צה"ל: סבירות גבוהה יותר שהעיתונאית הפלשתינית נהרגה מירי כוחותינו

לאחר סדרת תחקירים עולה כי לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על ידי מי נורתה שירין אבו עאקלה, אולם סבירות גבוהה יותר היא כי נפגעה בשוגג מירי צה"ל | גורם צבאי בכיר: "אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמקום כולו נמצא בזירת קרב"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/09/22 16:00 ט באלול התשפב

צה"ל: סבירות גבוהה יותר שהעיתונאית הפלשתינית נהרגה מירי כוחותינו
שירין אבו עאקלה, צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שירין אבו עאקלה, לפי סעיף 27א/פלאש 90

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הציג לאחרונה לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, את המסקנות הסופיות של התחקיר בעניין אירועי הירי אשר הביאו למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, במסגרת מבצע "שובר גלים", ב-11 במאי 2022. באותן שעות בוקר מוקדמות יצאו כוחות צה"ל לפעילות מעצרים בנפת ג'נין ונציין כי בשבועות שקדמו למבצע נרצחו 19 ישראלים בפיגועי טרור, מתוכם 11 על ידי מחבלים שיצאו מאזור ג'נין.

כאמור, האירוע התרחש ב-11 במאי בג'נין, חטיבת מנשה, כאשר באותו בוקר נערך מעצר מחבלים במחנה הפליטים שבעיירה. לוחמי דובדבן עצרו את הפעיל הראשון, אולם ביעד השני בחיפוש הרגלי הפעיל לא נמצא. שהלוחמים פרקו חזרה לכיוון הרכבים שהם סופגים אש כבדה, התקבל הדיווח על הפגיעה בעיתונאית.

מיקום הרכבים הצבאיים

מיקום הרכבים הצבאיים | צילום: דובר צה"ל

"החיילים היו בסכנה"

גורם צבאי בכיר מבהיר היום כי לא היתה כל כוונה לפגוע בעיתונאית. "צריך להגיד, הירי שפגע בשירין יכול להיות אחת משתי אופציות: לוחם צה"ל שיורה בשוגג לאחר שהוא מזהה את העיתונאית כחמושה בשל ירי שהוא סופג מהכיוון, ומגיב בירי לעבר המקום בו היא שוהה. מנגד, יכול להיות שמדובר בירי פלשתיני. אנחנו יודעים על ירי שבוצע לכיוון צפון, הכיוון בו היתה שירין - מלפחות ארבעה גגות באזור הרכבים. לכן אנחנו עדיין אומרים שזה יכול להיות ירי פלשתיני או ישראלי".

"עם זאת", אומר אותו גורם בכיר כי "מסקנות התחקיר מלמדות שבסבירות גבוהה יותר הירי בוצע בידי קלע צה"ל שפעל תחת אש מתוך אחד הרכבים באותו מתחם אורבני וצפוף". הגורם הוסיף כי לאחר בדיקה נמצא כי לא היה פער בנושא הוראות הפתיחה באש. 

"החיילים היו בסכנה. צה"ל מיצר על על מותה של העיתונאית ואנחנו פועלים בכל דרך כדי למנוע הרג של בלתי מעורבים, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמקום כולו נמצא בזירת קרב ושהעיתונאית נמצאה בסמוך למקורות הירי ועל כן היא נפגעה". 

בתום התחקירים הועברו החומרים הרלוונטיים לפרקליטות הצבאית. לאחר בדיקה של כל הממצאים והנסיבות, הפצ"רית הגיעה למסקנה כי אין חשד לעבירה פלילית כיוון שמדובר באירוע בשדה קרב ולכן החליטה שלא לפתוח בחקירה פלילית בנושא. 

השתלשלות האירועים

מאז אותו בוקר בו נפגעה אבו עאקלה, בוצעו מספר תחקירים לפעילות, גם תחקיר ברמת הפיקוד של מפקד היחידה, של המח"ט הגזרתי אל"ם אריק מויאל, של מפגד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט וגם של מפקד פיקוד מרכז האלוף יהודה פוקס. בנוסף אליהם, בוצעו תחקירים פיקודיים של מפקד חטיבת הקומנדו (חטיבת עוז) אל"ם מני ליברטי שביצע תחקיר מעמיק ספציפי שנגע נקודתית באירוע הירי ממנו נפגעה אבו עאקלה.

התחקירים הוצגו בפני כוכבי שביקש להמשיך את התחקיר "ולהפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת". נוספו מומחים מאמ"ן שבחנו את הסאונד בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח. בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינ"ל, ובכלל זה תיעוד וידיאו ואודיו.

לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הועבר לבדיקה הקליע מהרשות הפלשתינית. ב-2 ביולי נערכה בדיקה בליסטית של הקליע במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים של מתאם הביטחון האמריקני (גנרל בכיר) בין ישראל לבין הרשות
UNITED STATES SECURITY COORDINATOR FOR ISRAEL AND THE PALESTINIAN AUTHORITY (USSC). בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות. לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי.

על הכוח נורו ומאות ואלפי כדורים באש לא מדויקת. לאחר שהכוח מסיים את הפריקה הרגלית הגיעה שיירת הרכבים, חמישה רכבים ממוגנים מסוג 'דויד' ועוד שלושה רכבי 'זאב' ממוגנים, ותחת אש כבדה ומטענים שהושלכו לעברם, הלוחמים עלו לרכבים. בשלב הזה בוצע הירי שפגע ככל הנראה בעיתונאית אל-ג'זירה. 

הפגיעות ברכבי צה"ל

הפגיעות ברכבי צה"ל | צילום: דובר צה"ל

תיעוד ממצלמות גוף של הלוחמים בג’נין:

כוכבי: "המחבלים הפלשתינים פועלים בחסות האוכלוסייה הפלשתינית ומסכנים אותה"

כאמור, הרמטכ"ל קיבל את ממצאי התחקיר, וסיכם כי התחקיר שבוצע היה יסודי ומקיף, וכי צוותי התחקור הפכו כל אבן במטרה להגיע לחקר האמת. בנוסף קבע הרמטכ״ל בהמשך לממצאי התחקיר כי בשום שלב לא זוהתה העיתונאית, וכמו כן לא בוצע ירי מכוון של לוחמי צה״ל באופן שנועד לפגוע בעיתונאית.

כוכבי אמר: "מותה של שירין אבו עאקלה הוא אירוע מצער. האירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית לסיכול טרור פלשתיני, המבקש לפגוע באזרחי מדינת ישראל. הכתבת שהתה בזירה מאוימת בעיצומה של לחימה שנמשכה קרוב לשעה. במסגרת הלחימה ירו המחבלים הפלשתינים ירי כבד שסיכן את חיילי צה"ל ובכלל זה ירי חסר הבחנה לכל עבר".

עוד הוא אמר כי "צה"ל פועל במקומות המורכבים ביותר ביהודה ושומרון מידי יום ומוכיח רמת ביצוע מקצועית וערכית גבוהה ביותר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל משקיע בכך מאמצים גדולים, ובתוך כך פועל לאפשר סיקור עיתונאי וחופש עיתונות.

"המחבלים הפלשתינים מסתתרים בתוך אוכלוסייה, ופעמים רבות פועלים בחסות האוכלוסייה הפלשתינית ומסכנים אותה באופן קבוע. זהו אתגר לכוחות צה"ל, אך חובתנו המקצועית והמוסרית לפגוע בטרור ולסכל אותו בכל מקום, וחובתנו לממש את ייעודנו – הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה".