הקיבוץ הדתי בימין, נשמה

למרות הדימוי השמאלני, הקיבוצים הדתיים הצביעו בהמוניהם דווקא לבית היהודי, שזכתה בכ-90% מהקולות. מי שבכל זאת שמרו מעט אמונים לשמאל הפוליטי הם סעד, יבנה ומעלה גלבוע

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 24/01/13 17:25 יג בשבט התשעג

הקיבוץ הדתי בימין, נשמה
מיכאל יעקובסון-cc-by, צילום: מיכאל יעקובסון-cc-by

הקיבוץ הדתי, שבמשך עשרות שנים היה מזוהה עם השמאל הפוליטי בישראל, פנה בבחירות האחרונות ימינה והצביע בהמוניו למפלגת ”הבית היהודי“, שזכתה לכ-90% מקולות הקיבוצנייקם הדתיים. על פי תוצאות האמת, ”הבית היהודי“ זכתה לפופולאריות שיא והפכה למפלגה הראשונה שזכתה בקולות הקיבוץ הדתי.

עם זאת, על פי הנתונים מסתמן כי הקיבוץ הדתי השמאלני ביותר הוא סעד, שחבריו העניקו למפלגת ”העבודה“ את המקום השני עם 55 קולות מתוך 459 מצביעים. בדומה לו ניצבת גם קבוצת יבנה, שם במקום השני זכתה מפלגת ”יש עתיד“ עם 53 קולות ומפלגת ”העבודה“ עם 48 קולות. הקיבוץ השמאלני השלישי ברשימה הוא מעלה גלבוע, בו זכתה ”העבודה“ במקום השני ו“יש עתיד“ במקום הרביעי. עם זאת, גם בשלושת הקיבוצים הללו זכתה ”הבית היהודי“ במקום הראשון, עם מאות קולות.

הקיבוץ הימני ביותר מבין הקיבוצים הדתיים הוא קיבוץ עין צורים שמלבד התמיכה האדירה בבית היהודי הצביע גם עבור ”עוצמה לישראל“, שזכתה ב-89 קולות והליכוד-ביתנו שהגיעה למקום השלישי עם 39 קולות מתוך 627 מצביעים בסך הכל.

הסוציולוג פרופ‘ אשר כהן הסביר לפני מספר חודשים את המגמה המסתמנת ובשיחה עם כתבנו אמר כי "במערכות הבחירות האחרונות עובר הקיבוץ הדתי שינוי עצום. מי שפותח את הקלפיות בקיבוץ הדתי רואה את שלושת המפלגות שבכל הציונות הדתית זוכים לקולות - הבית היהודי והליכוד. הקלפיות בקיבוץ הדתי נראות כמו קלפי בציונות הדתית. כיום כל התהליכים בציונות הדתית עוברים גם על הקיבוץ הדתי ובהרבה אופנים הוא התמזג איתה והיא איתו כמעט לחלוטין. ישנה השפעה הדתית של הציונות הדתית על הקיבוץ הדתי מה שיצר את ההתמזגות בניהם עד בלי היכר".

פרופ‘ כהן הסביר כי הדימוי השמאלני של הקיבוץ הדתי נשען על הקמת מפלגת ”מימד“, אשר גרפה כ-50% מקולות הקיבוצניקים הדתיים, עם הקמתה. ”דימוי השמאל של הקיבוץ הדתי נוצר אודות לגישה הכלכלית חברתית והסוציאליזם שספג. יותר מכך, לאורך השנים היה מאמץ אינטלקטואלי להפנים לתוך עולמה של היהדות את הערכים המודרניים, כמובן מבלי שיחרוג הלכתית, הייתה נכונות שלא להתייחס לערכים אלה כרע הכרחי או אילוץ אלא הפנמה חיובית. זה הקו שהלכו הוגים בקיבוץ כמו משה אונא, יוסק'ה אחיטוב אליעזר גולדמן ועוד. במובן הזה הקיבוץ הדתי השפיע רבות על הציונות הדתית כולה וכך תרם את חלקו. זה אולי שמאל תרבותי או דתי ממש כמו הציונות הדתית הבורגנית של אזור המרכז אך בהחלט לא שמאל פוליטי. על כל פנים, קשה מאוד להכליל את בהגדרה אחת את אנשי הקיבוץ הדתי והם מתאפיינים כמו מרבית הציונות הדתית", הסביר פרופ‘ כהן.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il