אין חכם כבעל ניסיון

מבוא: במסגרת החברה הקהילתית ישנן שכבות שונות של גיל תינוקות, ילדים, נערים, מבוגרים וזקנים. בעוד שלתינוקות והילדים דואגים הוריהם הרי שהזקנים שהם אוכלוסייה חלשה בחברה )מפאת הגיל( סובלים לעתים מיחס מתעלם שאינו הולם את מעמדם וניסיונם העשיר בחיים. הזקנים, שמאבדים את מקום עבודתם בגיל מבוגר לעתים נותרים בודדים וגם אם הם זוכים למשפחה תומכת החברה אינה מנצלת את כישוריהם הנובעים מניסיונם העשיר שצברו בחייהם על היחס לזקן בקהילה נדון בפעולה זו.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 12/05/03 00:00 י באייר התשסג


פעולה מס' 9

אין חכם כבעל ניסיון

(זקן בקהילה)


מבוא:


במסגרת החברה הקהילתית ישנן שכבות שונות של גיל: תינוקות, ילדים, נערים, מבוגרים וזקנים. בעוד שלתינוקות והילדים דואגים הוריהם הרי שהזקנים שהם אוכלוסייה חלשה בחברה (מפאת הגיל) סובלים לעתים מיחס מתעלם שאינו הולם את מעמדם וניסיונם העשיר בחיים. הזקנים, שמאבדים את מקום עבודתם בגיל מבוגר לעתים נותרים בודדים וגם אם הם זוכים למשפחה תומכת החברה אינה מנצלת את כישוריהם הנובעים מניסיונם העשיר שצברו בחייהם על היחס לזקן בקהילה נדון בפעולה זו.



מה צריך להכין:


· שאלון-סקר דעת קהל


· מפת א"י


· כסאות


· 4 סוגי כרטיסי משחק - מס' הכרטיסים מכל סוג, כמספר החניכים(פרוט בהמשך)


אין חכם כבעל ניסיון -(דוגמא של כל סוג)


· מבחן אמריקאי משוכפל לחניכים. (רשות)


· מסטיקים



מהלך הפעולה



שלב א' : תן לחניכים דף ובו מספר שאלות הנוגעות ליחס לזקנים.


חלק את חניכך לצוותים של 3-4 חניכים. עליהם לערוך סקר בסניף ולראיין לפחות 3 חניכים.


השאלות:







האם יש במשפחתך קשיש/ה?


היכן הוא גר-בביתכם/בית אבות/בית פרטי/שונה ?


מהו יחס המשפחה אליו?


מהו מצבו הפיזי בריא/חולני/סיעודי/אחר?


מה אתה יודע על חייו בצעירותו?


ספר סיפור מעניין מחייו שאתה מכיר.


מה אתה יכול ללמוד ממנו?


מה לדעתך צריך להיות היחס לזקנים בישראל?



סיכום: למדריך תלה על הקירות בחדר בריסטולים ובקש מכל קבוצה להכין תעודת זהות לקשיש


אחד ששמעו עליו בראיון. רשום על כל בריסטול את השאלות הבאות:


שם:


משפחה:


גיל:


מקום מגורים:


סיפור חיים:


מצב פיזי:


משהו שלמדתי ממנו:



שלב ב' : משימות


כל כמה קבוצות יתאגדו לקבוצה אחת כך שתיווצרנה שתי קבוצות גדולות.


הזמן נציג מכל קבוצה ותן לו את מפת הארץ וכן רשימת שמות של ישובים.


בקש ממנו בעזרת הקבוצה לאתר את כל הישובים ולהעביר ציר דרך הקצר ביותר בינהם- מדוד זמן.



הכרז על סיבוב שני ותן להם את אותה משימה -שוב מדוד זמן. בכל מצב הזמן התקצר פי כמה! (זכה את הקבוצה המנצחת במסטיקים)



מסקנה: הניסיון שרכשנו בפעם הראשונה עזר לנו לקצר את הזמן בשניה ! .



סדר את כסאות החדר בשני טורים על החניכים משתי הקבוצות להסתדר בעמידה .


כל קבוצה על טור הכסאות שלה. עליהם להגיע ליעד מסוים בחדר הנמצא בקצהו השני מבלי לרדת מהכיסאות. לפני שיוכלו לתכנן מהלך-התחל למדוד זמן לשתי הקבוצות .


הטכניקה שנלמדת במהלך המשחק היא שיש להעביר כסא אחד קדימה וכל הקבוצה מתקדמת ומפנה את האחרון וכך הלאה-עד שהכיסאות מועברים.


ערוך את התחרות שנית. בפעם השניה יתחילו מיד בהעברה בטכניקה היעילה כיוון שרכשו


ניסיון-ושוב הזמן יתקצר!!. הניסיון שצברנו גורם לנו להתייעל.(אל תשכח לזכות את הקבוצה


שהגיעה ראשונה.)



משחקים נוספים שממחישים


ניתן לערוך גירסה של המשחק: מים, חמצן, אוויר


בכל פינה בחדר מפוזרים פתקים בצבעים שונים! מילה אחת מ4 המילים :


אין חכם כבעל ניסיון


על כל אחד להחזיק בסוף הזמן המוקצב 4 פתקים ב - 4 צבעים שונים המרכיבים את המשפט:


"אין חכם כבעל ניסיון"


הקצב לחניכים זמן קצר ממה שצריך!(מדוד לפני הפעולה).


בפעם הראשונה-כל חניך ינסה לאסוף 4 פתקים בעצמו. אך לאחר מספר פעמים יעשו כל ארבעה חניכים חלוקת תפקידים בה כל חניך אוסף 4 פתקים מסוג אחד ומחלק לחבריו ובכך מונע לעצמו התרוצצות בין פינות החדר. ושוב-הזמן מתקצר!


מסקנה - (שוב) ההתייעלות באה במשך הניסיון שצברנו והמסקנות שהסקנו.



Q ניתן לערוך מבחן אמריקאי שיוביל למסקנה שאנו מעדיפים להיעזר בבעלי ניסיון. למשל:


1. עם מי היית יוצא לקורס סנפלינג במדבר יהודה:


1. מדריך טיולים מוסמך.


2. חבר שהיה במדבר יהודה קודם.


3. חברים שלא היו במדבר יהודה


2. עליך להחליט עם מי להיות זוג בא"ש לילה:


1. חבר קרוב אך פחדן.


2. חבר שמכיר את הדרך ביום.


3. חבר שהצליח להתחמק מכל א"ש לילה קודם.



לסיכום הפעולה


ישנה הלכה שאומרת שיש לכבד אפילו זקן כותי-שאינו יהודי הוא אפילו עם הארץ , וזאת משום שיש לו ניסיון.


חניכך ראיינו בפעולה את החניכים בסניף על הקשישים שבקהילה. לעתים אנו שוכחים שלקשישים לעתים זיכרון חלש אך חכמת חיים רבה. "עצות סבתא " נחשבות לעתים טובות ויעילות ואף רופאים מומחים משתמשים בהם.


לזקנים עבר עשיר וידע רב חכמת חיים רבה וניסיון. אנו הצעירים יכולים להיעזר בהם לשמוע מהם על חייהם ,על ההיסטוריה שהם חוו השואה, קום המדינה וכו'...וללמוד רבות! אנחנו גם יכולים ללמוד מהם כיצד להתגבר על מכשולים בחיינו האישים ולהתייעץ בהם. אך אנו לעתים שוכחים אותם, לא מתייחסים אליהם ומפספסים נכס יקר.


למדריך-עיין במלכים א' פרק י'ב בו רואים כיצד רחבעם המלך בנו של שלמה במקום להעזר בעצת הזקנים בעלי הניסיון נעזר בעצת הילדים כלומר-האנשים שהיו בני גילו שביחס לזקנים נחשבים צעירים כילדים-עצת הילדים קסמה לו יותר אך היא זו שהובילה לפרוק הממלכה-ושוב המסר אין חכם כבעל ניסיון.


שים לב-זקן במקרא משמש הן לחכם ופה הוא משמש גם בהקשר של גיל האם יש קשר בין השניים?


לסיום הקרא את הקטע:


שיר צעיר על זקנה חולה









אני כלה בת עשרים,


ליבי נצבט בי מגודל הנדרים שאני נודרת.


אני אמא בת עשרים וחמש, בת חמישים,


ילדי כבר הלכו ממני ולידי נשאר רק אהובי,


יומי מחשיך, ובעלי נפטר.



עכשיו אני אשה זקנה והטבע הוא אכזר,


בגלל תעלול שלו - נראים הזקנים כמשוגעים "


הגוף מעוקם, החן נעלם. במקום גו צומחת אבן,


אבל בתוך הפגר הזקן הזה


עדיין שוכנת נערה צעירה, הזוכרת את השמחות והכאבים,


אני אוהבת עדיין וחיה.


ובכן, פתחי אחות עיניך רחב רחב, וראי -


לא את האשה הזקנה, הביטי מקרוב יותר


בואי וראי אותי !






(כאשר נתגלה שיר זה, כבר לא היתה המחברת בין החיים).


מה את רואה אחות, ומה את חושבת


שעה שאת מביטה בי ?



אישה זקנה, מיותרת, לא חכמה,


תנועותיה לא בטוחות, עיניה בוהות,


כשהיא אוכלת - האוכל נוזל לה מהפה,


כשאת פונה אליה בקול רם מאוד,


כדי שתשמע סוף סוף,


היא בכלל לא עונה.


מאבדת מדי פעם גרב או נעל,


היא נותנת לך לעשות בה כל מה שאת רוצה,


לא מתנגדת ולא משתתפת,


את מאכילה אותה ורוחצת אותה,


זה מה שאת חושבת אחות ?



כי את לא רואה אותי.


אומר לך מי אני :


בשעה שאני יושבת כאן, כל כך בשקט,


קמה לקול הפקודה שלך,


אוכלת בשעה שאת קובעת לי ...


אני ילדה בת עשר,


עם אבא , אמא, אחים ואחיות,


המאוהבים כולם אלה באלה.


אני נערה בת שש עשרה


החולמת על אהובה שטרם פגשה.




*ניתן להקרין את הסרט "עגבניות ירוקות מטוגנות" ובו רואים כיצד הזקנה תרמה לצעירה בזכות העומק שצברה עם השנים היא עזרה לאישה הצעירה להתמודד עם בעיותיה בהווה.[ניתן להשיג במרכז הדרכה ההנהלה הארצית רחוב חזנוביץ 1 בירושלים - אפשר גם לשאול דרך הדואר].


כמו כן ניתן להקרין את הסרט "מרד כסא הנדנדה" הנמצא בכל ספריה פדגוגית.


הסרט מראה כיצד ילדים בקהילה החליטו לשקם בית זקנים במקום - מומלץ.