אצלו את הסמכויות לקבוע איפה יוקם מאחז, ומתי יוקם, הוא למעשה מאתגר את מערכת הביטחון באופן כזה שמעקר אותה מהיכולת לפעול באופן מקצועי יותר" הוא קובע.

"גלנט לא אוהב את זה, אני בטוח שנתניהו לא אוהב את זה וגם עוד כמה שרים, מדינת ישראל ניצבת מול הפלשתינים כמדינה שמדברת בקולות לא ברורים. זה משרת את בן גביר וסמוטריץ' בצד הישראלי וזה משרת גם את הקיצוניים בצד הפלשתיני ולכן הכאוס שנוצר פה הוא כזה שעלול להפיל את כולנו למציאות של מדינה אחת".

גלנט וסמוטריץ

גלנט וסמוטריץ', שתיקולות בממשלה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"לראות איך אבו מאזן לא הולך לנו מהעולם בזמן הקרוב"

צורף מחזיק בגישה לפיה חיזוק הרשות הפלשתינית זה הדבר המרכזי אותו צריכה ישראל לעשות עתה בתגובה לגל הטרור. "אבו מאזן שעודנו בחיים הוא היחידי שעוד שם אצבע בסכר ומונע זליגה של כל הציבור הפלשתיני לעבר התקוממות רחבה, ומי שמתקומם זה בעיקר אנשים שמתנגדים לו. בתקופה האחרונה אנחנו רואים שגם אנשים מהארגון שלו מצטרפים לטרור. הדבר החשוב ביותר זה קודם כל לראות איך אבו מאזן לא הולך לנו מהעולם בזמן הקרוב".

האם ההסכם המתגבש מול הסעודים יוביל לשינוי גישה בישראל מול הפלשתינים? צורף מסופק אך אומר: "צריך להיות מרכיב מדיני במערכת היחסים עם הפלשתינים כמו שהיו בממשלות בעבר. יכול להיות שהמהלך האמריקאי לנורמליזיציה עם הסעודים יוכל להוביל למציאות אחרת שתתקיים כאן, אם כי אני מסופק".

אבו מאזן

אבו מאזן, "לראות שהוא לא הולך לנו". צילום: Flash90

זה לא סיפור של חומת מגן כמו שהיה ב-2002

ברקע גל הפיגועים, מבצע בית וגן היה אפקטיבי?

"הוא היא אפקטיבי בכך שהוא החזיר את הרשות הפלשתינית לפעולה באזורים האלו שהיא הייתה פחות פעילה בהם. זה לכשעצמו מסר חיובי שיצא בפעילות הזו. צריך להבין שהמבצע, מראש הגדירו לו מטרות מאוד צנועות, זאת הייתה התמודדות מול כוחות חמושים שהתפתחו באזור בשנתיים האחרונות בסך הכל. זה לא סיפור של חומת מגן כמו שהיה ב-2002".

"התוצאות שלו לא נתנו לנו שקט לזמן ארוך אבל זה לא בגלל המבצע, זה בגלל המציאות. בקרב הפלשתינים, שתי ההנהגות שלהם, הרשות והחמאס לא מצליחות להביא אותם למחוז חפצם ולהגעה לעצמאות או אוטונומיה, יש אבדן אמון בציבור. חמאס היא באופוזיציה אז יש לה יתרונות אבל היא לא אלטרנטיבה ממשית בקרב הציבור הפלשתיני. לכן יש פה תסכול גדול מאוד בציבור הפלשתיני והממשלה הישראלית מספקת עוד חומר בעירה למדורה הגדולה הזו".