באמת..

הרבה פעמים יש נטייה לחשוב שאני צודק וכל העולם טועה, שהאמת מצויה במקום אחד וכל השאר שקר... היתכן ?

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 27/10/03 00:00 א בחשון התשסד


רקע:
הרבה פעמים יש נטייה לחשוב שאני צודק וכל העולם טועה, שהאמת מצויה במקום אחד וכל השאר שקר. בפעולה זו נברר כי בכל נקודה אמת אומנם לעיתים נקודה זו יכולה להיות מלווה בהרה קלקול ושקר (וע"כ צריך זהירות רבה) אך על נקודת האמרת לא ניתן לוותר יש לברר ולאמץ אותה.

מטרות:
1. החניך יבין כי האמת היא רחבה מאוד וע"כ היא מצויה בכל מקום.
2. החניך יבין כי כאשר הוא מתווכח עם דעה נגדית לו אין הוא פוסל את כל הדעה אלא מזהה את נקודת האמת שבה.

מה להכין?
הגדרות
דברי הר' קרוב


מהלך הפעולה:
שלב א': "מהי האמת"?
נביא בפני החניכים כל מיני הגדרות המבקשים להגדיר מהי אמת.

א' האמת נמצאת במקום אחד וכל השאר שקר
ב' האמת בכל מקום לכן הכל נכון
ג' האמת נמצאת בכמה מקומות בחלק כן ובחלק לא
ד' בכל דבר יש ניצוץ של אמת יש לזהות את האמת ולהפריד אותה מן השקר

נדון עם החניכים איזה ציור משקף מהימנה את ההגדרה של האמת.

שלב ב: האמת היא מצויה בכל עלינו לזהות נקודות אלו

נשאל את החניכים מה עדיף מונית או אוטובוס לאחר שכל אחד יזרוק את דעתו נחלק את החניכים ל 2 קבוצות וכל קבוצה תקבל עדיפות אחרת ותצטרך להביא מספר טענות ולשכנע בצדקת עדיפותה. מן הסתם יתעורר ויכוח בין החניכים כשכל צד מחזק את טענותיו ופוסל את טענות הצד השני. תפקידך המדריך הוא לזהות את נקודת האמת והטוב שבכל טיעון למשל: מונית עדיפה מכאן שעם מונית מגיעים יותר מהר, מגיעים למקום מדוייק יותר נוח וכו'. אוטובוס יותר זול אפשר להכיר אנשים באוטובוס ואם צריכים הרבה אנשים ליסוע ביחד אזי שהאוטובוס עדיף.

זוהי דוגמא לכך שבכל צד בויכוח יש נקודה של אמת וצדק המטרה היא לחשוף את נקודת האמת מלחמה נגדה לא תעזור כי האמת תמיד תעמוד מנגד ולא תיכנע ז"א לבוא ולומר מונית לא טובה אף פעם זהו טיעון שלא יתקבל מכיוון שיש פעמים שהמונית כן עדיפה תלוי מה רצונו של האדם (הכסף, הנוחות וכו').

שלב ג:' לימוד זכות דרך דמותו של ירבעם

נבחן תחילה את היכולת למצוא את נקודת הטוב והאמת באדם הפרטי ע"י הדוגמא הבאה:
נתאר בפני החניכים את הסיטואציה הבאה:
ערן הוא מדריך מסור משקיען כל הרהוריו מחשבותיו, נתונים לחניכיו אותם הוא מכיר היטב דואג להם ושותף לחוויותיהם השונות לדאבון ליבו אחד מחניכיו אינו משתף פעולה בלשון המעטה ניתן לומר כי פעולה ותהא המעניינת ביותר נידונה כמעט תמיד לכישלון.
בשל התנהגותו של איתן שע"י חיקוייו המוצלחים של אנשים שונים כגון: מורים, קומונריות וכו'. הוא מסית את כל החברה (אף הטובים) מהמדריך ואף מהפעולה ובכך גורם לזלזול ולשון הרע.
נשאל: אך לדעתכם צריך לפעול ערן?
לאחר משמע תשובותיהם נספר את הסיפור של ירבעם במפגשו עם שלמה
(מלכים א', יא').
ירבעם נפגש עם שלמה ומוכיח אותו על בניית המילוא (סגירת הפרצות של עולי הרגל לירושלים).
הגמרא במסכת סנהדרין ק"א עמ' ב': "אביך פרץ פרצות כדי שיעלו ישראל לרגל ואתה גדרת אותם כדי לעשות אנגריא לבת פרעה" טענת ירבעם כלפי שלמה היתה שסגירת הפרצות במילוא נועדה להגדיל את כבודה של בת פרעה ולא נבעה משיקולים טהורים. הגמרא עוד מוסיפה כי בזכות מעשה זה זכה ירבעם למלוך, עיון מעמיק בצורת ההוכחה מלמד כי ירבעם הוכיח את שלמה ברבם ובכך פגע בו מאוד שכמובן אם נזכור שלמה היה מלך זו פגיעה, בכבוד ישראל דבר חמור מעין כמוהו.
נשאל את החניכים כיצד על שלמה היה להגיב?

מן הסתם התשובות שינתנו ע"י החניכים להכניס אותו לכלא, לתת לו עבודות שירות. אולם שלמה במקום לכעוס על ירבעם ולהענישו בוחר למנותו בתפקיד ניהולי "סבל בית יוסף" תפקיד חשוב בממלכה, שלמה מזהה בירבעם כוח ואומץ לב, כוח שענינו חוסר היכולת לשאת עיוותים במציאות כוח שעניינו לבקר אומנם הכוח הופיע בצורה שלילית בירבעם אך שלמה לא נרתע והוא בוחר לנצל את הכוח הזה למטרות חיוביות.

אם כן ראינו כי למרות ההתנגדות החמורה של ירבעם מצליח שלמה לזהות את נקודת הטוב והאמת שבכוח זה, אין זה אומר שהמעשה הופך להיות מוצדק אך הוא מלמד אותו התבוננות שונה על קילקולים במציאות. ההתבוננות שאינה פוסלת אלא מוציאה את הטוב ומנטרלת את הרע. נחזור לדוגמא של ערן ואיתן, ערן יכול להעיף את איתן מהפעילות לצמיתות אומנם למדריך יהיה שקט אך זה לא יביא לקידומו של איתן, ולפתחו אפשרות אחרת היא לשתף אותו בהצגות של השבט, ובכך להוציא ממנו את הטוב, ולקדם ולפתח אותו.

שלב ד:
נקריא עם החניכים ביחד את דבריו של הרב קרוב המסכם את הנקודות עליהם דיברנו.

לימוד זכות
האם הדברים האמורים שייכים גם כלפי אלה השונאים אותנו ונלחמים בנו בכל מיני דרכים?
כשאנו באים להיאבק בדעות שונות ובמעשים רעים, עלינו להעמיד ולבחון את העומדים מולנו בצורה שלימה ואמיתית. אולי אותו אדם אין כוונתו לרע, אלא הוא סובר שפעולתו מטיבה לכלל. שנאת אנשי ה"שמאל" את המתנגדים להם מתחילה מהחינוך שקיבלו, ולפי דעתם אנו ומעשינו מהוים מכשול להתקדמותו והתפתחותו של עם ישראל.
כמובן, הכוונה גם אם טובה היא לא תכשיר מעשה רע, אך היא נקודת זכות.
זאת ועוד, האם מעשיהם של אנשים אלה רק רעים כל היום? וכי אינם פועלים גם טוב?
"אותם שהם גורמים לנו צער בדעותיהם וענייני הריסה שלהם, בשביל מטרות טובות לפי דעתם אע"פ שעם הטוב יש בו ג"כ רע וקלקול, אין הרע מבטל את הטוב"
(אורות הקודש, ח"ג עמ' שכו)

גם בימינו, כשעלינו להיאבק באנשים אשר מתנכרים לקודשי ישראל עד כדי שנאה עצמית, עלינו לזכור כי אחים אנחנו. ולמרות שמעשיהם ודעותיהם רעים וצריך להיאבק במעשים ודעות אלה, אך המאבק יהיה מתוך אהבה ולימוד זכות, בלי ביזוי ושנאה.

עין טובה

החובה להביט בעין טובה על החיוב שקיים אצל אחרים, אינה נימוס חיצוני. הנביא זכריה (ח, יז) מזהיר אותנו: "ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם". לא רק להימנע מדיבור רע, אלא גם ממחשבה רעה. פירודים וחילוקים הינם פועל יוצא של שנאת חינם. שנאת חינם היא מהלך נפשי המביא את האדם להתנגד לכל מה שאינו דומה לו. בניית האומה תתאפשר רק מתוך הערכה לצדדים הטובים שבכל אחד ואחד. הערכת הטוב אינה מובילה לטשטוש השלילה, וכגון, שאין ספק שאנשים המחשיבים עצמם לכופרים מהווים רקבון ואיום מוסרי לאומה, עם זה יתכן ויש להם זכויות אחרות. המלך אחאב היה רשע מרושע, ובכל זאת היו לו נסים במלחמותיו ולדעת חז"ל יש לו חלק לעולם הבא.
בזמן ויכוח, במאבק, יש נטייה להציג את הצד שכנגד בשלילה מוחלטת. ע"י כך מרוויחים, אומנם, יתרון אסטרטגי בוויכוח, אך אין זה תורם דבר לריפוי השבר בעם ישראל. כאשר מסרבים להכיר בטוב שבאחרים אין תורמים לקירוב חלקי העם השונים לערכים ולאהבת ישראל.
העין הטובה, המכירה במעלותיו וזכויותיו של כל אחד ואחד, לא רק שמכירה היא באמת, אלא שרק זו היא הדרך היכולה להוליכנו לבנין עתידי טוב ושלם יותר. אז גם יהיה מאבקנו אמיתי ונכון יותר, ולא נגרר למאבקים שאינם צודקים, נוכל להשפיע על אלה שאנו נאבקים בדעותיהם ונחזק את החיוב הקיים אצלם.


אז מה היה לנו!!!?
ראינו כי בכל צד במציאות ישנה נקודה של אמת ע"כ אין לפסול דעות שנראות בעיני מקולקלות אלא יש להפריד בין האמת שבהם לבין השקר.