מבקר המדינה: כשלים בהוראת המתמטיקה בחינוך הדתי

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר חושף כשלים משמעותיים בלימוד המתמטיקה בחמ"ד. שעות הלימוד הם מהנמוכות בישראל והמורים לא הוכשרו להוראת מתמטיקה. פרופסור דורית פטקין "כאשר היסוד פגום, הלמידה תהיה פגומה עד הבגרות"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 20/05/14 10:48 כ באייר התשעד

מבקר המדינה: כשלים בהוראת המתמטיקה בחינוך הדתי
shutterstock, צילום: shutterstock

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר חושף כשלים משמעותיים בלימוד המתמטיקה בחמ"ד. שעות לימוד המקצוע הן מהנמוכות מכלל המגזרים במדינת ישראל. שעות מתמטיקה שכן נלמדת בחמ"ד, על פי דו"ח מבקר המדינה נלמדות על ידי מורים שכלל לא הוכשרו להוראת המתמטיקה.

משרד מבקר המדינה השווה, באמצעות נתוני השאלון לשנת התשע"ג, את מספר שעות הלימוד שניתנו בפועל בבתי הספר היסודיים בכיתות א'-ג לעומת תקן השעות שקבע משרד החינוך, אשר בהתאם לו הוא מתקצב את בתיה"ס. מבקר המדינה מצא כי מספר שעות הלימוד בבתי הספר היסודיים במדינת ישראל נמצא מתחת לתקן משרד החינוך אולם מצבם של בתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי דתי הוא הבעייתי מעולם.

שיעור בתיה"ס בחינוך הממ"ד שתלמידיהם למדו פחות מ-6 שעות שבועיות היה גדול לעומת שאר המגזרים: בכיתות א' - כ-10% מבתיה"ס; בכיתות ב' - כ-11% מבתיה"ס; ובכיתות ג' - כ-16% מבתיה"ס. לעומת זאת, שיעור בתיה"ס במגזר המיעוטים שאינם מלמדים את מספר השעות המזערי הנדרש זעום (במגזר הערבי כ-2%-1% מבתיה"ס בכיתות א'-ג') ואף אפסי (במגזרים הדרוזי והבדואי ב-0% מבתיה"ס).

בעיות בלימוד מקצוע המתמטיקה בחמ"ד התגלו גם בהשתלמויות המורים למתמטיקה. מבדיקת המבקר עולה שבמגזר הדתי שיעור המורים שלא השתתפו בשום השתלמות גדול מזה שבמגזר היהודי הממלכתי; ובמגזר החרדי בלט שיעורם הגבוה מאוד של המורים שלא השתתפו בהשתלמויות בשנים אלו - כ-90% מהמורים. יצוין כי במגזר הדרוזי שיעור המורים שלא השתתפו בהשתלמויות היה קטן יחסית ליתר המגזרים, בהם גם המגזר הדתי.

"אנחנו מפצירים בהורים תלמידי החינוך הדתי לעצור את המגמה המדאיגה של פגיעה בלימודים כלליים וברמת ההוראה בחמ"ד כפי שמשתקף בדו"ח המבקר שפורסם השבוע" הגיבו תנועת נאמני תורה ועבודה לדברים, " אנו סבורים כי החינוך הממלכתי דתי צריך להיות מוביל בכל התחומים ואסור שתהיה בו רמת לימוד נמוכה יותר בלימודים הכלליים, על מנת לאפשר שילוב ראוי של בוגרי החמ"ד בחיי המעשה במדינה".

"כאשר היסוד פגום, הלמידה תהיה פגומה עד הבגרות", מגיבה לדברים פרופסור דורית פטקין, מרצה בכירה לחינוך מתמטי ממכללת סמינר הקיבוצים ומעורכי הספר "המורה למתמטיקה" בהוצאת מכון מופ"ת החוקר את הוראת המתמטיקה. "כאשר תלמידי יסודי לומדים מתמטיקה ממורים שאינם יודעים מתמטיקה, הם גדלים ללא הבנה מתמטית" אומרת פרופסור פטקין, "מורה ביסודי לתנ"ך נדרש ללמד גם מתמטיקה, אף שזה כלל לא תחום עיסוקו. אף אחד לא היה הולך לרופא עור כשיש בעיה בלב - למה אנחנו נותנים לילדנו ללמוד כך?".

פרופסור פטקין מספרת כי בעקבות מחקרה בנושא גילתה כי "חלק מהמורים כלל אינם מעוניינים ללמד מתמטיקה, וחלקם מספרים על עמיתים שמלמדים מתמטיקה בניגוד לרצונם ואף-על פי שהם אינם כשירים לכך. אין ספק שמציאות זו אינה טובה למערכת, ואף יכולה להסביר את חוסר ההצלחה של התלמידים במבחנים בין-לאומיים".

תגובת משרד החינוך:

משרד החינוך מודע לצורך בקידום מקצוע המתמטיקה. בהתאם לזאת, במסגרת התכנית האסטרטגית השקיע המשרד משאבים רבים לצורך קידום הוראת המתמטיקה במערכת החינוך. כמו כן, וכפי שציין המבקר בדוח מטעמו, המשרד הגדיל את מספר שעות הלימוד במתמטיקה, הטמיע תכניות לימודים חדשות לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים, הקצה תוספת לימי הדרכה והשתלמויות וכן החל בהפעלת תכנית לצורך צמצום פערים באמצעות מתן מענה לימודי לתלמידים מתקשים, ומנגד מתן מענה לתלמידים מצטיינים (מיצוי ומצוינות). המשרד שוקד בימים אלה על תכנית נוספת שנועדה לתת מענים נוספים לחיזוק המקצוע ובכלל זה להכשרת המורים ולשונות הקיימת בין התלמידים.

אשר להוראת המתמטיקה בתיכונים, יצויין, כי בימים אלה מגבשת וועדת המקצוע של הוראת המתמטיקה תכנית לימודים לעל יסודי, כאשר התוכנית לרמה של 3 יחידות מצויה בשלבי סיום. התכנית לרמות הלימוד המוגברות (4 ו- 5 יחידות לימוד) מצויה בימים אלה, בשלבי כתיבה מתקדמים. אשר להכשרת המורים, בימים אלה מגבש המשרד תכנית להכשרה של מורים לרמות הלימוד המוגברות באוניברסיטאות.