חסד של אמת

פעולה על עשיית חסד מתוך רצון ה´, לשבטים מעלות, מעפילים והרא"ה מטרות הפעולה: החניך יכיר שעשיית חסד ונתינה אמיתיים צריכים לנבוע מרצון ה´. החניך ידע שרק חסד אשר נובע מתוך תורה, תורם לאידיאל שאליו עם- ישראל שואף- "עולם חסד ייבנה"

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 31/05/10 00:00 יח בסיון התשע


פעולה מספר 7:
חסד של אמת
פעולה על עשיית חסד מתוך רצון ה',
לשבטים מעלות, מעפילים והרא"ה
 
מטרות הפעולה:
החניך יכיר שעשיית חסד ונתינה אמיתיים צריכים לנבוע מרצון ה'.
החניך ידע שרק חסד אשר נובע מתוך תורה, תורם לאידיאל שאליו
    עם- ישראל שואף- "עולם חסד ייבנה"
 
מהלך הפעולה:
 
שלב א'- הכל בגלל שדה...
המדריך יספר לחניכים את הסיפור על אנדריי וג'יי (נספח מספר 1)
לאחר הסיפור המדריך יעלה לדיון את השאלות הבאות:
האם סיפור כזה הוא רק בגדר סיפור או שאנחנו נתקלים בו במציאות?!
איך ייתכן שאדם שנראה לנו בעל אינטלגנציה גבוהה, כתרבותי, ויותר מכך- כאדם שמעניק מעצמו ומיכולתו לאחרים בבת אחת יכול לשנות את דעתו והתנהגותו ולגרום נזק בלתי הפיך?!
 

שלב ב'- יוני. סיפור אמיתי

המדריך יחלק לחניכים את הכתבה על יוני- הילד העני (נספח מספר 2) לאחר קריאת הכתבה המדריך יעלה לדיון את הנקודות הבאות:
האם גיוס תרומות בצורה שכזו זאת אומרת על-ידי שקר הוא לגיטימי?!
למה לא לגייס תרומות למטרות טובות בצורה שכזו?!
רובין הוד שעליו כולנו שמענו מסיפור האגדות גנב מהעשירים על- מנת לתת
לעניים, למה לא לגנוב הרי אין להם אוכל ועל-ידי הגניבה הוא עוזר להם?
האם זה טוב שיש עניים, אולי זה גורם לצרות ולמצבים חסרי נעימות, אולי עדיף
לתת להם למות?!  (בסדום היו נותנים לכל עני פרוטה ולא היו מוכרים לו אוכל,
ולבסוף לאחר שאסף מאות פרוטות- מת מרעב, וכל אחד שתרם לו , ניגש לקחת   את הפרוטה שלו...)
מי קובע את קריטריון החסד, הרי יש כל כך הרבה שיטות בעולם, ודעות שונות וכיוונים שונים, ולמה בכלל שנעשה חסד?!
 
אם הפעולה מתקיימת ביום חול כדאי להראות את הסרט רובין הוד והקונפליקט מדבר בעד עצמו.
 
 
 
שלב ג'-  מה הבעיה?!
המדריך ישאל את החניכים כאשר אנו נתקלים בבעיה שלנו או של אחרים מה אנו עושים?!
מן הסתם החניכים יגידו שכאשר אנו נתקלים בבעיה של מישהו או שיש לנו בעיה, אנו מחפשים פתרונות שונים איך לעזור ואיך היינו רוצים שיעזרו לנו.
לאחר מכן המדריך ישאל את החניכים:
למה לעזור לזולת?!
מי קובע אם האדם זקוק לעזרה?!
מי קובע איך לעזור לזולת?!
 
 
סיכום:
 
בשלב הראשון של הפעולה בסיפור על אנדריי וג'יי ראינו שאנו נתקלים בסיפורים כאלו גם במציאות אנשים התורמים לחברה מבחינה תרבותית ומדעית הנראים בעלי מוסר גבוה, אך לפתע כאילו משתנה עורם לגמרי והם נהפכים למפלצות-אדם.
כך גם נתקלה האומה הישראלית באותו עם שהיה נושא הדגל של התרבות לפני כ-60 שנה שרוב הוגי הדעות של אותם ימים (גיטה, שילר ועוד) היו שייכים לאומה הגרמנית והמדע שלהם היה מפותח מאוד, ודווקא מתוך אותה אומה קמה הרשעה הגדולה ביותר שידעה האנושות אי פעם. ואנחנו שרואים תופעות אלו תוהים ומנסים להבין "איך זה קורה"?!
בשלב השני ראינו שאנו לא גונבים ולא רוצחים , לא בגלל שמשהו החליט שזה לא יפה, כי ייתכן שמשהו אחר חושב שזה דווקא כן יפה- אלא בגלל שכתוב "לא תרצח" "לא תגנוב".
אנו חפצים לעשות טוב כי אנו רוצים עולם שהוא טוב על-פי הקריטריון של "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו" אנו רוצים "לתקן עולם במלכות שדי". וכשאנו מעמיקים בתורת החסד שהקב"ה נתן לעולם, אנו מבינים מהו "עולם חסד יבנה".
בשלב השלישי ראינו שמידת החסד נעשית בדרך-כלל בין אדם לחברו, ולכן נדמה שהחסד נעשה על ידינו מתוך כורח חברתי או אישי.
החברה קובעת עפ"י קריטריונים אנושיים שמקובלים באותו מקום.
 לדוגמא: אם ניקח משפחה עם 10 נפשות, שאבי המשפחה הוא מפרנס יחיד ואין להם מכונית, יש להם דירה בת 3 חדרי שינה והמשכורות הממוצעת היא 6500 ₪ בחודש, על-פי הקריטריונים של מדינת ישראל, למשל, המשפחה הזו היא משפחה שחיה מתחת לקו העוני ואם היו אמצעים כספיים למדינה, היו מפנים אליה משאבים רבים, עזרה של עובדת סוציאלית ועוד כהנה וכהנה בעיות היו "מלבישים" על המשפחה הזו.  למרות שאנו מכירים משפחות כאלו ויודעים שיכול מאוד להיות, שזוהי משפחה שמחה מאוד שלא מרגישה שחסר לה דבר.
למה משפחה זו מוגדת כזקוקה לחסד?!
כי החברה קבעה שכדי להיות "נורמלי" צריך סכום כסף לכל נפש- אלא שאתה הגדרת "נורמלי"-  הגדרה זו נתונה לשרירות החברה, ואילו במקום אחר היו אומרים שאם יש לאדם 6,500 ₪ זה איש עשיר. (למשל בסין מרוויח כל פועל בממוצע 20 $ בחודש)
מידת החסד לא מתחילה מזה שיש לשני "בעיה" או שלי יש בעיה כלשהי, אלא היא מתחילה מכך שאדם רוצה להיות איש חסד ולהדמות בכך לקב"ה.
אנו מעונינים בעולם של חסד יבנה, אבל כדי שזה יהיה עולם של חסד אמיתי ולא חסד שנתון לשרירות לב של חברה כזו או אחרת, אפשר שאת מה שמגדירים במקום אחד כבעיה, במקום אחר יגדירו כסיפור הצלחה.
 עלינו ללמוד הלכות חסד: מי הוא אדם שהקב"ה מגדיר אותו כנזקק, שהתורה מגדירה אותו כצריך עזרה, ואז יבנו בחברה כללים ברורים ואמיתיים שבאמת מצעידים את העולם להיות טוב יותר.
 
מסבירים חז"ל שזה היה המסר העיקרי בפרשת עקידת יצחק:
אברהם, המחנך את כל העולם כנגד האלילות שהקריבה בעבודת המולך את הבנים לאש, מנסה לבנות עולם חסד, כל הכנסת אורחים, סיוע לבן משפחה (לוט)" במלחמה ועוד. ודווקא הוא מצטווה להרוג את בנו. מדוע הקב"ה עושה לו את זה? מה יהיה על כל החינוך שלו? מי ימשיך את דרכו ויחנך את העולם הלאה? אבל אברהם בוטח בקב"ה (ואנחנו יודעים את הסוף, שיצחק לא נעקד), כי אברהם מצטווה לעקוד את מידת החסד האנושית ולהסביר לעולם שהחסד לא מתחיל מהלב של פלוני, אלא כל החסד בעולם מתחיל מרצון ה'. עולם של חסד של אמת יבנה ולא עולם של חסד שרירותי התלוי ב"קריזה" של אדם כלשהו.
שים לב!!! כמובן, שבעם ישראל יש נטיית חסד פשוטה וכך גם בכל אדם, אלא שבגלל החיכוך היום יומי עם החברה ועם התרבות שבה חי האדם, מסתלפת הנטייה הזו ונהיית מעוותת, לכן אנו לומדים ויונקים ממקור אמת , מהתורה, מה הם אמות החסד האמיתיות שצריכות להיות נהוגות בעולם.
 
 
 
 
נספח מספר 1:
 
 
אנדריי התגורר בעיירה קטנה במרכז אירופה בשכנות לאדם שכינויו היה גיי'. ג'יי היה איש מחוספס ודל אמצעים, אשר גר בבית קטן בלב פרדס שהיה בבעלות סבו-אשר גידל שם עצי פרי ובזה מצא את פרנסתו. מאחר ואביו של ג'יי פנה למסחר בעורות, וג'יי אחריו, הוזנח הפרדס ורק הבית הקטן נשאר עומד במרכזו, חסר טיח וחלונותיו שבורים. גם מצבו הכלכלי של ג'יי לא היה שפיר.
את אנדרי ג'יי פגש במגרש הטניס. הם נפגשו באקראי כאשר שותפו למשחק של אנדריי לא הגיע וג'יי שאהב לצפות במשחקים, נעתר להפצרותיו של אנדריי ועלה לשחק עמו.
מפגש זה הניב חברות נפלאה בין השניים שהתחזקה עם השנים.
אנדריי, שראה במצוקתו של ג'יי החליט להירתם לעזרת חברו והחל לשקם את ביתו. בתחילה, רכש חומרי בניין והחל לטייח את הקירות המתפוררים ולצבוע  אותם בצבע לבן, לאחר מכן עבר להשקיע במראהו החיצוני של הבית וצבע אותו בצבע קרם כהה עם חומר המונע רטיבות ונזילה ולאחר מכן שיפץ את סביבות הבית והקים גדר מיוחדת ויפה, ולבסוף, הקים מחדש את הפרדס המוזנח, זרע, דישן, השקה וטיפל ולאחר עמל רב זיכה את ג'יי לראות את פרדסו של סבו פורח ומלבלב.
לשמחתו של ג'יי לא הייתה גבול, והכרת התודה המיוחדת הייתה שמורה לאנדריי על החסד שעשה עמו.
עברו מספר חודשים, אנדריי הגיע לביקור בפרדס אותו טיפח, הוא ראה את מעשי ידיו ורצה לקחת חלק בפרות שגידל וראה עצמו שותף בפרדס. ג'יי לא רצה שותפים בשדה של משפחתו, הוא לא הסכים בשום אופן שאנדריי יהיה שותף, אך הסכים לפצות אותו בסכום כסף בעד עבודתו.
אנדריי התמלא כעס על ג'יי, הידידות שהייתה בין השניים בבת אחת נגדעה והפכה לזעם רב. באותו ערב הגיע בחשאי לשדהו כרת ושרף את כל עצי הפרי, ניתץ ושבר כל מה שעבר בדרכו...
החברות בין השניים שייכת כבר לעבר...