חדשות כיפה

הורים נגד נעמת: "מוחקים את הזהות המגדרית של הילדים"

ארגון 'שוברות שוויון' תוקף את רשת נעמת, על רקע מכתב להורי גן בחיפה, בו מוסבר כי לא יהיו יותר 'אבא ואמא של שבת', אלא 'מקבלי שבת', ללא קשר לזהותם המגדרית. "לפי תכנית הרסנית זו, ילדינו כבר אינם מזוהים כבן או כבת ,שיהפכו בעתיד לאמא ולאבא, אלא כיצורים 'חסרי מגדר'". נעמת: "הטקס מתייחס למציאות המשתנה בתפיסת המשפחה הגרעינית"

קבלת שבת. יש בנים ויש בנות

קבלת שבת. יש בנים ויש בנותצילום: יוהנה גרון, פלאש 90

החלנה בנעמת? בהודעה שהופצה להורי גן בחיפה, מטעם מנהלת מעון ברשת נעמת והמפקחת חינוכית של הרשת, כתבו השתיים: "אנו כארגון עוברות תהליך בו מעוצבת תכנית הלימודים כך שתשקף פלורליזם, רב תרבותיות ושוויון מגדרי. כחלק מהתהליך, המחנכות לומדות בהדרגה לשנות את קבלת השבת, כך שתשקף שוויון מגדרי. לכן המושגים "אבא ואימא של שבת" הוחלפו ב"מקבלי שבת" או מקבל/ת תורן/ית שבת". עוד כתבו: "מקבלי השבת יכולים להיות בן ובת, בת ובת או בן ובן. 
במכתב מודגש כי "חזרה לטקס שבו יהיו תפקידי מגדר של אימא ואבא בלבד - לא תהיה".

בארגון 'שוברות שוויון' מוחות על מה שהן מכנות 'הניסיון למחוק את הזהות המגדרית של הילדים והילדות בגיל הרך'. בעצומה מטעם 'שוברות שוויון', שהפצתה החלה היום כותבות נשות הארגון כי "לפי תכנית הרסנית זו, ילדינו כבר אינם מזוהים כבן או כבת, שיהפכו בעתיד לאמא ולאבא, אלא כיצורים 'חסרי מגדר'".

שוברות שוויון דורשות "לחזור ולקיים את טקס קבלת השבת במתכונתו המסורתית, המכבדת כל מהות וכל זהות. לקראת יום המשפחה נחזק את  המהות הנשית ואת המהות הגברית כמהויות המשלימות זו את זו", כך בעצומה.

"המחנכות לומדות בהדרגה לשנות את קבלת השבת, כך שתשקף שוויון מגדרי"

במכתב של המנהלת והמפקחת נכתב בין היתר: "אנו רואות בקבלת השבת חלק משמעותי מתרבות ישראל, לכן יתקיים טקס שיכלול את המאפיינים העיקריים: הדלקת נרות, אכילת חלה ושירי שבת. כמו כן, החלטנו על ישיבה משותפת של הילדים מסביב לשולחן. 
תכנית הלימודים נקבעת ע"י נעמ"ת בהתאם להשקפתה החינוכית וההחלטה אילו היבטים יפתחו לדיון ואילו לא - היא שלנו. מאחר והבנו כי חלק מההורים תופסים את קבלת השבת כהחלטה הדומה למימון החוגים או קניית המתנות לחגים, ברצוננו להבהיר כי אין זה כך.

אילוסטרציה

אז מי בן ומי בת? אילוסטרציהצילום: shutterstock

כפי שכבר כתבנו, אנו כארגון עוברות תהליך בו מעוצבת תכנית הלימודים כך שתשקף פלורליזם, רב תרבותיות ושוויון מגדרי. כחלק מהתהליך, המחנכות לומדות בהדרגה לשנות את קבלת השבת, כך שתשקף שוויון מגדרי. לכן המושגים "אבא ואימא של שבת" הוחלפו ב"מקבלי שבת" או מקבל/ת/תורן/ית  שבת.  במידה ומדובר במקבלי שבת, החלוקה לזוגות תערך ע"פ סדר הרישום ביומן, כאשר מקבלי השבת יכולים להיות בן ובת, בת ובת או בן ובן. במידה ומדובר בתורנים יחידים, הם יקבעו ע"פ סדר היומן. בכל מקרה, מדובר מבחינת הילדים בחוויה של קבלת תפקיד להבאת החלה וחלוקתה לילדים במהלך הטקס (במידה ויש זוג, ניתן להביא גם פרי), לא מעבר לכך. הורים המעוניינים שילדיהם יחבשו כיסוי ראש כלשהו כאשר יהיו תורנים יידעו את הגננת".

מארגון נעמת נמסר בתגובה לטענות: "קבלת השבת בנעמת נושאת אופי חברתי-משפחתי: במשפחות שונות מציינים את השבת באופנים שונים. יש משפחות שמטיילות בשישי שבת, יש שאוכלות ארוחת ערב משותפת, יש שעורכות קידוש ויש שהולכות לבית הכנסת. יש שלא מציינות כלל את קבלת השבת ויש משפחות שמארחות או מתארחות.
חשוב לציין כי קבלת השבת במעונות נעמת כוללת סמלים של מסורת יהודית: המחנכת מדליקה נרות, מברכים על היין ובוצעים מהחלה ואף טועמים מהם. אלא שהטקס לא נושא מודל אחד בלבד של אבא ואמא שבת, אלא מתייחס למציאות המשתנה בתפיסת המשפחה הגרעינית, שמחייבת מבחינתנו התאמה ערכית- חינוכית.

המכנה המשותף בטקס קבלת שבת הוא אוירה של יחד. היא באה לידי ביטוי בישיבה מסביב לשולחנות או במפגש במליאה, מקבלי השבת הם על פי סדר הופעתם ביומן הכיתה, באופן בו לעיתים זה בת ובן, לעיתים שתי בנות ולעיתים שני בנים. יש כיפות ויש מטפחות ומי שבוחר/בוחרת לחבוש ולעטות אותם מוזמנים לעשות כן. 
הטקס כולל בנוסף לסממני המסורת שיר, דקלום, או סיפור או כולם ביחד, בהתייחס לגיל ולמסוגלות הריכוז של הילדים. מטרתנו היא שהעשייה תתאים לכלל הילדים ולכל סוגי המשפחות, ושילד שגדל במשפחה עצמאית/יחידנית/חד מינית, יחוש טוב ונוח לקבל את השבת כמו ילד ממשפחה מסורתית".

08.02.2019

1. מצוין. הילדים לא צריכים שתחליטו בשבילם. (רוני)

ילדים יודעים מי הם בגיל מאוד מוקדם, אם רק מתירים להם לראות את כל האופציות כדי שיוכלו להזדהות חיצונית עם משהו שיש בהם פנימה וכל עוד הם יודעים שמותר להם להיות מי שהם, לא משנה מה זה אומר, כל עוד הם לא פוגעים בסביבה.
יהיה טוב אם תפסיקו לקבוע להם מראש שהם ציסג'נדרים והטרוסקסואלים. הילדים שלכם יהיו בריאים יותר וחופשיים יותר אם הם יוכלו לגלות לבד מי הם באמת.

דווח על תגובה לא ראויה
08.02.2019

2. יפה מאוד (טל)

כל הכבוד לנעמת. העולם משתנה ואיתו גם גישות חינוכיות. שאפו

דווח על תגובה לא ראויה
09.02.2019

3. כל הכבוד לנעמת (איש חינוך)

נעמת פועלת נכון וההתנגדויות הן חרדה ותו לא.

דווח על תגובה לא ראויה
09.02.2019

4. המלצה לכותב הגתבה (מישהו)

הנה כמה כותרות שאולי היו מתאימות לך יותר:
"פנאטיים חרדים נגד נעמת: "מוחקים את הזהות המגדרית של הילדים" "
או אולי "החרדים בדאגה- לוקחים להם את השליטה על מערכת החינוך"
אני אפילו מוכן לקבל- "חשש: החרדים מפחדים מתום התקופה של השליטה הפנאטית שלהם..." וכו'....

חלאס! נמצאס מכתבות עם כותרות מפוברקות/ תפיסת צד- רוצים להיות עיתנאות באמת? תפסיקו להראות צד אחד!

עד מתי פנאטיות דתית בעיתונות?

דווח על תגובה לא ראויה
10.02.2019

5. למגיב הנכבד, למה עצרת רק בתגובה הרביעית ? תגובה נוספת ואולי הייתי משתכנע (לא) (יאיר)

מאיפה להתחיל ? מהטענה שילדים יודעים מה טוב בשבילם ושהם "לא צריכים שתחליטו בשבילם" ? (אולי הכותב לא שמע על המושג חינוך והתבגרות ואינו יכול לשער בדעתו מהי מציאות של ילדים שגדלים ללא חינוך ? המושג של עבריינות ושחיתות ערכית ומוסרים מוכר לך ?). או מהטענה שתפיסות קיצוניות אותם מאמצים גופי תקשורת ומיעוט בחברה הם "מציאות משתנה" ?.. וכי כל "מציאות משתנה" גם אילו הייתה, זה דבר חיובי בהכרח ?. לפי איזה היגיון בדיוק ?.. מספיק עם המסרים הרדודים האלו, אתה מגיב מאינטרס ברור כשמש, לפחות תעמוד מאחוריו בלי לפרסם 4 תגובות שונות ממשתמשים שונים כביכול.. תכבד את עצמך ואת הגולשים כאן בלי שטיפת מוח בגרוש שהיא לא יותר מקבוצת ססמאות שלא מתקבלות על הדעת

דווח על תגובה לא ראויה
11.02.2019

6. כל הכבוד לנעמת! (גלית)

דווח על תגובה לא ראויה
11.02.2019

7. כל הכבוד לנעמת! מוחקים את הכפיה המגדרית! (אמא)

דווח על תגובה לא ראויה
12.02.2019

8. חשוב עבור ילדי הגן שאין להם אבא ואמא (ד"ר עמיר)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ניסן סלומיאנסקי. יש או אין מו"מ צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סלומיאנסקי: "אין מו"מ עם עוצמה יהודית". גורמים בבית היהודי: "ממשיכים לדבר כל הזמן"

קרא עוד