עץ החיים - הגשמה מתוך תורה

(מעפילים - הרא"ה) מבוא: סיימנו את הפעולה הקודמת בהבנה שהגשמה הינה הורדת אידאל רוחני לחיי המעשה. כמו כן הגענו למסקנה כי ההגשמה שלנו בתור עם ישראל בפרט היא הנחלת האידאל התורני האלוקי בעולם החומרי. נברר את הצורך שלנו להתמלא בתורה על מנת להגשימה בתחומים השונים בחיינו - אם לא נהיה מלאים בתורה ממילא כוח התרומה שלנו יהיה חלקי יותר ומוגבל יותר. מתוך כך נבין מדוע בני-עקיבא קוראת ללמוד תורה במסגרות שונות כמו הסדר, מדרשה, מכינות וכו' כשלב הכנה להגשמה שתמשך אחר-כך בשנות השרות ובחיינו הפרטיים.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'


פעולה מס' 12:

עץ החיים - הגשמה מתוך תורה



מבוא: סיימנו את הפעולה הקודמת בהבנה שהגשמה הינה הורדת אידיאל רוחני לחיי המעשה. כמו כן הגענו למסקנה כי ההגשמה שלנו בתור עם ישראל בפרט היא הנחלת האידיאל התורני האלוקי בעולם החומרי.


נברר את הצורך שלנו להתמלא בתורה על מנת להגשימה בתחומים השונים בחיינו - אם לא נהיה מלאים בתורה ממילא כוח התרומה שלנו יהיה חלקי יותר ומוגבל יותר.


מתוך כך נבין מדוע בני-עקיבא קוראת ללמוד תורה במסגרות שונות כמו הסדר, מדרשה, מכינות וכו' כשלב הכנה להגשמה שתמשך אחר-כך בשנות השרות ובחיינו הפרטיים.



חומרים:


1. בקבוק, פתקים ועטים.


2. דף ובו השיר "כמו כולם"


3. סיפור + מקורות



מהלך הפעולה:


שלב א' -


בשלב זה נצביע על התופעה שרבים מהאנשים שהכרנו כאידיאליסטים בתקופת תנועת הנוער הופכים להיות "אנשים מן השורה" שמונעים משאיפות פרטיות וזונחים את האידיאלים שדגלו בהם.


נשאל את עצמנו מהו הגורם לתופעה זו ?


חלק לחניכיך פתקים + עטים ובקש מהם לרשום מה הם חושבים שיעשו עוד 10 שנים. היכן יגורו במה יתרמו לעם וכו'.


אמור להם כי בעוד 10 שנים תתכנסו כולכם תפתחו ותקראו את הפתקים. הכנס את הפתקים לתוך הבקבוק שהבאת עמך וחתום אותו.


אז תביא להם בקבוק אחר ובו פתקים מקופלים. אמור להם שזהו בקבוק של שבט בדיוק כמו שלהם שעשה פגישת מחזור לאחר 10 שנים (הפגישה נערכה לפני שבוע) ופה הקרא לפניהם את הקטע הבא:



הם הגיעו כולם נרגשים ושמחים מלווים במשפחותיהם (לחלקם כבר 3 ילדים), היו שם רבים. דני הספורטאי, מושיקו החברמן הנצחי, דליה השקטה, מירה שתמיד התנדבה לעזור בכל משימה, אייל, יוסי, אלי - כמעט כולם. בידי מושיקו היה הבקבוק ובו הפתקים שטמנו בסוף השמינית - אז, לפני שכל אחד התפזר לדרכו בחיים, זה לצבא וזה לישיבה וזו לשרות לאומי. כל אחד כתב אז מה הוא חושב שיהיה בעוד 10 שנים, מה יעשה במה יתרום לעם. זה היה בקומזיץ אחרי הבגרות האחרונה. דני הקומונר נתן לנו אז שיחת מוטיבציה על החשיבות בתרומה לעם ישראל - השליחות העומדת על כתפי כל אחד ואחד מאיתנו, איש איש, אמר, באמצעות כשרונותיו ויכולתו. עלו והצליחו, אני מאמין בכם...


היה זה רגע התעוררות מיוחד. ישבנו מרוכזים בעצמנו כל אחד בפתק שלו - הטמנו הכל בבקבוק ושכחנו...


10 שנים עברו מאז ישבנו במעגל כולנו - כמו אז רק גדולים יותר, מיושבים יותר.... היינו מסוקרנים מעט לפתוח ולהיזכר אילו חלומות היו לנו אז בתור נערים.


דוד התנדב ראשון לפתוח את הפתק שלו - הוא חלם להיות רם בישיבה תיכונית, היום הוא עורך-דין. "דברים השתנו בדרך" אמר והעביר את תורו הלאה.


אחר כך פתחו כולם, מירי ואהוד, יוסי ואייל, עשו השוואות בין מה שחשבו למה שהם היום. כאלו שחשבו לשרת בקבע ומצאו את עצמם מהר מאוד באזרחות, והיו עוד אחרים ששינו תוכנים במאה ושמונים מעלות.


האווירה הייתה טובה, היה כיף להיזכר בימים ההם לראות עד כמה התגשמו החלומות ומה השתנה... ואז הגענו למושיקו, סוף סוף למושיקו, במושיקו תלו הכל תקוות הוא היה המנהיג הבלתי מוכתר של השבט, טיפוס כריזמטי, ראשון לכל משימה. אני זוכר איך הוא אירגן באמצע הלימודים אוטובוס - "חברה', יורדים לימית להלחם בנסיגה לעזוב הכל ולבוא" - וכולנו באנו.




שנתיים ריכז בסניף - כשלא היה מישהו אחר שיקח את העניינים בידיים, הרים פרוייקטים היה ראשון לפעול.


בהיסוס מה פתח מושיקו את הפתק (זאת אני יכול לומר במבט לאחור) היה כתוב שם באותיות של קידוש לבנה נלהבות, של בן נעורים: "אני מושיקו אהיה היכן שהעם יצטרך ! בצבא אני רוצה להיות קצין ולהשפיע על חיילי, אגור בעיירת פיתוח - חשוב לי להקפיד על אופיה החברתי של המדינה..." את השאר אינני זוכר במדויק אבל הצליל של הדברים היה דומה - לפעול...לעשות...לתקן...


ניכר היה שמושיקו היה רוצה שיחלפו על פניו וימשיכו הלאה, תחת זאת השתררה דממה. כולם הביטו במושיקו - לבוש בחליפת עסקים אנינת טעם, כשקרסו הולכת לפניו, הפלאפון נמצא בעמדת הכן לכל קריאה הקשורה בעסקיו הפרטיים המשגשגים...


דוקא דני השקט - העז להפר את השתיקה ולשאול: "נו, מושיקו, קצונה, עיירת פיתוח - לאן הלכו האידאלים ? רק לפני כמה דקות בכניסה סיפרת כיצד השגת פטור ממילואים, מה נשאר מהפתק - האמנם רק חלום ?"


"עזבו", אמר מושיקו בחיוך מאולץ, "היינו ילדים אז, מה הבנו מהחיים, היינו תמימים, חשבנו שהעולם הוא חלום שנוכל לשנות אותו. החיים משנים ת'בן-אדם, אי אפשר להשאר כל החיים בגיל 18. היום אני מסודר וזה מה שחשוב, אידיאלים זה טוב כשצעירים..."


הערב עוד נמשך. היו שהגיבו, אחר כך, על דברי מושיקו בהסכמה, בבדיחות, היו שהביעו התמרמרות קלה - בסה"כ העניין הוחלק.


אני יודע מה חשב מושיקו באותו ערב: על מה שעבר עליו ב- 10 שנים. אני יודע שלי היה קשה להירדם....




הערה - את אותו רעיון ניתן להעביר בדרך מתודית של פתיחת הבקבוק השני. המדריך יקריא 4 פתקים ויספר על הפער שבין מה שכתוב בהם לבין מה שעושים אותם אנשים כיום - כיצד אנשים אידיאליסטים הפכו לאנשים מן השורה שעיקר ענינם הוא לסדר את חייהם הפרטיים ולאו דווקא לתרום לכלל.



שלב ב' -


הקרא לחניכיך את השיר: "כמו כולם":


כמו כולם


יוסי בנאי




אתה תהיה ילדי חכם כמו כולם


וכמו כולם אתה תהיה מאוד שונה


אתה תרצה קצת לשנות את העולם


אך כמו כולם אתה דבר לא תשנה


וכמו כולם אתה תלך לגן חובה


תלמד שירים יפים על ארץ ישראל


תגמור תיכון ו-הופ תהיה בגיל צבא


כי מלחמות תמיד יהיו - תודה לאל.



כמו כולם אתה עוד תתבגר


תצעק בכל המסיבות


שזה נורא מה שקורא,שזה הפקר


אך כמו כולם אתה לא תדע את הסיבות


כמו כולם אתה תגן על המדינה


ועם כולם אתה גם תלמד להתפלל


כמו כולם אתה תאהב באמונה


ועם כולם אתה תבכה ותיילל.


ואתה תהיה אזרח הגון כמו כולם


כמו כולם תהיה בין אלה שצודקים


אתה תמיד תשא את צער העולם


וכמו כולם אתה גם תעקוף את החוקים


עם המצב אתה לא תרצה להתפשר


ועם כולם תצעד בכל ההפגנות


אבל כשתראה ילדי שזה נורא קשה


אתה לאט לאט תשכח את העקרונות


אתה תהיה חשוב חשוב כמו כולם


ואולי גם תהיה כלום כמו כולם


ואם תתאמץ אולי תגיע גם לאמצע כמו כולם.



וכמו כולם אתה ודאי גם תתחתן


יהיו חולות ,וילדים ,אולי אישה


ואם כולם אתה תשמין ותתמתן


ותחכה כמו כולם לגיל פרישה


וכשתהיה ילדי זקן,נורא זקן


ובשמיכה של זיכרונות אז תתכסה


אתה תצחק איך לא הצלחת לתקן


את העולם הטוב הזה והנבזה.



פזמון:


עכשיו- תלך לישון ילדי,לישון


ואל תוציא לאבא ת'לשון


אתה תגדל ילדי ואז תראה


כמה צדק אביך הטועה.




שאל את החניכים:


מדוע לדעתכם כה רבים האנשים שזונחים את האידאלים במשך החיים ?


האם לדעתכם האידאלים שרשמו האנשים בפתקים היו אמיתיים לגביהם ?


מדוע לא החזיקו מעמד לאורך שנים וימים ?


הטיעון - "התבגרתי, עזוב אותי !" - כיצד ניתן למנוע אותו ?


ננסה לתת תשובה בכך שלדעתנו האידאלים היו מדי כלליים, פחות מדי מבוררים. הכוחות של התרומה בגיל צעיר נובעים מסיבות רבות כגון: מרץ נעורים, שותפות, תנועת נוער, אופנה חברתית וכו'. בתוספת אידאלים כלליים - רבים הם האנשים כמו מושיקו שמצטיירים בעינינו כמגשימים ואידאליסטים !


אך עם השנים מתברר שמכוון שהאידאלים לא היו מבוססים מספיק בשכלנו, הם נשכחו בשטף החיים, ואז אנו נתקלים בתופעות כמו מושיקו...


מה עלינו לעשות כדי שאנו לא נגיע למצב זה באופן פרטי ובאופן כללי כחברה ?


- עלינו ללמוד וללבן את האידאלים התורניים לפני צאתנו לדרך, כיוון שההגשמה האמיתית אינה עכשיו בתנועה, אלא דוקא בחיינו בכלל בהמשך.


אם נסתפק בסיסמאות ובלימוד מתקופת התיכון נהיה שטחיים ולא נוכל להמשיך בדרך זו לאורך זמן.


אנו מכירים את הויכוח שהתנהל בין חכמים בדבר מה עדיף תלמוד או מעשה ואת ההכרעה בדבר - תלמוד - שהוא מביא לידי מעשה. והשאלה כמובן היא אם יתרון התלמוד הוא בכך שהוא מביא לידי מעשה, אז מדוע לא נאמר ישירות מעשה גדול ?


לפי מה שאמרנו עד עתה הדבר מובן. מעשה שאין מאחוריו אידאל (= תלמוד), הוא אינו מעשה מושלם. אנו מעוניינים במעשה שנובע מתוך מסקנות התלמוד שמגשים את התלמוד.


ואכן לשמחתנו קיימות בימינו מסגרות רבות ללימוד תורה כהכנה לחיים לבנים ולבנות. ישיבות ההסדר, המכינות והישיבות הגבוהות לבנים ובזמן האחרון גם לבנות, המדרשות הרבות שקמו ללימוד תורה ואמונה.


לסיכום נביא את דבריו של הרב אילון - מתוך מאמרו: צריך ללמוד דיזינגופית.



האם בני עקיבא מגשימה ?


חסד גדול עשה איתנו הקב"ה, שתמיד נשאר מרחק בין האידאל לבין מה שמתגלה ממנו במציאות אחרת לא היה למה לשאוף אז אני משוכנע שיש הרבה הרבה למה לשאוף, גם ב"בני עקיבא". אני מאמין בכוח האדיר של התנועה. צריך להעלות את הרצינות, להתחזק, להעלות את התחושה, שאנחנו היום צריכים להיות חלוצים, להיות אידיאליסטים, להעלות את סף הרמה התורנית, להעלות את כובד הראש שלנו גם כתנועה וגם כבודדים. התפקיד שלנו הוא ללמוד לגדול וללמוד אחד מהאידאלים שצריכים להיות בבני עקיבא זה תלמוד תורה. סמינריון תורה לשמה של "בני עקיבא" שהיה בעפרה זה ממש דבר ששימח אותי, פלאי פלאות פשוט ללמוד, פשוט לגדול. זה צריך להיות חלק מהחלוציות שלנו.


אם תפקיד דור אבותינוהיה לעזוב את בית המדרש ולעלות על טרקטור ולהקים את טירת צבי וכפר הרא"ה, התפקיד שלנו היום הוא להכנס לבית המדרש ולהצליח לאט לאט למקם אותו בתל אביב. אבל לא למקם בתל אביב התקפלות, כי אז לא נעשה שם כלום, אלא למקם בתל אביב אמת אדירה, קדושה, יראת שמים. הרבה יותר קשה לעשות את זה בדיזינגוף מאשר בכפר הרא"ה או בטירת צבי. התפקיד שלנו הוא לא לעזוב את בית המדרש ולרוץ לטרקטור אלא להתמקד בבית המדרש ואיתו לצאת לטרקטור.


הרב מרדכי אלון.



חשוב לציין שגם תוך כדי הגשמה עלינו להתמלא כל הזמן, לקבוע עיתים לתורה בזמן השרות הצבאי ובחיים האזרחיים. אח"ר כך, כמו אצל בנות קיימת מסגרת ה"אורייתה" בשרות הלאומי.


כל זאת על מנת שנוכל לתרום בצורה אמיתית יותר ויעילה יותר.












שאל תלמיד את רבו:


- יהודי מהו ?


- פנסאי, כתפקידו של האיש-לפנים, קודם המצאת החשמל - שכל ערב הדליק באש את פנסי הרחוב.


- וכשהפנס קבוע כמדבר שממה ?


- אף שם על הפנסאי להדליקו, כדי שיידעו הכל שהמקום הנו מדבר שומם, וכדי שהשממה תתביש בפני אור הפנס.


- וכשהפנס קבוע בים ?


- יש להתפשט, לקפוץ לים ולהדליקו.


- אך איני רואה את הפנס ?


- כיוון שאינך פנסאי.


- וכיצד נעשים פנסאי ?


- עליך להתחיל מעצמך. רחץ את עצמך. צא מחומריותך. כשאתה חומרי - אתה נתקל תמיד רק בחומר. לכשתזדכך תראה גם את עדינותו של הזולת.


- האם מותר לתפוס את הזולת בגרונו ?


- בגרונו - לא, אבל בקצה בגדו - כן.





התורה מעדנת אותנו בכדי להאיר לאחרים עלינו להתמלא בתורה ולהתעדן תחילה, ואז ממילא כל מי שיתקל בנו בכל מקום יתרשם ויושפע מהתנהגותנו והמסר יועבר כמעט ללא מילים, זהו קידוש ה' בחיינו !



דבר אחר "ואהבת את ה' אלהיך". שאתה תהא מאהב שם שמים על הבריות, שתהא יודע דברי תורה, ותהא קורא ושונה בדברי תורה, ותהא משאך ומתנך עם בני אדם באמונה. כדי שיהיו הבריות הרואים אותך יאמרו, אשרי פלוני שלמד תורה, כמה נאים מעשים שלו, כמה יפים דרכיו. אוי לו למי שלא למד תורה. העבודה ! שאנחנו נלמד גם-כן תורה ונלמד לבנינו תורה. ונמצא שם שמים מתקדש מתקדש על ידו, ועליו הכתוב אומר "ויאמר לי עבדי-אתה, ישראל אשר בך אתפאר". אבל בזמן שאדם קורא ושונה בדברי תורה, ואין משאו ומתנו בנחת עם הבריות, ועסקו אינו באמונה עם הבריות, מה הן אומרים עליו, ראו איש פלוני שלמד תורה, כמה רעים מעשיו כמה מכוערים דרכיו. "העבודה ! שלא נלמד תורה, ולא נלמד את בנינו תורה. ונמצא שם שמים מתחלל על ידו, ועליו הכתוב אומר "ויחללו את שם קדשי, באמר להם עם ה' אלה ומארצו יצאו".


(תנא רבי אליהו כ"ח ד')


















דף העשרה למדריך: "הים" –



אנחנו רוצים לספר לכם קצת על הים,


אתם מכירים אותו מבעד לדגל הלבן ומבעד לדגל


האדום ומבעד לדגל השחור. אבל אתם לא מכירים


את הים מבפנים.



החיים ככללותם הם ים, ולים הזה כמו לכל ים


אחר יש חוף, ולים הזה כמו לכל ים אחר יש אופק,


ובני אדם - תחילתם על החוף ומגמתם האופק,


והאופק מאיר בזהרורי פלא, קסמיו מרמזים:


בואו אלי בני האדם, אני רז הרזים, מכסה לעתיק יומין.


אבל בני האדם אינם מעיזים. הם חולמים חלומות


ופוחדים להגשים, עד שהחלומות נשכחים, מפני שהחיים


הם ים, והדרך אל האופק רצופה מערבולות.


ועל החוף, משכן בני האדם מרביתם - תרביתם,



על כל פנים, גם שם מערבולות, מערבולות חול


ואבק, מערבולות מחנק, כרבולות מאבק, והוא חודר


לעיניים ואוטמן, וסותמן.



והאופק נחנק, והאופק נשחק, כמו החלום, חלום


ילדות שאין לו פתרון, שאין לו הגשמה ושאין לו פדיון,


אולי יגשימו בני, אומרים בני אדמחוף, אולי הדור הבא


יגיע לשם... ונולדים על החוף ילדים, והילדים עומדים


על החוף, והאופק קורץ וקורא לעברם: בואו אלי,


ילדים, שחו אלי, הגיעו עדי, אבל מייד נשמעת גערה


מרה: זהירות, מערבולות, זהירות סערה קרבה!!!


כל כך פוחדים בני אדמחוף מבבואת טעותם.



וכך הם משיבים לשאלות הילדים: אה, האופק


אנחנו ראינו אותו פעם. יש דבר כזה? כן? נכון?


אתם רואים? א - הה! חכו, תגדלו, גם אתם תשכחו


יותר לא תראו, שאלה של גיל, שאלה של תרגיל, שאלה


של מה שהעין רואה. החלום? א -הה! החלום יתגשם


בחוף. במטר מרובע.



אבל ישנם ילדים שטרם סימא החוף את עינהם -


והם נכנסים לגלים, הם שוחים רחוק. תראו, משוגעים, נזעקות


הבריות, אנחנו הרוב ועל כן תמיד אנחנו צודקים, שאלה


של הצבעה, שאלה של מה שהעין רואה - דגל שחור -הם


צועקים - מערבולות - הם צועקים על משכבם בלילות את פחדם.



אבל אותם שנכנסים אל תוך הגלים, בתוך הזרמים,


בתוך מערבולות הם לומדים את רזי הרזים, שאם תכנע,


תתבטל לכוחות העזים המושכים לאובדן - יזרקו זרמים


אל הקצף החי.


וממצולה


למצולה - משתפר כושר החתירה, כושר הנשימה,


אומץ הנשמה, ואלי אופק, תמיד אלי אופק, תמיד, נמשכת


המגמה.


ומלח הים, יצרוב, וישטוף וינקה מזוועת החופים,


מסימוא הרובים, והחלומות ישובון, יגדלון, יתעצמון,


יתגשמון.