מסעות לפולין: תלמידי המרכז יוצאים יותר

יותר ממחצית מתלמידי המחוז יוצאים למסעות, זאת לעומת ‭ 32.5%‬בלבד במחוז הדרום. הסיבה לפער - לא בהכרח כלכלית. משרד החינוך: "יש עלייה מתמדת במספר היוצאים לפולין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/01/18 10:07 ט בשבט התשעח

מסעות לפולין: תלמידי המרכז יוצאים יותר
מסע החיים, צילום: Moshe Milner/GPO/Flash90

44.7%‬ מתלמידי שכבת י"ב באוכלוסייה היהודית יוצאים למסע לפולין, כך עולה מנתוני משרד החינוך שהתפרסמו הבוקר (ה') "ישראל היום".

על פי הנתונים, המחוז שמוציא את שיעור התלמידים הגבוה ביותר הוא מחוז מרכז עם 52%, אחריו מחוז תל אביב עם 50%, מחוז ירושלים עם ‭,44%‬ מחוז חיפה עם ‭,42%‬ מחוז צפון עם ‭41.7%‬ ומחוז דרום עם ‭.32.5%‬ בשנה זו יצאו גם שלוש משלחות דרוזיות ומשלחת אחת של תלמידים בדואים, כך על פי מטה פולין של משרד החינוך.

על פי הפרסום, במשרד החינוך עוקבים גם אחרי התפלגות היציאות לפולין על פי מדד, שמשקלל את ציוני התלמידים, רמת בעיות המשמעת, מעמד סוציו-אקונומי ושיעור התלמידים העולים. על פי המדד, בתי ספר מהחמישון העליון מובילים בשיעור היציאה למסעות לפולין עם ‭ ,27%‬אולם מייד אחריו נמצא החמישון התחתון, שבו שיעור היציאה עומד על ‭.20%‬ החמישון השלישי נמצא במקום השלישי עם ‭,19%‬ ואילו בחמישון השני והרביעי יוצאים 16.8% ‬ מהתלמידים.

כדי להסביר את השוני יש לציין כי משרד החינוך מעניק סבסוד ביחס הפוך  לדירוג - כלומר, ככל שהדירוג נמוך יותר, הסבסוד גבוה יותר - מה שהביא לצמצום הפערים בין הקצוות. בשנת ‭ ,2013‬ למשל, 31.5% מבתי הספר שיצאו למסע לפולין השתייכו לחמישון העליון לעומת ‭ 13%‬שהשתייכו לחמישון התחתון.

עוד צוין כי ככל הנראה הגורם הכלכלי אינו הסיבה היחידה לפערים. גורמים שמעורבים במשלחות אומרים כי יש מנהלים והורים שמעדיפים שלא לשלוח את הילדים לפולין, בין השאר מכיוון שאינם מרגישים שסיפור השואה נוגע להם או למשפחותיהם, וזאת בלי קשר לשאלת המימון.

ממשרד החינוך נמסר כי "לאורך השנים האחרונות נצפה גידול ברור במספר התלמידים שמצטרפים למסע. מאז ‭ 2014‬ גדל מספר היוצאים לפולין ב-‭8,744‬ תלמידים. מאז שנת ‭ 2014‬גדל מספר היוצאים לפולין ב-‭8,744‬ תלמידים. בשנת ‭ 2018‬נרשמו כבר 40 אלף איש. מדובר בהישג שנובע, בין השאר, מהוזלת התעריפים בכאלף שקלים. המחיר המקסימלי של המסע עשוי להגיע ל-‭4,365 ‬ שקלים לתלמיד".