יוזמה חדשה: מלמדים את בנות השירות הלאומי להגן על עצמן

יוזמה חברתית חדשה שהתפתחה בעקבות הרצח של אורי אנסבכר ז"ל מנסה להגיע לכל בנות השירות הלאומי בארץ ולהעביר להן הדרכות בקרב מגע, על מנת לדאוג לבטיחותן ולתת להן כלים לשמור על חייהן באתגרים ובנקודות הקצה איתן הן מתמודדות בתקופת השירות שלהן 

חדשות כיפה אהבה פז, חדשות כיפה 20/11/19 13:12 כב בחשון התשפ

יוזמה חדשה: מלמדים את בנות השירות הלאומי להגן על עצמן
צילום: אלישיב קמחי

"בנות השירות הלאומי מתוקף המשימה והתפקיד שלהן נמצאות תמיד בפריפרייה החברתית והגאוגרפית, בנקודות הקצה, הן שם כמעט לבד, המעטפת והגב שהן מקבלות שואפים לאפס".
אומר לכיפה אלישיב קמחי מנהל עמותת רוג'ום ליזמות ציונית, ומי שהגה ומריץ את התכנית להעברת הדרכות קרב מגע לבנות השירות הלאומי.

לפני כשבוע פרסם קמחי בדף הפייסבוק שלו פוסט בו הוא חושף את התכנית שכבר רצה ברחבי הארץ ומבקש להגיע לכל בנות השירות בארץ.
 

צילום: ללא


"בעמותה אנחנו עושים פרויקטים שונים בתחום החיבור בין האדם לאדמה, וארץ ישראל לעם ישראל, אנו לוקחים על עצמנו משימות לאומיות שונות. לפני הקמת העמותה עסקתי בתחום הדרכות הלחימה והאבטחה, אני מדריך קרב מגע ולכן כל ענייני ההתגוננות וההדרכות קרובים לליבי. עוד נושא שקרוב לי ללב זה בנות השירות, כל אחיותיי עשו שירות לאומי ותמיד כאב לי לראות איך בנות השירות נזרקות למשימות מאוד קשות כמעט לבד ובלי הכוונה וגב מספיק תומך ומלמד, היה לי ברור שאני חייב לעשות בנושא"

בפברואר בשנה שעברה נרצחה בפיגוע אכזרי הנערה אורי אנסבכר ז"ל שהיתה בת שירות במרכז יעלים הסמוך לעין יעל בירושלים, האירוע הנוראי זיעזע את המדינה כולה וגם את קמחי: "כשהאירוע הזה קרה אני אישית לקחתי אותו מאוד קשה, כמדריך קרב מגע וכאדם שמחנך להגנה עצמית ולמניעה של אירועים כאלו, לקחתי את זה ככישלון שלי, הבנתי שהתחושות שלי באמת נכונות לגבי המעטפת של בנות השירות ושהן לא מוגנות מספיק."

קמחי יחד עם שותפים מתחום האבטחה והלחימה פיתחו תכנית הגנה עצמית לבנות השירות הלאומי הכוללת לחצני מצוקה דרך הסמארטפונים, מעטפת אבטחתית שיכולה לשמש לבנות השירות לגב, וסדנאות של הגנה עצמית ואבטחה. עם התכנית הכתובה הם פנו לרשות השירות הלאומי אזרחי ולארגונים נוספים על מנת שאלו יממנו ויקחו אחריות ברמה הארצית, אך בעקבות עניינים בירוקרטיים וועדות מעכבות הדברים נתקעו ולא התפתחו. מתוך ההבנה שהתכנית הזו והצורך בהגנה על בנות השירות הם צו השעה ופיקוח נפש לקח על עצמו אלישיב קמחי חלק אחד מהתכנית והתחיל להריץ אותה, הוא עמל בגיוס כספים, הכשרת מדריכים והעברת סדנאות קרב מגע במטרה להגיע לכל בנות השירות הלאומי בישראל כ5,000 בנות ברחבי הארץ.
 

צילום: אלישיב קמחי


התכנית החלה לפני מספר שבועות, נבנה צוות של מדריכים ומדריכות שעברו הכשרה וחפיפה על ידו על פי תכנית הדרכה המדויקת ומתאימה לתוואי שבו מסתובבות בנות השירות ולאתגרים שלהן. המדריכים פרוסים מצפון עד דרום ומגיעים לכל קבוצת בנות שירות שמתארגנת ופונה אליהם, עשרות הדרכות כבר נעשו וקמחי מדווח שנכון להיום משוריינות עוד כ90 קבוצות להדרכות בקרב המגע.
"בנות השירות לא צריכות לשלם על הסדנא" מסביר קמחי "הן צריכות רק לתאם איתנו ואנחנו מגיעים ונותנים להן אימון מקצועי ואינטנסיבי וזה משנה להן את כל התפיסה על המציאות היומיומית שלהן. הפרויקט הוא חברתי לגמרי, אין כאן אף אחד שמרוויח מזה, ולכן אנחנו כן מבקשים מהמשתתפות להשאיר תרומה לפי ראות עיניהן, כדי שהפרויקט יוכל להמשיך ולהתקיים עבור כל בנות השירות בארץ" 

המפגש עם הבנות בשטח מגדיל אצל אלישיב את המשמעות של הפרויקט והוא מספר: "בכל סדנא שהדרכתי בפרויקט הזה היתה לפחות בת אחת שאמרה שהותקפה ולכן אנחנו רואים בסדנאות פיקוח נפש של ממש ושינוי דרך החיים וההתמודדות של הבנות עם המציאות, גם לפי הביקוש רואים את הצורך הגדול"
 

צילום: אלישיב קמחי


הוא מסכם ואומר: "אנחנו שמחים שאנחנו יכולים לעשות טוב, ושהתכנית פועלת ומתקיימת, ואני קורא לציבור להירתם לסיפור הזה כי זה לא סיפור אישי שלי או של מישהי אחת אחרת, זה של כל העם, בנות השירות הן בחוד החנית של העשייה הציבורית והמינימום זה לדאוג להן שידעו להגן על עצמן בכל זמן ובכל מקום"