טבעונים - גם אתם יכולים ליהנות משבועות

חג השבועות ידוע באכילת מאכלי חלב מרובים. אלו המקיימים אורח חיים טבעוני מוצאים עצמם חסרי אונים אל מול הגבינות והשמנות בשולחן, אך זה לא חייב להיראות כך - יש תחליפים רבים שתוכלו למצוא ושיטות שיעשירו את שולחן החג הטבעוני שלכם

חדשות כיפה תמר ידין, דיאטנית קלינית ויועצת לחברת הרבלייף 23/05/23 12:04 ג בסיון התשפג

טבעונים - גם אתם יכולים ליהנות משבועות
צילום: יחצ, הרבלייף

חג השבועות מתאפיין בעיקר באכילת מאכלי חלב מגוונים, מה שמותיר את הטבעונים בדרך כלל קצת אומללים אל מול שולחן החג עטור הגבינות והשמנות. למרות שהחג מוכר כחג הגבינות, חג השבועות הוא חג הקציר, שחוגג את תנובת הארץ בכללותה, ולאו דווקא את מוצרי החלב. תנובת הארץ כוללת ירקות ופירות, דגנים, וקטניות, מזונות שיכולים לשמש כמאכלים נפלאים לטבעונים.

ממה נרכיב את הארוחה?

פחמימות, רצוי מורכבות. דגנים מלאים דוגמת פסטה מחיטה מלאה, לחם מלא, קינואה, בורגול, קוסקוס, ירקות שורש מבושלים דוגמת בטטה ודגנים אחרים. גם הקטניות, שמהוות מרכיב מרכזי בתזונה הטבעונית, הן סוג של פחמימה מורכבת, עתירה בוויטמינים ומינרלים ועשירה בסיבים תזונתיים ומומלץ לשלבה בתזונה הטבעונית ובתפריטים לשבועות. ניתן להכין מהקטניות ממרחים שיחליפו את ממרחי הגבינות המוכרים: ממרח עדשים, ממרח חומוס, וכן לביבות, קישים ופשטידות, המתאימות מאוד לחג. 

תחליפי חלבון לטבעונים: טופו וסויה על מוצריה, גבינות שקדים במקום הגבינות הרגילות מהחלב, שילוב של קטניות ופחמימה שיוצר חלבון מלא, אגוזים ושקדים ועוד. ירקות ופירות, על שלל צבעיהם וגווניהם. מבושלים, טריים, מוקפצים ומאודים. ירקות עליים ירוקים, כמו: חסה, רוקט, תרד, עלי סלנובה. ירקות שורש, כתפו"א ובטטה, ירקות מצליבים: כרוב, כרובית וברוקולי, צנון וצנוניות, ירקות עם זרעים, דוגמת עגבנייה, מלפפון ועוד ועוד.

צילום: יחצ, הרבלייף

טיפים לשדרוג כל מתכון טבעוני

  1. גוונו את שיטות הבישול של הירקות. ניתן לאדות חלק מהירקות, כמנה חמה, ולהגישם לצד ירקות מוקפצים במחבת עם שמן זית וירקות חיים בסלט, או לצד ירקות חתוכים עם ממרח שקדים או חומוס ביתי. כך תחוו טעמים ומרקמים שונים ומעניינים שיהפכו את הארוחה לחגיגה.
  2. את מנת הסידן הטבעונית השיגו ממקורות צמחיים: טחינה, שקדים, אבוקדו, אגוזים, וקטניות. ניתן לצרוך אותם כמתבלים או חיים.  העדיפו תמיד את הגרסה החיה, והלא קלויה, בפרט כשמדובר בזרעים ואגוזים ושקדים.
  3. להגשה הקפידו לשלב צבעים רבים בצלחת. צבעים רבים אינם רק לצורך התצוגה אלא גם הם מגוונים את הערכים התזונתיים, הוויטמינים והמינרלים שבהם.
  4. גוונו את סוגי הקמחים והדגנים. הכינו פשטידות ושלל מאפי חג מקמחים מגוונים: קמח חיטה, קמח עדשים כתומות, שיבולת שועל דקה, קינואה.
  5. סוד הקסם בתיבול. תיבול היא מילת מפתח בבישול, ובפרט בבישול הטבעוני. צמחי תבלין ותבלינים טריים יגוונו את טעם המנה, יעשירו אותה וכן יתרמו ערכים תזונתיים למנה המוגשת ויעשו את כל ההבדל. היתרון בתבלינים הם עצם היותם מוצרים מן הצומח כך שהם משתלבים נהדר במנות הטבעוניות.
  6. יצירתיות. זה המקום לגוון, להעשיר וליצור. המטבח הטבעוני אינו חייב להיות מוגבל. כפי שראיתם, טבעונים יכולים ליהנות משלל טעמים, ריחות וצבעים ומאכילה מגוונת, בריאה וטעימה, גם בחג השבועות.

צילום: יחצ, הרבלייף