מי אני ?

הבנת מרכיבי הזהות האישית, המורכבות שלהם מצד אחד והאידיאליות של השלמות מצד שני.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 06/03/03 00:00 ב באדר ב'


מי אני?


(רק לגדולים י' ומעלה!)



הערה: הפעולה מאוד ארוכה אפשר לפצל אותה לשתי פעולות.


חשוב! הנושא רגיש ולכן כדאי שיעביר את הפעולה רק מי שמכיר טוב את השבט וכן במהלך הפעולה להיות מאד רגישים לדברים שעולים.



מטרה:


הבנת מרכיבי הזהות האישית, המורכבות שלהם מצד אחד והאידיאליות של השלמות מצד שני.



מהלך הפעולה:



שלב א':



המדריך יציג 3 דמויות (תפתחו את הדמויות כאהבת נפשכם).


1) אורי אני ישראלי, לכן אני חושב שהנוער מהעדה צריך לעזוב את המסורת האתיופית המיושנת. אנחנו צריכים להתחדש! את הדת והמסורת אני משאיר להורים ול"שמגלות", הם חיים עדיין בעבר, באתיופיה. אני עכשיו בארץ ואני רואה את עצמי ישראלי לכל דבר. אני ממש מתבייש שיש חברה בעדה שממשיכים עם המסורת המיושנת.


2) גטנת אני אתיופי גאה! אני ממשיך לשמוע לקייסים, אני גאה להיות חלק מהעדה. אני גר כאן אבל המנהגים שלי הם כמו שם, וככה זה ישאר !מה שהיה טוב שם, טוב גם פה!.


3) ראובן אני חושב שבשביל להיות יהודי דתי בישראל צריך לוותר על כל המנהגים שהיו לנו באתיופיה. את המנהגים האתיופים צריך לעדכן וזו


הדרך היחידה להיות יהודי דתי בישראל.




שלב ב':


להכין שלטים ולפזר בפינות החדר עם שמות הדמויות. כל חניך הולך לדמות שאתה הוא מזדהה עם אף דמות הוא יכול ללכת לפינה רביעית ולהציג דמות רביעית כמובן יסביר למה הוא לא מזדהה עם האחרים.



שלב ג': ( או פעולה שניה )



מחלקים לחניכים דילמות:



· האם לדבר בין החברים באמהרית? ולמה?


· האם להשתמש בשם עברי או אמהרי?


· איך תחגוג את פסח אצלך, כמו שנהגו באתיופיה או כמו שחוגגים בארץ?


· האם לחמם אוכל על הפלטה בשבת?


וכד'



שלב ד':


מפתחים דיון על כל מקרה.



שלב ה':


מה המשותף לכל הדילמות?


מניחים על הרצפה בריסטול גדול שעליו משולש:



מניחים כל דילמה על הצלע


המתאימה במשולש.


3 מרכיבי הזהות :


דתי


אתיופי ישראלי




סיכום:


אמנם זהות זו מציבה בעיות, והיא זהות מורכבת אך, רק מי שמוכן


לשמור על השלמות הזו, ולא לתפוס את אחד הקודקודים בלבד (להיות


ולהתעלם ממוצא אתיופי ולהיפך), קר הוא יוכל להתגבר על הבעיות שזהות


זו מציבה. לקדם את עצמו ולקדם אתו את כולם.