חמ"ד על גחלים: ספר משומש במצב טוב, יד שלישית

ביקשנו מבני נוער בבתי הספר של חמ"ד לחלוק איתנו את דעתם על סוגיות שונות מתוך עולמם. והפעם, פרויקט השאלת הספרים שרץ כבר שנים בעשרות בתי ספר. האם החיסכון בעלויות מפצה על הקושי שבלמידה מספרים שעברו ידיים רבות?

חדשות כיפה יעקב גפרט ואופיר שמואלי 07/09/17 11:56 טז באלול התשעז

חמ"ד על גחלים: ספר משומש במצב טוב, יד שלישית
חמ"ד על גחלים

נגד פרויקט השאלת ספרים, יעקב גפרט, כיתה י', ישיבת חמ"ד קרית הרצוג

הסערה סביב פרויקט השאלת הספרים מתקיימת כל שנה לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה. מצד אחד המחיר המצטבר של מקבץ הספרים לילד רק עולה ועולה עם כל שנה, אך מצד שני רוב הספרים עברו הרבה ידיים וכמעט לא ראויים לשימוש. עיקר הויכוח הוא סביב נושא הכסף, אבל אני רוצה להתייחס לצד השני של הויכוח, ולנסות להביא זווית ראייה נוספת.
אתם בוודאי יודעים (וכמות המאמרים שיש בנושא היא בלתי נסבלת) שהעולם של היום הוא דיגיטלי. לפני עשור היה אפשר לקרוא לזה "תהליך הדיגיטליזציה", אבל היום לכל אחד יש סמאטרפון, מחשב וגישה לעולם האינטרנט. בתי הספר בארץ נמצאים בעיצומו של התהליך, ולכן תוכנית הלימודים משתנה כל הזמן בהתאם לחידושים הטכנולוגים - מה שהופך את מרבית הספרים ללא רלוונטיים.
רוצים דוגמה? הנה, בשנה שעברה למדנו לאורך שנה שלמה ממצגות שהוצגו בכיתה בלי לפתוח שום דף מהספר (אני הייתי חכם מספיק כדי לא לקנות אותו), ואני מתאר לעצמי שתוכניות הלימוד הויזואליות מתקיימות גם בבתי ספר אחרים ומקנות לתלמידים חווית לימוד מעשירה יותר.
לסיכום, הפרויקט אמנם מבורך, אבל הוא בהחלט תלוי באופן הלמידה בבית הספר.

בעד פרויקט השאלת ספרים, אופיר שמואלי, כתה י', ישיבת חמ"ד קרית הרצוג

כמידי שנה, גם השנה פתחו אלפי תלמידים את שנת הלימודים. ועם שנת הלימודים בא גם הצורך בקניית הציוד והספרים לשנה. הרבה הורים בוחרים לקנות לילדיהם ספרים במסגרת תוכנית "השאלת ספרים", שבעצם נותנת להורים את האופציה "להשאיל" ספר לשנת הלימודים, תמורת מחיר נמוך מהמחיר המקורי של הספר. פרויקט זה מוזיל משמעותית את העלות של הספרים לעומת ספרים חדשים, מה שגורם להוזלה משמעותית בתחום הציוד לבית הספר, שכידוע עולה לא מעט.
בתחום הספרים המושאלים יש בעיה. הספרים הם בעצם ישנים, קרועים, מלוכלכים, ו"מוציאים את החשק" ללמוד מאותו הספר. בנוסף, לא מעט פעמים יש כמה מהדורות לאותו ספר. אם בטעות נקנתה לתלמיד המהדורה הישנה, יש קטעים שנלמדים בכיתה ולא ימצאו בספר, וזה גורם לתלמיד לפגר קצת בחומר.
לדעתי היוזמה מבורכת, חשובה, ותורמת המון לכיס של כולנו, אך עם זאת יש לוודא שאכן הספרים במצב ראוי ללימוד, לא קרועים ומלוכלכים ומהמהדורה החדשה ביותר, כדי שבסופו של דבר, גם אנחנו התלמידים, נוכל ללמוד בספרים האלה בצורה הטובה והראויה ביותר.


נקודה לדיון בסניף ובכיתה:

אנחנו יודעים שככל הנראה זה רק עניין של זמן עד שכל הספרים בבתי הספר יוחלפו במחשבים וטאבלטים. האם לדעתכם יש סיכוי שבבתי הספר של העתיד גם המורים יתחלפו במערכות שינגישו לתלמידים את המידע באופן אוטומטי כמו שיש היום למשל במנוע החיפוש של גוגל? האם יש בכלל הבדל בין מורה למנוע חיפוש מבחינת העברת הידע והאינפורמציה?