יוצאים לחופשה משפחתית? 6 עקרונות שיהפכו אותה לחלומית

החופש הגדול הגיע, ואיתו הזמן לקחת פסק זמן ולצאת לחופשה משפחתית. אז כיצד מומלץ להיערך אליה, ואיך נוכל לעזור לעצמנו ליהנות? מדריכת ההורים גליה אלכסנדר מסבירה

חדשות כיפה גליה אלכסנדר - מדריכת הורים 01/07/20 14:27 ט בתמוז התשפ

יוצאים לחופשה משפחתית? 6 עקרונות שיהפכו אותה לחלומית
צילום: shutterstock

עכשיו כשהקורונה כאן, ואיתה מדיניות השמיים הסגורים, האופציה היחידה שנשארה למשפחות היא לנפוש במדינתנו היפה בקיץ הקרוב. כולנו אחרי סגר, בסוג של פוסט טראומה וחופשה נראית כמו משהו שלא יזיק לנו. אז מה חשוב לקחת בחשבון כשיוצאים לחופשה משפחתית, מה יכול לעזור לנו אפילו ליהנות.

 

נסיעה ברכב

 כן כן, מטוסים אאוט, מכוניות וחופשות סטייל שנות ה-80 אין. אם זה לאילת או למטולה זה אומר דבר אחד, הרבה שעות נסיעה וזו יכולה להיות חוויה לא פשוטה, לא לנו ולא לילדים. אז קודם כל נעשה הכנה, לחופשה בכלל ולנסיעה ברכב. נמצא רגע של נחת ונתאר לילדים מה בתוכנית, ניתן כמה שיותר אינפורמציה, אפשר להראות תמונות של המקום, לתאר איך הוא נראה ואיפה תשנו, להחליט מראש אם אפשר, מי ישן עם מי ובאיזו מיטה. 

לספר מה תעשו במהלך היום, אילו פעילויות וכמובן עם מי אתם יוצאים לחופשה במידה ויש מצטרפים.
ספרו לילדים כמה ימים מראש ושוב בבוקר הנסיעה שיש לנו נסיעה ארוכה, נחשוב יחד מה אפשר לעשות ולשחק במהלך הנסיעה, נתארגן ונצטייד בהתאם. נעשה עצירות ולא רק כשמישהו בוכה, משתגע או מרביץ, דווקא הזמן המתאים הוא אחרי פרק זמן רגוע ולפני פרוץ מלחמת העולם השלישית, כשאתם מזהים תחילתו של שעמום או אי שקט, עצרו להתרעננות.

 

נתאים את הציפיות לילדים

ילדים משתעממים בקלות, סף הסבלנות שלהם נמוך, הרגישות הסנסורית שלהם לא פעם מקשה עליהם להכיל את הנסיעה, חם להם קר להם וכשהם צמאים הם צריכים לשתות אם לא עכשיו אז אתמול! מה זה אומר? שנתאים את הציפיות לילדים ולא את הילדים לציפיות.

אחד הקשיים שאנחנו מערימים על עצמנו זה ציפיות גבוהות, שהילד ייהנה מהנוף, או יחכה בסבלנות עד העצירה הבאה, אז בואו נהיה ראלים, הנוף לא יעבוד וסף התסכול נמוך אז כשהילד נכנס לשם ננשום עמוק, נסביר לו שאנחנו מבינים אותו ולמה הוא זקוק ו שנעזור לו להתאפק עד שנגיע ליעד או לעצירה הקרובה.

יש לנו פנטזיה של נסיעה ללא מסכים ועם משחקי ארץ עיר, זה אחלה אבל אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם זה באמת מתאים לנו? כן, אם אין מסכים זה אומר שאנחנו צריכים לעזור לילדים לייצר עניין. אנחנו צריכים לחשוב טוב לפני שאנחנו יוצאים בהצהרות לגבי המסכים, לשאול את עצמנו מה חשוב לי יותר ולמה אני מסוגל. אם יהיה גם וגם, גם שיח, שירים ומשחקים וגם מסכים יש מצב שכולנו נהיה פחות דרוכים, יותר נינוחים ואפילו, יהיה נעים.

צילום: shutterstock

 

 

אחים רבים גם בחופשה 

אחים רבים, גם בחופשה שעלתה הרבה כסף, או כמו שאמרה לי פעם אמא: ״אם הם רבים אז לפחות שזה יהיה בשקלים ולא בדולרים״. גם בחופשה יקרה, גם בריזורט חלומי הם יריבו וזה נורמלי. בחופשה קורה שזה מעצבן או מפריע לנו יותר מבשגרה כי אנחנו מצפים מהילדים להעריך, אבל, זה המקום להזכיר לעצמנו שהם ילדים, בחופשה.

עזרו להם למצוא פתרונות או לעבור לעשייה הבאה, המריבה לא פעם היא כיף ומה שבטוח מפיגה שעמום. כמו שבן הזוג שלנו יכול לעצבן אותנו, ככה בדיוק הם מעצבנים אחד את השני אם רק נתאכזב ונכעס ניפול איתם לבור ולא נעזור להם לצאת ממנו.

 

לילדים קצב משלהם

תעשו תוכניות ותכנון מראש של פעילויות אבל קחו בחשבון שאם הגעתם לראשונה מצבכם מעולה. למה? כי לילדים קצב משלהם, אנחנו יודעים שיש מיליון אטרקציות באזור ורוצים להספיק ואז הם בוחרים להתעכב במגרש המשקים הקטן שליד חדר האוכל. הם בחופש, גם אנחנו, זה הזמן לתת לקצב שלבם להוביל ולצמצם את ״הצריך״ למינימום ואם אפשר ונצליח אז נרוויח בענק אם נתאים את הקצב שלנו לזה שלהם, ילדים חיים את הרגע ולא את הפנטזיה.

 

התרגשות יכולה להפוך לתוקפנות

אחת הציפיות שלנו, היא לראות את הילדים שלנו שמחים, מאושרים, נהנים, לדעת שכיף להם ולא פעם זה מוליד אכזבות קשות. הביטוי שאנחנו מצפים לו הוא לא בדיוק מה שהילד יביא. למשל, התרגשות יכולה להפוך לעצבנות, בכיינות או אלימות ותוקפנות. חשוב שנעזור לילד להבין את עצמו, לעזור לו לתת שם לרגש ולהבין מה הוא מרגיש, נעזור לו לווסת את עצמו, נחבק, נרגיע, נתרחק איתו מהסביבה המציפה ונעזור לו אחרי שירגע לחזור לפעילות המשותפת.

 

גם חופשה היא מעבר

ישנם ילדים שמתקשים במעברים, כל מעבר, גם לצימר, מלון או "גלמפינג", הילד עוד לא מוקיר את הזכות, הוא חווה את הקושי והשינוי הרגעי, הוא צריך זמן, תיווך, חיבוק. צאו לחופשה שגם אתם תיהנו ממנה, אם אתם לא סובלים קמפינג נכון שזו אחלה חוויה לילדים אבל הורה סובל או מקטר זה לא כיף. נסו להתחבר לחופשות שאתם אוהבים וכך הילדים יוכלו לחוות אתכם נהנים ותאמינו לי, זה מדבק.

אז צאו לחופשה, כזו שמתאימה למשפחה שלכם, תאמו ציפיות קודם כל עם עצמכם ואחר כך עם הילדים. זכרו שבסוף מה שהילדים יזכרו זה את האווירה, ואנחנו האדריכלים של האווירה. הסוד לחופשה מוצלחת הוא הציפיות שלנו, ההתכוונות שלנו והרבה מאוד סבלנות.  בסוף, אפילו תיהנו.

 

 

 

לטורים קודמים

הכותבת: גליה אלכסנדר - מדריכת הורים במכון אדלר.