מה מותר ומה אסור לאכול בהריון?

מסתבר כי תזונה טרום הריון ובהריון, היא חלון הזדמנויות לבריאות הדור הבא. אז מה כדאי לאכול וממה להתרחק. מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה הדסה עין כרם מסבירה

חדשות כיפה רבקי הררי 11/06/20 11:02 יט בסיון התשפ

מה מותר ומה אסור לאכול בהריון?
בדרך ללידה, צילום: shutterstock

מצבה התזונתי של האם לפני ההריון ובמהלכו, קובעת במידה רבה את בריאות האם והעובר במהלך ההריון ולאורך חיי העובר בבגרותו.

עד לפני מספר שנים נשים הרות חשבו שהן יכולות וצריכות לאכול "בשביל שניים", בשנים האחרונות יש נטייה לעשות דיאטות רזון במהלך ההריון ולא לעלות במשקל. שתי גישות אילו אינן נכונות ומהוות סיכון בריאותי לאם ולעובר. מחקרים מראים כי יש חשיבות למשקל ולמצב התזונתי התקין של האם טרום ההריון ולאורך כל מהלכו. נשים שהחלו את ההריון בעודף משקל או השמנה ונשים שעלו במשקל באופן מוגזם במהלך ההריון, נמצאות בסיכון גבוה משמעותית לפתח סוכרת הריונית, יתר לחץ דם, רעלת הריון, לידה מוקדמת וסיבוכי לידה. במהלך ההיסטוריה של המאה העשרים נחשפו מספר אוכלוסיות בהן נשות הולנד ונשות לינניגרד לתקופות של רעב. מחקרים מאוחרים מצאו כי נשים שהיו בשלבים מסוימים בהריון בתקופות רעב ילדו תינוקות בעלי משקל נמוך לגיל ההריון. במעקב של עשרות שנים מאוחר יותר נמצא כי תינוקות אלה שנולדו במשקל נמוך, היו בעלי סיכון גבוה משמעותית לסבול מהשמנה, פגיעה במאזן הסוכר ומחלות לב.

מכאן, שעל מנת להשיג תוצאות טובות יותר של ההריון, יש חשיבות להיות במשקל ובמצב תזונתי תקינים טרום ההריון ובמהלכו. ההמלצה לתזונה בריאה בהריון דומה להמלצות לתזונה בריאה לכלל האוכלוסייה. חשוב לאכול מזון מגוון בארוחות מסודרות, ולהקפיד על שתייה נאותה של מים, כמות של 8 כוסות מים ליום ( 2 ליטר). מים ותה צמחים ללא תוספת סוכר הינם הבחירה הנכונה.

המקור העיקרי לפחמימות יהיה מקטניות ודגנים מלאים כמו: עדשים, אפונה, שעועית, בורגול, כוסמת קוואקר ולחם משיפון ומחיטה מלאה. דגנים מלאים מכילים כמות ויטמינים ומינרלים כפולה ויותר ממוצרי קמח לבן ולכן משמעותיים לאיכות התזונתית של המזון. דגנים מלאים מכילים גם סיבים החשובים בתקופת הריון בהסדרת פעילות מערכת העיכול.

התפריט היומי יכלול לפחות 5 סוגי ירקות כאשר מומלץ לאכול ירקות מצבעים שונים ומסוגים שונים. בנוסף, התפריט היומי יכלול לפחות 2 מנות פירות, חשוב לשלב בכל ארוחה ירקות ושהירקות יהוו כמחצית מהצלחת.

מאחר והתזונה בעולם המערבי מכילה כמות גבוהה של חלבון, במהלך ההריון אין מקום לתוספת של חלבונים. מקורות לחלבון הם דגים, עוף, הודו בשר ומוצרי חלב. מומלץ כי מוצרי החלב יהיו דלי שומן (עד 5% שומן) . נשים טבעוניות וצמחוניות שאינן אוכלות חלבון מן החי, חשוב שישלבו קטניות בתפריט היומי. משפחת הקטניות כוללת: שעועית יבשה, חומוס, עדשים, אפונה , סויה, מש, פול ולוביה.

יש משמעות לאיכות השומן בתפריט ולא רק לכמות השומן. מומלץ שהתפריט היומי יכלול שומנים כמו שמן זית, טחינה, שמן קנולה, שקדים ואגוזים. כדאי להימנע ממזונות המכילים שומן מוקשה כמו: בורקס, מלאווח, מזונות המבוססים על בצק עלים ובצק פריך.  
בתקופת ההריון ישנה דרישה לרכיבים תזונתיים מעבר לכמות שתזונה מגוונת ובריאה מספקת. מחסור ברכיבים אלו נקשר עם פגיעה בעובר ולכן חשוב להעלות את מודעות הנשים ההרות להקפיד על רכיבים אלה. משרד הבריאות ממליץ על תיסוף של: חומצה פולית, ברזל, ויטמין D ויוד.

במהלך ההריון יש להימנע מאכילת מזונות לא מבושלים בשל החשש מגורמים מזהמים שיעברו ממזון האם ויפגעו בהריון. הסיכון לזיהום עולה פי כמה בנשים הרות לעומת שאר האוכלוסייה. יש להימנע מאכילת דגים, בשר, עופות וביצים לא מבושלים.  יש להימנע מדגים שלא עברו בישול אלא טופלו בדרך אחרת כמו: סושי (אפילו צמחוני אם הוכן על גבי קרש שמכינים עליו סושי רגיל), דגים מעושנים כמו מקרל , לקס, סלמון, לקרדה  או כל דג אחר שעבר עישון אך לא בושל, בשר בקר שלא עבר בישול או שעבר בישול קצר כמו: סטייק עם דרגת בישול rare-medium/rare ,  סטייק טרטר, קרפצ'יו.  

כמו כן להימנע מאכילת ביצים כמו: ביצה רכה, ביצת עין וביצים לא מבושלות בקינוחים כמו מוסים ועוד.
גבינות ומוצרי חלב חשוב לאכול רק כאלו שעברו פסטור וכן להימנע ממיצים טבעיים שלא עברו פיסטור. יש להימנע מאכילת נבטים לא מבושלים ובכלל חשוב לשטוף היטב את הירקות והפירות.

וטיפ אחד האחרון שחשוב בכל הריון – עישון. הוא מגדיל את הסיכון למומים מולדים וללידת תינוק במשקל נמוך לגיל ההריון לכן חשוב להימנע מעישון  אקטיבי ופסיבי בכל מהלך ההריון ובעצם זו הזדמנות להיגמל מהרגל לא בריא זה. מאחלת לכולן הריון בריא וקיץ נעים.

 

רבקי הררי,  מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה הדסה עין כרם