שוקלים להתחיל גמילה מחיתולים? 7 טיפים חשובים

מזג האוויר האביבי, והנוכחות האינטנסיבית בבית, יכולה להיות הזדמנות טובה לגמילה מחיתולים. אבל רגע לפני שאתם מתחילים, יש כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון

חדשות כיפה רויטל הניג שניר 01/04/20 12:46 ז בניסן התשפ

שוקלים להתחיל גמילה מחיתולים? 7 טיפים חשובים
צילום: shutterstock

לפני שתחליטו אם אתם מתחילים עכשיו את תהליך הגמילה, כאשר כולנו סגורים בבתים בחופשת הקורונה, כדאי שתקראו את הדברים הבאים שיתנו לכם זווית נוספת על התהליך. 

כאשר ילד לומד ללכת, ברור לנו שזה תהליך, שהוא נופל וקם, עוד קצת זוחל, מנסה לעמוד, נופל ושוב נעמד עד שלאט לאט מצליח לעמוד יציב וללכת. ככה בנויים תהליכים, ככה נבנות הצלחות. משום מה, בעולם הגמילה מחיתולים יש הרבה אגדות של זבנג וגמרנו, שלושה ימים והוא גמול, סופשבוע אחד ותזרקו את החיתולים. זה נכון שיש ילדים שהכל אצלם הולך מהר ומושלם, אבל אצל רובנו זה לא עובד ככה, כל כך הרבה תסכולים, כעסים ואכזבות נוצרים מהאשליה הזאת.

אז מה הכי חשוב בגמילה מחיתולים?

1. להיות מודעים לכך שזה תהליך- כפי שכתבתי בפתיחה, זה תהליך שיכול לקחת זמן ואנרגיות אחרות מהצפוי, כדאי להגיע פתוחים להפתעות ולחשוב האם אנחנו מסוגלים עכשיו לכך כשכולם בבית ולא יוצאים החוצה.  

2. לשמוח בתהליך- להגיע לתהליך הגמילה רגועים ושמחים, בין אם התהליך מגיע מהילד, בין אם הוא מגיע מההורה ובין אם הוא מגיע מהלו"ז של עוד רגע גן עירייה (זוכרים מה זה גן?!). 

3. להגיע שלמים - כדאי להגיע שלמים לתהליך, כי הילד מרגיש את מה שיש לנו בפנים ואם נרגיש שהתהליך הוא עול, זה עלול לעכב אותו. איך שמחים בתהליך? מבינים שזה שלב התפתחותי חשוב, שבו הילד שלי מודע יותר לגוף שלו ולוקח יותר אחריות ממה שהייתה לו קודם. קוראים על התהליך, ובונים לעצמנו אג'נדה שמתאימה לנו, שפה שמתאימה לבית שלנו לגבי התהליך- מה המילים שנשתמש בהם, מה ישמח אותי בתהליך, מה הניסיון הקודם שלי או של הסביבה שלי ובמי או במה אני יכולה להיעזר- משפחה, חברות, מאמרים באינטרנט, קבוצות בפייסבוק ועוד.

4. לחוות את תהליך הגמילה כהזדמנות למפגש עם הילד שלי - בכל לימוד חדש אני מגלה עוד קצת מהאישיות המופלאה הזו שזכיתי להיות ההורה שלה! לשים לב שהמפגש על הגמילה הוא נעים ומאפשר, שיש בו סקרנות מהולה בהובלה ובהתרגשות משותפת.

צילום: shutterstock

 

ואחרי שהכיוון הפנימי יותר ברור, אתן מעט טיפים טכניים, כי אם אני מכוונת מבפנים, הטכני יהיה הרבה יותר פשוט.

5. הכנה מוקדמת יכולה לקחת בין מספר ימים ואפילו למספר חודשים - ההכנה אינה מחייבת, ולכן בכל מקרה אתם יכולים להתחיל אותה כבר מעכשיו. הכנה יכולה להיות מתוכננת מראש כמו סיפורים או סרטונים על מערכת העיכול, או הכנה שמתרחשת תוך כדי חיים, כמו דוגמה אישית בשירותים (מי שמרגיש בנוח יכול להכניס את הילד, ולמי שמתקשה בשביל זה יש אחים גדולים או שכנים) או כמו דיבור במקלחת על איברי הגוף. 

6. בלי חיתול - לתת לילד להיות ללא חיתול בזמנים שנוח לכם לפרקי זמן קצובים של רבע שעה ואף יותר, לפי הזמן שלכם והתגובה של הילד. יש ילדים שנבהלים מהתחושה ללא חיתול, וכדאי לתת להם זמן להתרגל לתחוש.ה יש ילדים שזה ייראה כאילו התגשם חלומם להיות חופשיים! מניחה שאם אתם בדירה בבניין זה יותר מורכב, אך אם יש לכם חצר שאתם יכולים לצאת  גם בימים אלו, זה מקום נהדר להתנסות זו.

7. לתווך - כאשר הילד עושה פיפי בטעות או בכוונה, זה הזמן לתווך את זה - אתה עושה פיפי! חשוב מאוד להיות רגועים, ולא לרוץ מהר בהיסטריה לשירותים או הצידה. עדיף שהילד יעשה כמה פעמים על עצמו והתגובה שלנו תהיה רגועה ושמחה, מאשר שבסוף הפיפי יהיה בשירותים אבל כמות ההיסטריה והלחץ יהיו לא נעימים ואף יפגמו בתהליך.

עד כאן להיום, זכרו שבימי בידוד אלו הכי חשוב להיות רגועים ושמחים, אם אתם מרגישים שהתהליך לא מתאים לכם עכשיו, אז תתחילו רק את ההכנה בקצב שלכם, ואם מתאים לכם עכשיו להתקדם אז שימו לב לשמוח בתהליך, שהוא הזדמנות למפגש חדש עם הילד שלכם ושהכי חשוב להכין את הילד, לתווך את התהליך ולהישאר רגועים גם במחיר של פיפי על השטיח.

 

 

לטורים קודמים

 

רויטל הניג שניר - הורות מתוך חירות. 050-7640186, Horut.herut@gmail.com