מצלמות ותוכנות מעקב: כך יראו הבחינות באוניברסיטאות

מצלמות, תוכנות מפוקפקות במחשבים ואף איסור יציאה לשירותים – אלו רק חלק מהצעדים שהמוסדות האקדמים נוקטים כדי לשמור על טוהר הבחינות בבית

חדשות כיפה יצחק גולדברג, חדשות כיפה 25/01/21 10:39 יב בשבט התשפא

מצלמות ותוכנות מעקב: כך יראו הבחינות באוניברסיטאות
בחינות ב 2 מצלמות, צילום: shutterstock

כבר עשרה חודשים שסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות לומדים בבית דרך זום ותוכנות למידה אחרות. בימים אלו מסתיים הסמסטר השני של לימודים מרחוק ומתחילה תקופת המבחנים. כבר בסמסטר הקודם הנהלות מוסדות האקדמיים ניסו להגיע למתווה שיהיה הוגן לסטודנטים וגם ישמור על טוהר הבחינות. שלא כמו בסמסטר אביב של 2020 - בסמסטר הזה היה למוסדות מספיק זמן לחשוב על רעיוניות יצירתיים, וכן גם לאגודות הסטודנטים במוסדות השונים לערער על הרעיונות האלו. אז אם אתם סטודנטים, תתכוננו, ככה זה הולך להיות -

החברים הטובים של הסטודנט: זום ומודל

נראה שבצד המקל של הספקטרום נמצאת מכללת אשקלון – לפי המתווה של המכללה רוב המבחנים יתקיימו במערכת Moodle – מערכת למידה מקוונת שמשמשת את רוב המוסדות האקדמיים בארץ כבר כמה שנים. את אופי המבחן ובאיזה כלים להשתמש מחליטים המרצים - כך שחלק מהמרצים דורשים מסטודנטים לעשות את המבחן עם זום פתוח בשני מכשירים בזמן המבחן ויש כאלה שדורשים זום רק במכשיר אחד. סטודנט שאין לו מקום שקט בבית כדי להיבחן בו יכול לבקש לעשות את המבחן המקוון בקמפוס, וחלק מהבחינות אף מתקיימות בקמפוס באופן פרונטלי בהתאם להגבלות הקורונה.  

באוניברסיטת תל אביב, מחאה וירטואלית ופיזית מצד הסטודנטים שכללה גם הפגנה בקמפוס הצליחה לשכנע את הנהלת האוניברסיטה להקל במתווה. בתל אביב לכל פקולטה יש את הכללים שלה אבל באופן כללי: המבחנים מתקיימים במערכת "מודל" ובזום ממכשיר אחד בלבד, הנבחנים חייבים להיכנס למערכת 45 דקות לפני תחילת המבחן – זאת כדי שיהיה זמן להזדהות במערכת. במבחנים ארוכים מעל שעה וחצי ניתן לצאת לשירותים רק למעט בחצי השעה הראשונה והאחרונה.

אוניברסיטת אריאל בשומרון - בזכות אגודת סטודנטים חזקה שלחצה על הנהלת האוניברסיטה – האוניברסיטה הציבה מתווה מקל יחסית. לפי המתווה המבחנים מתקיימים במערכת Moodle ויהיה חובה על הסטודנטים להפעיל זום משני . במהלך המבחן סטודנטים יוכלו לצאת לשירותים  פעם אחת, וזאת לאחר החצי שעה הראשונה.

נוהל דומה קיים גם באוניברסיטת חיפה: המבחנים מתקיימים במערכת "מודל" בהשגחת שתי מצלמות. בחיפה יש שלושה סוגים של בחינות לפי האורך שלהם: בחינות עד 70 דקות, בחינות מפוצלות עם הפסקה של 40 דקות ומבחנים עד שלוש שעות. בבחינות עד 70 דקות אסור לסטודנטים לקחת הפסקות שירותים, כמו כן במבחנים המפוצלים סטודנטים יכלו לעשות את צרכיהם בהפסקה בלבד. במבחן שאורכו מעל 90 דקות סטודנטים יוכלו לצאת אחרי חצי שעה.

לא רחוק מאוניברסיטת חיפה נמצאת הטכניון – האוניברסיטה הנחשבת היא אחת מהראשונות להגיעה למתווה בחינות מסודר – כבר בסמסטר קורונה הראשון – ובסמסטר הזה היא ממשיכה עם אותו מתווה. בדומה למוסדות שכבר הוזכרו – המבחנים בטכניון מתקיימים ב"מודל" ולתלמידים יש חובה להיות בזום משני מכשירים. בנוסף לזה לפני תחילת מבחן כל נבחן חייב להראות למשגיח את הסביבה שלו כולל מתחת לשולחן והכניסה לחדר. מותר לצאת לשירותים באישור משגיח, למשך חמש דקות במצטבר.

לאוניברסיטת בן גוריון בנגב יש נוהל דומה, אך שם יציאה לשירותים מותרת רק במבחנים שארוכים משעתיים.

טוהר הבחינות על חשבון פרטיות

בסמסטר הזה אנו נפגשים לראשונה עם מערכת שנויה במחלוקת שהצליחה לעורר זעם בקרב סטודנטים רבים ולהעלות את השאלה: האם טוהר הבחינות יכול לבוא על חשבון פרטיותם של התלמידים? מערכת תומקס  (Tomax) היא מערכת לבחינות מקוונות שפותחה כדי לשמור על טוהר הבחינות, אבל כדי לעשות כך היא לקחת צעדים שניתן להגדיר כפולשניים, בין היתר: השתלטות על מחשב הנבחן, נעילת המסך כך שהסטודנט לא יוכל לפתוך חלונות אחרים ואיסוף נתונים מהמחשב בזמן המבחן.

בנוסף המערכת משתמשת במצלמת רשת כדי לוודא שהסטודנטים לא יזוזו באופן מחשיד – אם המערכת מזהה שסטודנט זז מהמקום, או אפילו מהתנוחה, שהוא היה בו בתחילת המבחן – היא תחשב את זה כאילו הוא העתיק והמבחן יפסל מיד. כמובן שהיות והמערכת מבוססת על בינה מלאכותית תקלות הן בלתי נמנעות, וכבר היו דיווחים על בחינות שפוסלו ללא סיבה. בנוסף הורדת תוכנה כזו פותחת גישה קלה להקרים – בין מתוך חברת תומקס בין מחצה לה – למחשבם האישי – עם כל המסמכים האישיים – של אלפי סטודנטים.

באוניברסיטה העברית בעיר הקודש החליטו ליישם את המערכת השנויה בחלק מהמחלקות, בזמן שבמחלקות אחרות עושים את המבחנים במודל וזום. לסטודנטים שמסרבים להוריד תוכנת "תומקס" למחשב האישי שלהם האוניברסיטה מציעה להגיע לעשות את המבחנים בקמפוס במחשבים של האוניברסיטה. במהלך המבחנים מתקיימת הפסקה של כמה דקות בה הסטודנטים יוכלו לעשות את צרכיהם.

מכללה שבחרה גם היא להשתמש בתוכנת "תומקס" היא המכללה הדתית הרצוג, גם היא מאפשרת לסרבני תומקס להגיע להיבחן במחשבי האוניברסיטה.

כנראה שהמוסד האקדמי המחמיר מכולם היא דווקא האוניברסיטה של המגזר – אוניברסיטת בר אילן – בבר אילן לא רק מחייבים את הסטודנטים להוריד את תוכנת "תומקס" – אלא גם מחייבים כל סטודנט להפעיל מצלמה נוספת. בנוסף נוהל יציאות לשירותים של האוניברסיטה היא מחמירה מאוד – לפיו מותר לצאת לשירותים רק אם אורך המבחן הוא מעל שעתיים וזה רק אחרי 45 דקות מתחילת המבחן. נוהל המבנים ערר סערה גדולה בגוף הסטודנטיאלי של בר אילן, ואגודת הסטודנטים ניסה לשכנע את הנהלת האוניברסיטה לשנות את הנוהל אך ללא הצלחה.

בהצלחה בבחינות!