הורים נגד נעמת: "מוחקים את הזהות המגדרית של הילדים"

ארגון 'שוברות שוויון' תוקף את רשת נעמת, על רקע מכתב להורי גן בחיפה, בו מוסבר כי לא יהיו יותר 'אבא ואמא של שבת', אלא 'מקבלי שבת', ללא קשר לזהותם המגדרית. "לפי תכנית הרסנית זו, ילדינו כבר אינם מזוהים כבן או כבת ,שיהפכו בעתיד לאמא ולאבא, אלא כיצורים 'חסרי מגדר'". נעמת: "הטקס מתייחס למציאות המשתנה בתפיסת המשפחה הגרעינית"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/02/19 15:34 ב באדר א'

הורים נגד נעמת: "מוחקים את הזהות המגדרית של הילדים"
קבלת שבת. יש בנים ויש בנות, צילום: יוהנה גרון, פלאש 90

החלנה בנעמת? בהודעה שהופצה להורי גן בחיפה, מטעם מנהלת מעון ברשת נעמת והמפקחת חינוכית של הרשת, כתבו השתיים: "אנו כארגון עוברות תהליך בו מעוצבת תכנית הלימודים כך שתשקף פלורליזם, רב תרבותיות ושוויון מגדרי. כחלק מהתהליך, המחנכות לומדות בהדרגה לשנות את קבלת השבת, כך שתשקף שוויון מגדרי. לכן המושגים "אבא ואימא של שבת" הוחלפו ב"מקבלי שבת" או מקבל/ת תורן/ית שבת". עוד כתבו: "מקבלי השבת יכולים להיות בן ובת, בת ובת או בן ובן. 
במכתב מודגש כי "חזרה לטקס שבו יהיו תפקידי מגדר של אימא ואבא בלבד - לא תהיה".

בארגון 'שוברות שוויון' מוחות על מה שהן מכנות 'הניסיון למחוק את הזהות המגדרית של הילדים והילדות בגיל הרך'. בעצומה מטעם 'שוברות שוויון', שהפצתה החלה היום כותבות נשות הארגון כי "לפי תכנית הרסנית זו, ילדינו כבר אינם מזוהים כבן או כבת, שיהפכו בעתיד לאמא ולאבא, אלא כיצורים 'חסרי מגדר'".

שוברות שוויון דורשות "לחזור ולקיים את טקס קבלת השבת במתכונתו המסורתית, המכבדת כל מהות וכל זהות. לקראת יום המשפחה נחזק את  המהות הנשית ואת המהות הגברית כמהויות המשלימות זו את זו", כך בעצומה.

"המחנכות לומדות בהדרגה לשנות את קבלת השבת, כך שתשקף שוויון מגדרי"

במכתב של המנהלת והמפקחת נכתב בין היתר: "אנו רואות בקבלת השבת חלק משמעותי מתרבות ישראל, לכן יתקיים טקס שיכלול את המאפיינים העיקריים: הדלקת נרות, אכילת חלה ושירי שבת. כמו כן, החלטנו על ישיבה משותפת של הילדים מסביב לשולחן. 
תכנית הלימודים נקבעת ע"י נעמ"ת בהתאם להשקפתה החינוכית וההחלטה אילו היבטים יפתחו לדיון ואילו לא - היא שלנו. מאחר והבנו כי חלק מההורים תופסים את קבלת השבת כהחלטה הדומה למימון החוגים או קניית המתנות לחגים, ברצוננו להבהיר כי אין זה כך.

אילוסטרציה

אז מי בן ומי בת? אילוסטרציהצילום: shutterstock

כפי שכבר כתבנו, אנו כארגון עוברות תהליך בו מעוצבת תכנית הלימודים כך שתשקף פלורליזם, רב תרבותיות ושוויון מגדרי. כחלק מהתהליך, המחנכות לומדות בהדרגה לשנות את קבלת השבת, כך שתשקף שוויון מגדרי. לכן המושגים "אבא ואימא של שבת" הוחלפו ב"מקבלי שבת" או מקבל/ת/תורן/ית  שבת.  במידה ומדובר במקבלי שבת, החלוקה לזוגות תערך ע"פ סדר הרישום ביומן, כאשר מקבלי השבת יכולים להיות בן ובת, בת ובת או בן ובן. במידה ומדובר בתורנים יחידים, הם יקבעו ע"פ סדר היומן. בכל מקרה, מדובר מבחינת הילדים בחוויה של קבלת תפקיד להבאת החלה וחלוקתה לילדים במהלך הטקס (במידה ויש זוג, ניתן להביא גם פרי), לא מעבר לכך. הורים המעוניינים שילדיהם יחבשו כיסוי ראש כלשהו כאשר יהיו תורנים יידעו את הגננת".

מארגון נעמת נמסר בתגובה לטענות: "קבלת השבת בנעמת נושאת אופי חברתי-משפחתי: במשפחות שונות מציינים את השבת באופנים שונים. יש משפחות שמטיילות בשישי שבת, יש שאוכלות ארוחת ערב משותפת, יש שעורכות קידוש ויש שהולכות לבית הכנסת. יש שלא מציינות כלל את קבלת השבת ויש משפחות שמארחות או מתארחות.
חשוב לציין כי קבלת השבת במעונות נעמת כוללת סמלים של מסורת יהודית: המחנכת מדליקה נרות, מברכים על היין ובוצעים מהחלה ואף טועמים מהם. אלא שהטקס לא נושא מודל אחד בלבד של אבא ואמא שבת, אלא מתייחס למציאות המשתנה בתפיסת המשפחה הגרעינית, שמחייבת מבחינתנו התאמה ערכית- חינוכית.

המכנה המשותף בטקס קבלת שבת הוא אוירה של יחד. היא באה לידי ביטוי בישיבה מסביב לשולחנות או במפגש במליאה, מקבלי השבת הם על פי סדר הופעתם ביומן הכיתה, באופן בו לעיתים זה בת ובן, לעיתים שתי בנות ולעיתים שני בנים. יש כיפות ויש מטפחות ומי שבוחר/בוחרת לחבוש ולעטות אותם מוזמנים לעשות כן. 
הטקס כולל בנוסף לסממני המסורת שיר, דקלום, או סיפור או כולם ביחד, בהתייחס לגיל ולמסוגלות הריכוז של הילדים. מטרתנו היא שהעשייה תתאים לכלל הילדים ולכל סוגי המשפחות, ושילד שגדל במשפחה עצמאית/יחידנית/חד מינית, יחוש טוב ונוח לקבל את השבת כמו ילד ממשפחה מסורתית".