מלכה בינה - אשת השנה

ארגון אמונה מייסד לראשונה טקס בחירת אשת השנה של ציבור הנשים הדתי לאומי. הראשונה לזכות בתואר היא הרבנית מלכה בינה, מייסדת מת"ן

חדשות כיפה אדם צחי 01/03/09 00:00 ה באדר התשסט

מלכה בינה - אשת השנה

הרבנית מלכה בינה, מייסדת ומנהלת מתן, רשת מכונים תורניים לנשים, נבחרה לאשת השנה מטעם אמונה, תנועת האישה הדתית-לאומית. טקס הענקת התואר, שיתקיים ביום האישה הבינלאומי (8.3.09) במוזיאון תל אביב, יכלול הופעות של דוד דאור, עדי ארד ולהקת נשות חווה.


הרבנית מלכה בינה, תושבת הרובע היהודי, נולדה בבולטימור ועלתה ארצה לאחר התיכון. היא למדה במכללה, התחתנה עם הרב אהרון בינה, ראש ישיבת נתיב אריה הסמוכה לכותל, השלימה תואר שני בתנ"ך בישיבה יוניברסיטי ואף קיבלה ממנה בהמשך תואר דוקטור של כבוד. את בית המדרש מת"ן, חלוץ בתי המדרש לנשים, הקימה לפני כ-20 שנה. מאז התרחב מת"ן ל-50 סניפים בארץ ובחו"ל, תוך שהוא מציע מסלולי לימוד לנשים בגמרא, הלכה ותנ"ך, ומעניק מלגות קיום לתלמידות. מטרתה המוצהרת של רשת מת"ן היא לשלב נשים בהנהגה הרוחנית-תורנית, בתחומי החינוך וההוראה ובקהילות החברתיות.


חלוצה בנושא בתי מדרש לנשים


בשיחה לכיפה מתארת ליאורה מינקה, יו"ר אמונה, כי בחירתה של הרבנית מלכה בינה נעשתה מתוך רשימה ארוכה של מועמדות - "פתחנו את החיפושים אחר אשת השנה במודעה שפרסמנו. הגיעו מועמדות רבות, מאוד מעניינות, פרופסוריות ונשים מאוד מרכזיות. בין השאר הומלצה הרבנית מלכה בינה. הוועדה שישבה בעניין החליטה שהיא מייצגת עבורנו אמירה מאוד רלוונטית ליום האישה הבינלאומי - תופעת לימוד התורה לנשים בציבור הדתי לאומי. התופעה של למדנות נשית נראית לנו ראויה לציון ביום האישה הבין לאומי. כמובן שהיא מייצגת גם את שאר הערכים שהיוו תנאי להגשת מועמדות - מצוינות בתחום המקצועי, מחוברות חזקה לחברה הדתית לאומית, ותרומה משמעותית לחברה ולקהילה".


יהיו שיתנגדו לבחירה שלכן?

"אני מקווה שלא, אבל אם כן, גם עם זה אנחנו יודעות להתמודד. יש לנו אמירות מאוד חד משמעיות. תופעת הלמדנות היא תופעה שמנסים לעודד אותה מאוד. אמנם ישנן מגמות שונות בתחום למדנות נשים, יש שמדברות על צדדים רוחניים וחיבור אישי ורגשי ויש מדרשות שיותר עוסקות בצד האורייני קוגניטיבי, אבל התופעה כתופעה מאוד רצויה בסך הכל. כמובן שיש גם מי שמתנגד ואומר שחבל על השנה שמתבזבזות".


מדובר בפעם הראשונה שארגון אמונה בוחר את אשת השנה. לדברי מינקה, מדובר בניסיון ליצור מסורת קבועה, שתאפשר היווצרות מודלים נשיים לחיקוי: "בכל יום האישה הבין לאומי, אנו עוסקות בנושאי חוזק וכוח של נשים דתיות. עסקנו בסוגיות הלמדנות הנשית בציבור הדתי לאומי, האמנות של נשים דתיות לאומיות, סוגיות של משפחה וקריירה. השנה החלטנו ליצור מסורת של בחירת אשת השנה שתאפשר לנשות הציבור להסתכל על מודלים של נשים דתיות לאומיות, אותן לראות וכך לעשות. כפי שאמרתי, ברשימת המועמדות היו נשים מאוד מרכזיות, ואני בטוחה שכשהמסורת תיווצר יהיה ספקטרום מאוד רחב של מודלים".