סכנות הקיץ | הורים - כך תדברו עם הילדים על מוגנות

הסכנות האורבות לילדים לא יצאו לחופש. וגם אם אתם חושבים ששיחה על מוגנות לא נצרכת בבית שלכם בימים רגילים, כדאי מאוד לקיים אותה עכשיו. היא יכולה להציל את הילדים שלכם

חדשות כיפה מיכל כרמי 14/07/20 09:49 כב בתמוז התשפ

סכנות הקיץ | הורים - כך תדברו עם הילדים על מוגנות
צילום: shutterstock

חלק מהילדים שלנו כבר בחופש, וחלק יצטרפו בהמשך, גם הקורונה שמתעקשת להישאר משאירה רבים מילדים והנוער בבית וזה הזמן לעשות איתם את "השיחה". האמת שלא זכרתי כמה היא חשובה, עד שהבן שלי (תכף 13) ניגש אליי השבוע ושיתף במקרה שקרה לחבר והייתי מזועזעת. שמחתי כל כך שכבר ניהלתי איתו את השיחה הזו לפני שנה, בלי לדעת כמה הוא הפנים אותה וכמה היא תהיה לו לעזר.

אז מה קרה? חבר של הבן שלי ניגש אליו והראה לו שהוא פתח חשבון אינסטגרם. גם לבן שלי יש חשבון כזה, וכשהוא פתח לימדנו אותו איך להגדיר מראש מי יכול לעקוב ואיך אפשר לשלוט בכך. החבר שלא ידע זאת, פתח חשבון שכולם יכולים לעקוב אחריו, ואכן, החלה לעקוב אחריו ילדה שנראתה בתמונה של האינסטגרם כבת גילו. אבל יום אחד היא שלחה לו הודעה מזעזעת ובוטה מאוד. הוא, נער תמים ולא מבין, היה המום והראה לבן שלי. כשהבן שלי שיתף אותי הקשבתי בלי לומר מילה, ונתתי לו לספר את כל הפרטים שראה לנכון:  "אמא, זה בדיוק כמו שסיפרת לי, ברשתות החברתיות יש גם אנשים לא תמימים שרוצים להגיע לילדים, ויש להם כל מיני שאלות בעייתיות ופרטיות, ולא נעימות. אז מיד עזרתי לו להגדיר מחדש את האינסטגרם שלו, שלא יוכלו לעקוב אחריו אנשים לא מוכרים ללא אישור, וכמובן חסמנו את החשבון שממנו נשלחה ההודעה".

הייתי מאוד גאה בבן שלי. בפשטות, בלי להתבלבל, הוא ידע לאתר את הבעיה, להבין שיש כאן סכנה, לפעול לפתרון וגם..לשתף את ההורים. את כל הנקודות האלו לימדתי אותו כשדיברנו על הסכנות ברשת האינטרנט.

אני יודעת שהרבה הורים מתביישים לנהל את השיחה הזו, חושבים שהיא לא נצרכת בבית שלהם או פשוט לא יודעים מתי התזמון הנכון, ומה הדרך לעשות זאת. אז רק שתדעו- הפדופילים גם יודעים שהילדים בחופש ומנצלים זאת. הסכנות לא יצאו לחופשה וחובתנו כהורים, להכין את ילדינו ולתת להם כלים נכונים כדי שיוכלו בעת הצורך להגן על עצמם ולבקש עזרה ממבוגר אחראי ואמין.

 

כמה טיפים לניהול השיחה בנושא "מוגנות ברשת ובכלל":

לא לפחד ולא להתבייש - בכל נושא ניתן למצוא את המילים שמצד אחד יסבירו ויפרטו את הסכנה, ומצד שני אנחנו כהורים נוכל להגיד אותם בלי להיכנס למבוכה או אי נעימות. מצאו את המילים שמתאימות לכם, אבל הקפידו שהן יכסו את הבעיה כולה, ויאפשרו לילד להבין מה עומד מולו.

לדוגמה: "רוב האנשים טובים ומקסימים, אבל כמו שלפעמים אנשים עושים גם דברים רעים (אפשר ממש לשאול אותו לדוגמאות), גם בעולם מסביבנו יש אנשים רעים, והם יכולים לנסות ליצור קשר דרך האינטרנט, בגן ציבורי או בכל מקום עם ילדים, כדי שהם ירגישו טוב, אבל בדרך הם פוגעים בילד. (אפשר לשאול: מי הכי חשוב שירגיש טוב?) מה הם רוצים? לראות חלקים של הגוף שהם פרטיים, לשמוע פרטים אישיים של הילד .

 

להתאמן לפני השיחה - מצאתם את המילים המתאימות לכם? יופי. עכשיו תתאמנו - דברו עם בן או בת הזוג, תתרגלו מול המראה, עד שהמילים ייצאו מכם בטבעיות ותרגישו כמה חשוב ונח לדבר עם הילד שלכם על הבטיחות שלו. 

היו כמה שיותר ברורים - הוסיפו סימנים שהילד יכול לזהות כסכנה. לדוגמה: אם מישהו שואל אותך שאלות על מידע אישי: "איפה אתה גר?, כמה אתה רחוק מהבית? איפה ההורים שלך עכשיו? עם מי אתה נמצא? מתי תהיה לבד?" אם שואלים אותך או מבקשים לתאר את הגוף, לשלוח תמונה, לגעת בגוף שלך, אם שולחים לך תמונות לא צנועות של איברי גוף חשופים (ואפשר לשאול את הילד מה הכוונה איברי גוף חשופים).

בכל מקרה להדגיש - לא משנה מה הילד עשה או איך הגיב (גם אם ענה, שלח תמונה או המשיך את השיחה כי רצה) ולא משנה איזה איומים אמרו לו (שיגלו להורים, שיפיצו תמונות ועוד) דבר ראשון מספרים להורים. הם יוכלו לעזור ולעשות כל מה שיוכלו כדי לשמור עליך.

וכדאי להוסיף - "גם אם ההורים יכעסו או יבכו- זה רק כי הם אוהבים ואכפת להם ממך והם כועסים על האיש הרע" עדיין לשתף לשתף לשתף. אפשר לפרט שמות של מבוגרים נוספים שהילד יכול לפנות אליהם או לשאול אותו על מי הוא סומך ולמי יוכל לפנות אם ההורים לא פנויים.

אל תחכו עם השיחה הזו! קיימו אותה כמה שיותר מהר, ולכל הילדים בכל הגילאים, עם אותן נקודות להתייחסות, וכמובן עם התאמה כל ילד לגילו. אפשרו להם זמן לעכל ולשאול שאלות. זה נראה לנו לפעמים לא טבעי לשוחח על סכנות קיצוניות, אבל זה גם חלק מתפקידנו כהורים: לתת לילד מידע שיכול לעזור לו בשעת מצוקה. לחשוף אותו בדרך הנכונה ובליווי כלים, תמיכה, וכתובת לפנות אליה. אל תחכו שיהיה מאוחר מדי- תעשו את זה כבר היום!

 

שנזכה לשמור על כל ילדינו, חופשה נעימה. 

 

לטורים קודמים

 

מיכל כרמי - אשת חינוך. מרצת העצמה למבוגרים ונוער, מנחת חוגי הורים, כותבת טורי חינוך ומנהלת דף הפייסבוק:" שפר באהבה-מיכל מיכל כרמי", מורה בתיכון ואמא לשבעה.