סיפורים מחדר הלידה

כמה פעמים ביקרתם בחדר לידה, פעמיים? שלוש? פגשנו שלוש מיילדות שעבורם הביקור בחדר לידה הוא יום יומי, וביקשנו מהן לשתף אותנו בסיפורים ובחוויות

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית חולים שערי צדק 02/05/19 15:04 כז בניסן התשעט

סיפורים מחדר הלידה
צילום: שערי צדק

למיילדות בשערי צדק יש DNA מיוחד, שבא לידי ביטוי בהזדהות מלאה עם היולדת, ברצון וביכולת לאפשר לכל אחת ללדת בדיוק כפי שרצתה אבל בלי לסכן כהוא זה את היולדת או את תינוקה. 
 

המיילדת שיילדה את כלתה ואת נכדה,
נועה פרייזלר, 22 שנה בחדר לידה של שערי צדק , יילדה יותר מ – 5,000 תינוקות

לכל אישה יש סיפור לידה, וכשאני מספרת על עבודתי הסיפורים עולים. זכיתי שהתחביב שלי הוא גם המקצוע. לא מובן מאליו. מאוהבת במקצוע הזה עד מעל לראש וזכיתי להיות שליחה נאמנה יחד עם חברותיי לעבודה בתהליך הקסום ביותר של הבריאה.

אני גרה בישוב קהילתי ופעמים רבות "לוקחת את העבודה הביתה" - בודקת נשים שמתלבטות אם הגיע הרגע ולא אחת מיילדת באמבולנס נשים בדרכן לבית החולים. במהלך חודשי ההיריון מפתחים בני הזוג ציפיות וחלומות על הלידה והתינוק, ואני משתדלת להביא את החלומות האלה לידי מימוש ככל הניתן, כשהמטרה הסופית של כולנו היא ילד בריא לאימא בריאה.

 

נועה פרייזלר

נועה פרייזלרצילום: שערי צדק

חוויית לידה מרגשת במיוחד הייתה לי לפני כשמונה שנים כשיילדתי חברה באמבולנס, תאומות במצג עכוז. המתח היה רב, כי לידות עכוז מבוצעות רק ע"י רופא. בעזרת ה' הגענו עם שתי תינוקות לבית החולים. כל שנה הן שולחות לי תמונה ביום הולדתן ואנחנו נזכרות ברגעי הקסם ההם.

לידה היא אירוע מדהים. אין כמו בכי ראשון של תינוק, פלומת השיער הלח, העיניים הקטנות וכף היד שלופתת את אצבע הוריו. שום דבר לא דומה לתחושת החמימות והעור הרך שעל פניו ולרגע הזה שבו אני מניחה בשמחה את הרך הנולד על בטן אמו.

כמיילדת אני רואה בתפקידי שליחות גדולה עם אחריות ענקית. זה המקצוע היחיד שמתחיל בטיפול באדם אחד ומסתיים בשניים..

ויש גם סיפור אישי:  לפני כ- 21 שנים יילדתי חברה מהישוב, שהביאה לעולם תינוקת חמודה מאד. התינוקת גדלה, וברבות השנים הפכה להיות כלתי... במשפחה אנחנו צוחקים שהיא פגשה את חמותה לפני שפגשה את בעלה.... לאחרונה סגרנו מעגל במפגש חוזר בחדר הלידה,  כאשר ביקשה שאיילד את נכדי המתוק. אני רואה בזה זכות ענקית. 

צוחקות בלידה,
מוריה בנדט, 8 שנים מיילדת, 1,500 תינוקות

מגיל צעיר רציתי להיות מיילדת. תמיד ריתקו אותי סיפורי יולדות על החוויה שעברו, וכחובשת גדודית בצבא תמיד קיוויתי שיקראו לנו לסייע ללידה ואני כבת יחידה בין החובשים אזכה לכבוד... לצערי זה לא קרה.

בפעם הראשונה שקיבלתי לידה כמיילדת מוסמכת יצאתי מבית החולים מסוחררת. ברחוב ראיתי אנשים הולכים, מכוניות ואוטובוסים נוסעים, שמש זורחת ועולם כמנהגו. איך זה יכול להיות?  הרי נולד פה תינוק עכשיו.. גם היום, אחרי 1,500 תינוקות שיילדתי, אני מתרגשת בכל פעם מחדש.

המשימה החשובה ביותר מבחינתי -  שיולדת תצא מהלידה בחוויה מעצימה וטובה. שהיא תרגיש שהייתי שם אתה ובשבילה וכיבדתי אותה ואת הדרך והרצון שלה  משך כל הלידה.

 

מוריה המיילדת עם יולדת על כדור הפיזיו

מוריה המיילדת עם יולדת על כדור הפיזיוצילום: שערי צדק

לידה היא תהליך שהיולדת ואני עוברות יחד. אני מנסה למלא את כל רצונות היולדת, כל עוד אין סכנה לה או לעובר. מסייעת לה להשתחרר, להתגבר על הפחדים, להתמודד עם הכאב. גם הבעלים והמלווים עוזרים...

*יש הרבה לידות מרגשות, לעיתים עד דמעות.  לידה שזכורה לי במיוחד הייתה של אם פונדקאית, שעשתה את זה בפעם השנייה ועברה הריון קשה, בעיקר מבחינה נפשית. הלידה התקדמה מהר ובקלות  בנוכחות האם הביולוגית. מיד אחרי הלידה העברתי לה את התינוק, לו היא מחכה שנים רבות. כל הנוכחים בחדר בכינו ביחד מהתרגשות ומעוצמה של נתינה וקבלה..

ויש גם רגעי צחוק. יולדת שקיבלתי  במיון המיילדותי ביקשה וקיבלה גז צחוק להקלת כאב. כל הדרך מהמיון לחדר הלידה היא לא הפסיקה לצחוק וזה היה מדבק.. כל מי שנכח בלידה נסחף בצחוקה.. כך נולד לו תינוק עם אימא ומיילדת שצוחקות עם כל ציר..

*ככל שיולדת מרגישה רגועה ובטוחה עם סביבה תומכת ונעימה היא תתקדם בלידה בצורה טובה יותר ותהיה לה חוויה נעימה ונוחה יותר. תפקידנו כצוות חדר לידה, לסייע לה לחוש את הרוגע והביטחון הזה ולהיות שם בשבילה ברגעים הגדולים של חייה..

שותפה לחיים,
מילכה הס, 4 שנים מיילדת, 1,000 לידות

אחרי הרבה שנות עבודה כאחות, הוצע לי תפקיד בכיר כמפקחת בטיפת חלב. לפני שהחלטתי, ביקשתי להכיר מקרוב את עבודת המיילדת, תחום שתמיד משך אותי. לאחר משמרת אחת הבנתי שזהו ייעודי. המפגש עם נשים ברגע שיא של חייהן, הרגע בו נוצרים חיים חדשים, ההתמודדות עם המצבים  הכי משמחים אבל לעיתים גם הכי קשים. היו לי בבית חמישה ילדים, הרבה מחויבויות, אבל מצאתי את הכוחות והזמן לעבור את ההכשרה הארוכה (שנה וחצי) ולהפוך למיילדת בשערי צדק.
במבט לאחור – זו אחת ההחלטות הטובות שקיבלתי בחיי.

 

מילכה  המיילדת עם מטופלת שעל פיה מסכת גז צחוק

מילכה המיילדת עם מטופלת שעל פיה מסכת גז צחוקצילום: שערי צדק

בחדר הלידה אנו נחשפות לסיפורים מרגשים ולמצבים יוצאי דופן. לא אחת נשזרים סיפורי היולדות עם הסיפורים האישיים שלנו. לפני כחודש נהרג אחיין שלי בתאונת דרכים בעת שירות מילואים. במהלך השבעה סיפרתי לבני המשפחה שאני חייבת להתייצב למשמרת. "תעשי חיים" אמר לי אחד מאחיו של הנפטר. רק לאחר כמה שעות, כששמעתי את הבכי המשמח של תינוק שזה עתה נולד, קלטתי את משמעות דבריו. ממקום של צער רב על אבדן חיים עברתי למקום של יצירת חיים.
בכיתי כפי שלא בכיתי בכל ימי השבעה.

יש לנו בתור מיילדות יכולת לחולל דברים אדירים להעצים את היולדת לפעמים כשהלידה לא מתרחשת כפי שצפינו. אם תהיה מיילדת שתעצים את היולדת היא תעזור לצרוב את החוויה כחיובית.

גברת Skin 2 Skin
אני אמנם צעירה במיילדות אך יש לי ניסיון רב שנים בתחום של אם וילד. הרגעים בהם אני מרגישה משמעותית במיוחד הם הרגעים בהם אני מצליחה להביא את הניסיון שצברתי בתחום של ייעוץ הנקה כחלק מהנהלים בחדרי הלידה.
ביות ואפס הפרדה, עור לעור והנקה בשעה הראשונה בחדר לידה, סיוע בסחיטת חלב לאמהות של תינוקות שהועברו לטיפול בפגיה. זכיתי להוביל שינויים בתחום לידה קיסרית. כיום אנו מאפשרים גם ליולדות בחדר ניתוח לחוות מגע עור לעור והנקה עוד במהלך הניתוח.
השינוי הוא משמעותי ומרגש. זה דבר נפלא להיות חלק מתהליך השינוי דרך האג'נדה שלי וזה נותן תחושת סיפוק גדולה.

אני רואה בעבודתי שליחות, ואני לא יוצאת דופן. זו האווירה בשערי צדק. אנחנו מעצימות את היולדת, מנסים לסייע לה ללדת בדיוק באופן עליו חלמה. כאשר הדבר לא מסתייע, למשל במקרים של מצוקת עובר או של היולדת, אנחנו מסבירות וביחד מנסות להפיק את המרב מהנסיבות.
לרוב זה מצליח, ויעידו על כך מכתבי התודה הרבים והתודות בעל פה שאנו זוכות להם מדי יום.

למרכז הרפואי שערי צדק