עבד של הזמן

הקדמה

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 25/03/03 00:00 כא באדר ב'


עבד של הזמן



על מה שאיבדנו בעידן המודרני


ואל מה היה כדאי לחזור



נושא החורף התנועתי


התשס"ב


מדריכים יקרים


ה' עמכם!



את החוברת כתבו בבאר-שבע הדרומית, את ההקלדות עשו בפ"ת


המרכזית ואת העיצוב, הסידור וגמר החוברת - עשינו בירושלים


הקדושה.


ואת הכל ניהלנו מהמשרד. בלי לצאת, בלי לנסוע ובלי להשתמש


בשירות הדואר -


אז איך?


ע"י נפלאות הטכנולוגיה ב - E-MAIL .


היום בעולם טכנולוגי כ"כ מתקדם קשה להאמין שפעם חיינו


אחרת.


בלי מחשב??? בלי אינטרנט??? ובלי פלאפון...??? איך אפשר?


האם זה שינה אותנו?


אנחנו חושבים שכן. אפילו שינה מהותית ביותר.


ועל השוני הזה אנו רוצים לדבר בחורף הקרוב.


התחושה היא שככל שיש לנו יותר, כך נהינו פחות.


יותר אפשרויות בחירה - פחות שליטה בחיינו.


יותר תקשורת - פחות רגישות ואנושיות.


יותר זמן פנוי - פחות עמל ומאמץ.


יותר שכלולים - פחות ערכים.


מדוע זה כך? האם זה מחוייב המציאות?


האם אין אפשרות לחיות חיים מלאי משמעות, מלאי עמל ומאמץ


מלאי רגישות ואנושיות גם בתקופה של קדמה?


אנו סבורים שכן.


השאלה היא רק מתוך איזה נקודת מוצא אנחנו נגשים לעולם


כיום? מה מנחה אותנו? למה אנו שואפים?


כפי שתראו בחוברת - אין אנו יוצאים נגד הקדמה, ואין לנו


שום רצון לחזור לתקופת האבן ואפילו אנחנו שמחים שהשתכללנו,


אבל -


אנחנו מוכרחים לבנות בעצמנו עולם פנימי, יסודי, בהיר


וברור מתוך מה נגשים אל


העולם כיום - כדי שאנחנו נשלוט על חיינו וננווט אותם ולא


ההפך.


אנחנו לא רוצים להיות עבדים של החיים



אנחנו מעונינים ואפילו מאוד להשתמש בכלים שהמודרניזציה


יצרה אבל מבחינתנו צריך לזכור שאלו האמצעים ולא המטרה.


המטרה היא להיות אדם חושב יותר, אמיתי יותר, מוסרי יותר,


ערכי יותר ופנימי יותר וכל זה לא מושג אלא בהרבה יזע דם


ודמעות (בקיצור בהרבה מאמץ).


אופרות סבון, משחקי מחשב ושיחות פלאפון מסיחים אותנו לרגע


(ואף להרבה רגעים) מהמטרה האמיתית שלנו - אבל זה לא מקדם


מישהו למקום רציני.


עוד לא נולד האיש שצפה באופרות סבון והגיע למשהו בחיים


(מלבד אולי בדמיונות).


כפי שתווכחו לדעת הנושא שנבחר רחב ועמוק הרבה יותר ממה


שיוצג פה בפניכם.


אולם בכל זאת לקחנו על עצמנו לגעת בו ולנסות להתמודד עמו,


אע"פ שאנו יודעים שקצרה היריעה מלהכיל את מהותו ועינינו.



בציפיה לחורף מלא גשמי ברכה בחוץ


והרבה חם בלב בפנים.



בהצלחה,


בברכת חברים לתורה ועבודה


מחלקת הדרכה ארצית.





ניסנו לבחון את הנושא מאספקטים שונים ולהתאים


מסרים ופעולות לשבטים השונים.


חילקנו את הפעולות ל - 4 שערים:



מי שולט פה בעצם? - השליטה על חיינו, היכולת לסנן


דברים. לבחור את הגישה והתפיסה לחיינו וכן דרכנו בפועל.


התנהגותנו ומידותינו לעומת התמכרות, חוסר שליטה ו"עיסוי


חושים".



מה אכפת לך ממני? - אכפתיות ויחס הדדי בין אדם לחברו.


השפעת התרבות על המרקם החברתי ויחסי האנוש. הגלובליזציה


והשפעתה, ומה ניתן לעשות כדי לשמור יחד עם הקדמה על ערכים


כמו עזרה לזולת, חסד, ידידות ואהבה.



מה לעשות? לעשות! - הצד המעשי הפרקטי. התרבות היום


מחנכת או יוצרת מציאות פסיבית. ניסנו לבחון את הצדדים


החיוביים והשליליים לגבי החיים והתפקוד הכללי, וכמובן מה


אפשר לעשות או מה האלטרנטיבה לולא הזמן הפנוי.



ערך או בערך - מהות ותוכן - לאן אנו שואפים בעצם, מה


מטרתנו בעולם תוך כדי גיבוש נקודת הסתכלות יהודית - תורנית


על החיים בכלל וביחס לתרבות המודרנית בפרט.



למרות שהנושא הוא התמורות שחלו באדם בעידן המודרני,


השתדלנו להתמקד דווקא בערכים יהודיים -תורניים - חברתיים -


לאומיים. פחות לתקוף מכשירים או את המדיה ישירות.


אנו לא רוצים לפסול את המכשירים עצמם אלא לשנות את התפיסה


לגביהם, להתייחס אליהם כאמצעי ולא כמטרה.



השתדלנו להתייחס לתרבות שהתקשורת משקפת ויוצרת, ויצאנו


נגד פסיביות, חוסר פרודוקטיביות, שטחיות, אגואיזם וכדומה


שהתרבות הזו מייצגת.


יחד עם זאת כמובן שכל פעולה היא "לא תורה למשה מסיני",


ומותר ורצוי שכל מדריך ייקח את הבסיס ויפתח את הפעולה לפי


הצרכים, היכולות והרמה של חניכיו ולפי כשרונו.



מדריכים יקרים!



אם העברתם פעולה מוצלחת ביותר,


אם מצאתם קטע מקורי שאף אחד עדיין לא מכיר,


ואם יש לכם רעיון מבריק לפעילות יחד עם החניכים.



שתפו אותנו ואת שאר המדריכים בארץ ושלחו אלינו ל e-mail


אנו נכניס את הפעולות, הרעיונות והקטעים לאתר האינטרנט


כדי שכולנו נוכל להינות.



טיפים להעברת פעולות



לפעמים יש פעולה פצץ אבל... קצרה.


? אפשר להוסיף פאזל עם המסר (משפט קצר וקולע או ציור).


? אפשר לעבור שלבים במשחק או קוביה.


? אקטואליה - להוסיף קטע מתאים מהעיתון של השבוע.


? הצגה - משהו שיסכם עם כרטיסים ומשחק תפקידים.


? תפזורת.


? כתב חידה.


מדריכים! שימו לב כשאתם מדברים על נושאים רגישים


(פיגור, יתמות, דיסלקציה, אימוץ וכו') שאתם לא פוגעים


בחניך...


המחשה! מדריך שבא לפעולה עם שקית בריסטולים מצטייר פי


שמונה יותר טוב


ממדריך עם פעולה מעולה שנכנסת ל...כיס.


בדברים שגם לנו יש מה להשתפר בהם לא לבוא מעמדת המטיפים


-


"אני אלמד אתכם איך להתנהג" אלא כחברותא. בואו נלמד


ביחד איך אנחנו


צריכים לתקן.


מדריך יקר, הדרכה היא לא רק בסניף אלא בעיקר מחוצה לו.


זה לא בושה לומר "אני לא יודע".


דיון זהו החלק הקשה של הפעולה. אל תתחיל דיון אם אתה לא


בטוח שאתה יודע


לאן אתה רוצה שהוא יגיע.


מדריך: לעולם אל תקרא סיפור לחניכים אם לא קראת אותו


לפני כן.


אם החניכים שואלים "מה, זה היה באמת"? לא לשקר, אם זה


לא קרה תגידו שזו המצאה אבל עם מסר.


לא כל פעולה כתובה היא "תורה למשה מסיני" מותר לקחת


מהפעולה את


החלקים הטובים, להוסיף, לשפץ וכו'... קצת הגדלת ראש


ויצירתיות...



בהצלחה!!!