היועמ"שית: אין בסיס משפטי למנוע את הענקת פרס ישראל לרב יצחק יוסף

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה טוענת כי אין בסיס משפטי למנוע את הענקת פרס ישראל לרב יצחק יוסף. "אין מקום להתחשבות בשיקולים 'חיצוניים' מעין אלה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/05/24 20:42 כד בניסן התשפד

היועמ"שית: אין בסיס משפטי למנוע את הענקת פרס ישראל לרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף, צילום: שלומי כהן

ברקע הדרישה משר החינוך יואב קיש לא להעניק לרב יצחק יוסף את פרס ישראל, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה טוענת כי אין בסיס משפטי למנוע את הענקת הפרס, והוא מוענק לרב בתחום הספרות התורנית כאדם פרטי, ולא כרב ראשי. "עמדת המדינה היא שדין העתירות להידחות, משהן אינן מקימות עילה להתערבות המבוקשת של בית המשפט" נכתב בתשובת המדינה.

היועמ"שית: "רק בנסיבות קיצוניות תיתכן התערבות בפרס ישראל"

"בית המשפט קבע באופן עקבי, ברור ומפורש, כי לאור מהותו ואופיו של פרס ישראל, ככלל אין מקום להתחשבות בשיקולים 'חיצוניים' מעין אלה", נכתב במכתב של היועצת המשפטית, "על כן רק בנסיבות קיצוניות של ממש בחומרתן, ונדירות מטבע הדברים, ב'מקרי-קצה חריגים', שבהם 'תרעדנה אמות הספים', תיתכן התערבות בהחלטה על יסוד שיקולים כאלה".

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף.

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף., צילום: Yaakov Cohen/Flash90

עתירה לבג"ץ - לא להעניק לרב יוסף את פרס ישראל

כזכור, לפני כשבועיים, עורכת הדין בתיה כהנא דרור עתרה לבג"ץ בדרישה שלא להעניק השנה את פרס ישראל לספרות תורנית ומשפט לראשון לציון הרב יצחק יוסף. בעתירה טוענת דרור כי קיים חשש סביר שבעת המלצתה של וועדת הפרס בעניינו של הרב יוסף היא לא הייתה מודעת להתבטאותו במהלך שיעורו השבועי בנוגע לחוק גיוס חרדים כי "אם יגייסו אותנו ניסע לחו"ל". כזכור, ההתבטאות עוררה סערה ציבורית וגררה גל של גינויים.