ארון קודש אורתודוקסי? לא ברחבת הכותל הדרומית

ברחבת הכותל הדרומית שאמורה להיות פתוחה לכולם, לא ניתן למצוא ספרי קודש וסידורי תפילה אורתודוקסים אלא רק סידורים רפורמים. מי שרוצה להתפלל ברחבה עם סידור תפילה אורתודוקסי צריך להביאו מהרחבה הראשית ולהחזירו לאחר מכן, כדי שלא יישארו ברחבה הדרומית

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 25/12/18 18:03 יז בטבת התשעט

ארון קודש אורתודוקסי? לא ברחבת הכותל הדרומית
נשות הכותל , צילום: פלאש 90

בין סידורי התפילה וארונות הקודש ברחבת הכותל הדרומית המכונה גם "עזרת ישראל", שאמורה להיות רחבה שפתוחה לקהל הרחב, שלא מפרידה גם בין נשים לגברים לא ניתן למצוא תשמישי קדושה אורתודוקסים. כאשר מתפללים אורתודוקסים מעוניינים להתפלל לרחבה הליברלית, עליהם להביא מהרחבה הראשית את סידורי התפילה, את ספר התורה והמחיצה. בסוף התפילה, יש להחזיר גם ארון הקודש, גם את הסידורים וגם את המחיצה למקומם, כדי שלא יישארו ברחבת "עזרת ישראל".

בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדה המחוזית לתכנון ובניה על שיפוץ והרחבת הרחבה הדרומית של הכותל לטובת הקהילה הרפורמית, זאת לאחר שהועדה המקומית דחתה את הבקשה להיתר וסירבה לדון בה. למרות טענות שנשמעו בימים שלפני הדיון, שמדובר בעניין פרוצדורלי בלבד, נציגי הממשלה טענו במפורש שהשיפוץ ובקשת ההיתר נועדו כדי לתת מענה לנשות הכותל ולרפורמים.

על רקע זה פנו במרכז ליב"ה להרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לפיתוח הרובע והממונה על ניהול הרחבה הדרומית, בבקשה שיתאפשר למתפללים במקום למקם ברחבה ארון קודש עם ספר תורה, ארון סידורים, מיקום למחיצה נפתחת, דבר שנמנע מהם עד כה, למרות שבמקום מתקיימים מניינים מדי יום, ותפילות נוספות באירועים מיוחדים, כמו ימי חול המועד, ראשי חודשים ועוד.

עזרת ישראל בכותל המערבי

עזרת ישראל בכותל המערביצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

במרכז מציינים שזו לא הפעם הראשונה שהם פונים לממונה בבקשה, אך עד כה בקשותיהם, לרווחת המתפללים במקום לא נענו, וכיום צריכים המתפללים להיסחב מדי יום עם המחיצה והסידורים, ובזמנים בהם יש קריאת התורה גם להביא למקום ספר תורה. כל זאת למרות שלרפורמים יש במקום ארונות יעודיים עם התשמישים שלהם.

במכתבם הם פותחים בהזכרת עמדת הרבנים הראשיים על קדושתו של המקום והיותו מקום תפילה בעבר "בהתאם לעמדת הרבנים הראשיים ושאר גדולי ישראל לפיה הכותל המערבי קדוש לכל אורכו, ובהמשך למסורת של תפילה שהתקיימה בחלק הדרומי של הכותל משך מאות בשנים, מתקיימות גם כיום ברחבה הדרומית של הכותל תפילות כדת ישראל המסורה לנו מדור לדור ובהפרדה מלאה". בהמשך הם מסבירים את הרקע לבקשתם: "בתפילות, המתקיימות במקום על בסיס יומי, נוטלים חלק מאות רבות של מתפללים בחודש, שכמותם אגב, גדולה בהרבה מכמות הרפורמים המגיעים למקום וכמותם הולכת וגוברת כל העת".

בר מצווה בכותל

לא לשכוח להחזיר | למצולם אין קשר לכתבהצילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

במרכז ליב"ה פנו לניהול הרחבה הדרומית וביקשו לאפשר להצבת ארון קודש עם ספר תורה, הצבת ארון ובו סידורי תפילה לפי העדות השונות וספרי תהילים וחומשים, ומיקום להצבת מחיצה נפתחת.

אריאל גרינבאום ממרכז ליב"ה אמר כי מדובר במצב אבסורדי בו לרפורמים שבקושי מגיעים למקום יש ארונות מסודרים עם תשמישים שלהם ואילו המתפללים כהלכה, הפוקדים את המקום מדי יום, צריכים להיסחב עם מחיצה וסידורים ולעיתים אף עם ספר תורה חייב להיפסק. "לא יתכן שלא מאפשרים למקם במקום תשמישי קדושה, דבר שנכון לעשות לפי העמדה המסורתית של הרבנות הראשית לישראל ואף לפי החוק. במקום לעשות מאמצים אדירים לשיפוץ הרחבה לטובת הרפורמים, הגיע הזמן שיאשרו למתפללים במקום להתפלל בצורה נורמלית ליד שריד בית מקדשנו".