סגור

מדוע להתעלם מההלכה? תגובה לאורית לסר

שיקולים סוציולוגים רבים מעלים המתנגדים להפרדה מגדרית בחינוך הדתי לאומי, בחלקם אף יש היגיון. עם זאת, בנימין שינברג חושב שחסר בהם יסוד מאוד בסיסי ותורני, מה ששומט מתחתיהם את קרקעת האמת

בנימין שינברג
ג באדר התשעח
,
18 בפברואר, 2018 14:34
שוכחים את הטיעון המרכזי שבעד הפרדה מגדרית. תלמידות

שוכחים את הטיעון המרכזי שבעד הפרדה מגדרית. תלמידותצילום: פלאש 90. הדס פרוש

דבריו של הרב קלנר ממשיכים לעורר דיונים רבים. כדרכם של אירועים כאלו, הדוברים בדרך כלל משתמשים בהם כדי להוכיח את מה שכבר חשבו קודם לכן.

הנה למשל אורית לסר מתנועת 'נאמני תורה ועבודה' טוענת שהבעיה העיקרית היא החינוך הנפרד של בנים ובנות. זו כמובן עמדה מוכרת של התנועה שמוצגת בכל פעם בהקשר אחר (לאחרונה פגשנו בה סביב סדרת הכתבות של עקיבא נוביק על דתיי הרצף).

לסר טוענת כי בוגרי החינוך הנפרד "לא למדו עם בנות אלא על בנות. ומשום כך, צודקים הרבנים שיש ללמד ולהכין אותם למפגש עם בנות המין השני... ואם זה עדיין לא קרה להם בחיים, לפחות צריך להכין אותם לכך, על פי מה שכתוב בספר או לפי השקפת העולם של מי שמקריא ממנו".

האמנם?

קודם כל, בהנחה שבמשפחה דתית ממוצעת יש יותר משני ילדים אזי רוב הסיכויים שלילד או לילדה יש אחים בני המין השני, ואם לא אחים אז בני דודים. המחשבה שילד שגדל בחינוך נפרד מעולם לא דיבר עם ילדה היא מופרכת.

בנוסף, הלימוד "על פי מה שכתוב בספר" איננו קשור להיכרות או חוסר היכרות עם המין השני. "הספר", כלומר דברי תורה וחז"ל, נועדו לתת לנו מבט מעמיק על הנפש האנושית, מעמיק הרבה יותר ממה שרואים כלפי חוץ. לכן שיעורי הכנה לחיי משפחה אינם מסתכמים בלימוד על המין השני. גם גברים לומדים על נפש האיש וגם נשים לומדות על נפש האישה. ההיכרות שלי עם עצמי וההבנה איזה מרכיבי יסוד מכילה הנפש שלי חשובות לא פחות מאשר הלימוד על מבנה הנפש של אשתי.

אבל מעל לכל צורמת לי ההתעלמות של לסר מהשיקול המרכזי - ההלכה. מבחינה סוציולוגית אפשר לדון האם עדיף חינוך נפרד או מעורב, מה מאפשר מרחב ביטוי גדול יותר לנערות ולנערים, היכן הם יכולים להתפתח טוב יותר ומנגד היכן הם יכירו טוב יותר את המין השני.

אבל כאבא יהודי, כאשר אני בוחר שיטה חינוכית לילדיי אינני מסתפק בשאלות סוציולוגיות, על גביהם ניצבת העמדה ההלכתית. ההלכה בהקשר הזה ברורה מאוד, כפי שנכתב בשולחן ערוך - יש להרחיק בין בנים ובנות מאוד מאוד.

באופן אישי אני מאמין שאם זו הדרך שבה הדריכו אותנו חז"ל אזי זו הדרך הבריאה ביותר לגדל את ילדינו. גם אם יש לכך מחירים והשלכות, צריך לראות איך ומה ניתן לתקן, אך אי אפשר בשם חששות כאלו ואחרים לוותר על הבסיס ההלכתי של חינוך ילדינו.

הכותב הוא איש הייטק ותקשורת ובוגר ישיבת הר המור

18.02.2018

1. רגע! נדמה לי שמדובר היה על נשים! (תמר)

איך הגעת מנשים לבנות?

דווח על תגובה לא ראויה
18.02.2018

2. חז״ל חיו בסוף תקופת הברזל. הרמב״ם ור׳ יוסף קארו חיו בסוף ימי הביניים. האם הייתה להם נבואה? (תוהה)

מי שקרא את ספר המדע של הרמב״ם יודע שהידע שלו באסטרונומיה תאם את התקופה בה הוא חי - כלומר הוא שגוי.
במסכת שבת יש מחלוקת על הרג כינים בשבת שנובעת מתוך ההנחה שהן נוצרות מזיעה ואינן מתרבות ברביה זוויגית. מידע שהיום כל מי שלמד ביולוגיה ברמה של כיתה ז׳ יודע שהוא שגוי לחלוטין.
וישנה גם אולי הדוגמא הכי נפיצה - עקרות הלכתית. מצב שנובע מפסיקה שנראה שמי שקבע אותה לא ידע איך עובד מחזור של רחם אנושי.

מהיכן נובעת ההתעקשות שחכמים אינם מסוגלים לטעות או לפחות שהם שפסיקותיהם משקפות את כל הדורות ולא את המציאות בימיהם (שאינה קיימת יותר)?

דווח על תגובה לא ראויה
18.02.2018

3. 2 - גם אני תוהה (סטודנט לרפואה)

האם התוהה מבין בהלכה או שהוא סתם רוכש ידע בהלכה מכמה פוסטים באינטרנט...

ישנן הלכות התלויות בתקופה וישנן שלא.
ישנן כאלה המשתנות בידע מדעי וישנן כאלה שאינן תלויות בו.
הרמב"ם אפילו מתייחס לכך.

וישנם כאלה שיודעים שמי ש"פסק" את המקור למה שיוצר עקרות הלכתית הינן הנשים בעצמן, ואין קשר להבנה איך הרחם של האישה עובד.וכמובן יש כאלה שיודעים שחז"ל חיו מאות שנים אחרי סוף תקופת הברזל בארץ ישראל, ושבתקופת הברזל חיו הנביאים (שהם המקור למה שנקרא היום "מוסר אוניברסלי").

וכן, חז"ל יכולים לטעות וכל בר דעת מבין זאת. אבל זה לא אומר שכל דבר שלא מוצא חן נובע מטעות ואפילו לא כל טעות צריך לתקן (!!!). גם רופאים יכולים לטעות - והם טועים הרבה - זה אומר שצריך להפסיק להקישב להם או להתייחס למה שהם אומרים? וגם מגיבים יכולים לטעות. והם עושים זאת הרבה, ואני תוהה למה הם חושבים שבהינף מקלדת אפשר לבטל דברי חכמים?

דווח על תגובה לא ראויה
19.02.2018

4. בטח... נשים פסקו הלכה... במאה ה-3 לספירה... ברור. (תוהה)

במאה ה-21 רבנים עולים על בריקדות לשמע הרעיון שאישה תפסוק הלכה.. אבל בתקופת האמוראים? מתי שאמרו "כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות. במה דברים אמורים, בתורה שבעל פה, אבל בתורה שבכתב - לא ילמד אותה לכתחילה"?
כמובן. זאת הייתה תקופה שנשים פסקו חופשי.
תפסיק לעשות לעצמך חיים קלים.
וההשוואה לרופאים תמוהה בלשון המעטה... הרפואה מתעדכנת ומתחדשת תמיד.
אם היו נוהגים ברפואה כפי שנוהגים בהלכה עדיין היו מקיזים פה דם עם עלוקות, צורבים פצעים באש וקודחים חורים בגולגלות כדי לגרש רוחות רעות (אבל אולי היו מתווכחים עם איזה כלי קודחים בראש, באיזה יד מחזיקים אותו ובאיזו עלוקה מותר להשתמש ובאיזה לא).
אתה מתכוון להגיד ש"לא כל טעות חייבים לתקן" גם כשתהיה רופא שאמון על הצלת חיים?...
כי זה נשמע כמו משהו שבמקרה הטוב ייגמר בבית משפט... ובמקרה הרע...

דווח על תגובה לא ראויה
19.02.2018

5. 4 - תתנהל בצורה מכובדת ואולי יהה מקום לדון בטענותיך (סטודנט לרפואה)

בבקשה תפסיק להפגין את בורותך ברבים.

כתתבי "פסק" במירכאות מכיוון שההלכה שאתה מתייחס אליה היא חומרה שבנות ישראל נהגו בעצמן.

נשים פסקו הלכות בתקופה המדוברת, וכן לפני וכן אחרי אבל הן היו בודדות. מספיק להזכיר את ברוריה.
רבנים לא עולים על בריקדות, אבל כנראה זה מנהגך.

לא כל טעות צריך לתקן - ע"ע הדיון על תאריך הבקעת החומות של ירושלים בבית ראשון (ולא דוגמא יחידה). גם ברפואה, לפעמים תיקון טעות היא יותר "יקרה" מהשארתה. תלוי בנסיבות. מלבד זאת, ההשוואה בין הלכה לרפואה שאתה מנסה לעשות היא דמגוגית. ישנם תחומים בעולם שאופיים הוא שימור ויש שאופיים התקדמות. ואגב, אם נתקדם ברפואה כמו שאתה רוצה, יהיה כאוס מוחלט. כל טיפול או תרופה עובר ביקורת ארוכה ומתישה לפני שהיא הופכת להיות מקובלת. כבר היו אסונות על התקדמות ללא חשיבה.

כשאני אהיה רופא אמון על הצלת חיים, לא אלך לפי המלצות והערות של טוקבקיסטים החכמים בעיני עצמם אלא לפי דיונים הנעשים על ידי אנשי מקצוע בתחום המבינים עניין, מתייחסים באופן ענייני, דנים כראוי והולכים לפי הכללים המקובלים. אגב, כך גם בהלכה ומי שמוכן להתבונן במקום לעלות על בריקדות, יראה שזה קורה גם בהכלה על ידי אותם רבנים אותם אתה תוקף. אבל מה לעשות, לא כולם צריכים לרקוד לפי החליל שלך.

הסגנון שלך מראה בבירור שאינך מעוניין בדיון ענייני ואתה מתנהל כמו אחרון הבורים החכם בעיני עצמו שאינו יודע לכבד אחרים. תפסיק לעשות לעצמך חיים קלים וצא ולמד כראוי. כמובן שבשביל זה צריך ענווה, ועל אלו שחסרים אותה, כמו שאמרו - "טוב שברופאים - לגיהנום!".




דווח על תגובה לא ראויה
19.02.2018

6. קיצר, משחק אותה נעלבי (וענווי, אבל מציג את עצמו כ״סטודנט לרפואה״ כי זה מאוד רלוונטי) ופונה לאד הומינם כי אין לך טיעון ענייני. (תוהה)

בטוח שאתה באתר הנכון?
נשמע שתרגיש נוח יותר באתר של מרצ...

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

טראמפ צילום: JStone / Shutterstock.com S M L XL  Size Guide

טראמפ הציע לדחות את הבחירות בארה"ב מחשש לזיופים

קרא עוד