בטוחים שאתם יודעים מה ההורים שלכם רוצים?

מירית הופמן מסבירה - מדוע על ההורים להשאיר לילדים הוראות מדויקות והסברים ברורים ככל הניתן, לשלב בו כבר לא יוכלו לנהל את חייהם וכספם בכוחות עצמם

חדשות כיפה מירית הופמן 13/08/20 11:00 כג באב התשפ

בטוחים שאתם יודעים מה ההורים שלכם רוצים?
הגיל השלישי, צילום: shutterstock

"טוב, חשבתי על זה, ואני יודעת מה אני רוצה לרשום בייפוי כוח המתמשך שלי". ככה פתחה נירה את הפגישה איתי השבוע. לא מזמן כתבתי כאן בטור שלי על ייפוי כוח מתמשך, שם הסברתי כמה חשוב לשבת עם עצמינו ולחשוב - איך נרצה לנהל את החיים שלנו כשכבר לא נהיה מסוגלים לעשות זאת בעצמינו.

והפעם אשתף אתכם במקצת מההנחיות שהלקוחות שלי ביקשו להכניס למסמך הזה: יש לקוחה שאחת מההנחיות שהיא ביקשה להוסיף היא לקחת אותה למספרה פעם בשבוע כדי לסדר את השיער, ופעם בחודש לקחת אותה למניקוריסטית. לקוח שיש לו כרגע חברותא ללמידת גמרא פעמיים בשבוע, ביקש כי לימוד זה ימשיך גם לאחר מכן, כי אווירת הלמידה חשובה לו, ומי יודע אולי יהיו ימים שבכל זאת הוא יהיה מספיק צלול כדי ליהנות מכך.

לקוח חרדי ביקש כי ייקחו אותו לבית הכנסת בכל שבת, אבל לכל הפחות לימים הנוראים. "אם הדבר יהפוך לנטל, אז להפסיק מייד"- ביקש להדגיש. לקוחה שכבר עשרים שנה שנה תורמת לעמותה הקרובה לליבה, ביקשה לציין הוראת תרומה ספציפית לאותה עמותה, יחד עם הסכום ותדירות התרומה. 

לקוחות המגדלים שני כלבים וחתול באהבה ובמסירות, ביקשו לציין הנחיות בקשר לדרך הטיפול ומי ימשיך לטפל באותם חיות כאשר לא יוכלו לעשות זאת. לקוחה שטרם הספיקה להשתתף בחתונת הנכדה, ביקשה לציין הענקה של סכום ספציפי כמתנה לחתונה עתידית כזאת, במידה וייפוי הכוח כבר יהיה פעיל ולא תוכל להעניק את המתנה בעצמה.

אין מסמך אחד דומה לשני, כי כל לקוח רוצה לציין את הדברים שחשובים לו אישית. לכן כל ייפוי כוח מתמשך, מותאם ספציפית לרצונות של אותו לקוח. דבר זה מצריך ממני להיכנס לחיים המרתקים והדינמיים של כל משפחה, על מנת להבין באמת את הצרכים שלהם ולייעץ להם בהתאם.

כאן, יותר מכל מסמך משפטי אחר, למילים יש המון כוח. המסמך מהווה מעין מפת חיים לעתיד. זה עוזר לילדים שלנו לנהל את חיינו, כפי שהיינו רוצים שחיינו יתנהלו בעתיד. זה מונע המון דילמות וסכסוכים שעלולים להיווצר עקב ניחושים אינסופיים של הילדים או של בן הזוג, בדבר רצון יקיריהם שכבר אינם יכולים להסביר ולהביע את עמדתם בזמן אמת.

ייפוי כוח מתמשך, נועד כמסמך שבא למנוע את הצורך לפנות למינוי אפוטרופוס מצד המשפחה, דבר הכרוך בבירוקרטיה מרובה ובכאבי ראש ועגמת נפש למשפחה כולה. אני מאמינה שאין ילדים שלא רוצים בטובת ההורים, אבל יש ילדים שלא תמיד יודעים מה הוריהם היו רוצים. הבה נעזור להם.

 

 

הכותבת: מירית הופמן - עו"ד לתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי.

לטורים קודמים