חלב איננו מילה נרדפת לסידן

שותים הרבה חלב בשביל הסידן? כדאי שתחשבו שוב. שרה בר אשר מנפצת את מיתוס החלב

חדשות כיפה שרה בר אשר 17/06/10 00:00 ה בתמוז התשע

חלב איננו מילה נרדפת לסידן

חג היסטריית החלב (המכונה גם חג השבועות), נמצא כעת רחוק מאחורינו. לכן עכשיו, לאחר שהחלב יבש על שפתותינו, נוכל לברר באופן אובייקטיבי, מדוע אנשים יונקים עד שיבה טובה ולא מחלב אימם. נשמע תמוהה, אך זאת המציאות חלב הפרה נועד לעגל וגם זה רק לזמן קצוב אך אנו בני האדם מתחרים איתו על העטין.

כאן המקום לשאול מדוע צריך להיגמל? הרי מיטב המפרסמים מספרים לנו שהחלב הוא מקור לסידן וסידן חשוב למערכת השלד, להרפיה, לשינה טובה ועוד. התשובה היא כי בחלב ישנה כמות גדולה של מינרל אחר שנקרא זרחן. הזרחן מפריע לספיגה של הסידן והתוצאה היא שאכלנו סידן אך לא ספגנו אותו. בנוסף, החלב עלול לגרום לליחה במערכות הנשימה והעיכול כלומר לנזלות, כאבי גרון, שיעולים, דלקות אוזניים ושלשולים.


חלב מהאמא הלא נכונה (צילום: kisocci-cc-by-sa)


הפרה מקבלת אנטיביוטיקה למניעה כדי שלא תחלה והורמונים כדי שתגדל יפה (זאת בנוסף להורמונים הטבעיים של הפרה). לכן כשאנו שותים כוס קפה עם חלב פרה אנו מקבלים אנטיביוטיקה למרות שאיננו חולים וכן הורמונים למרות שאנו לא בגיל המעבר. אנשים בריאים צורכים כל יום, כל היום הורמונים ואנטיביוטיקה בבוקר בקערת החלב עם דגני הבוקר, בשעה עשר בכריך עם הגבינה, אחר הצהריים ביוגורט ובערב בטוסט עם הגבינה הצהובה כשכל זה מלווה כמובן בכוסות קפה. אז אם כבר שותים חלב שתו את האורגני.

לאנשים רבים יש חסר באנזים הנקרא לקטאז (תופתעו לגלות לכמה אנשים). תפקידו של האנזים הנ"ל הוא לפרק את סוכר החלב הנקרא לקטוז. המלצתי היא בקשו מהרופא לערוך מבחן נשיפה ללקטוז. ולא, אל תצרכו כדורים המפרקים לקטוז וכן אל תאכלו מוצרי חלב דלי לקטוז, אלא הבינו שהגעתם לגיל גמילה. ואם לא די בכך, חלב הפרה ובעיקר החלב הניגר (יחסית לגבינות) מכיל , כאמור, סוכר בשם לקטוז. ולכן לא מתאים לאנשים הסובלים מרמות גבוהות של סוכר בדם ובנוסף, הוא מכיל שומן רווי ומן המפורסמות הוא ששומן זה אינו מועיל לאף אחד.

זאת ועוד, תהליך הפיסטור של החלב שתפקידו לעקר את החלב מחיידקים (שזה כמובן חשוב), מקלקל את המבנה התקין של הקזאין (חלבון החלב), זאת אומרת שגם חלבון החלב המפוסטר אינו מוצלח.


נסו להסתדר בלעדיו (צילום: Muffet-cc-by)


תחליף לחלב הפרה הוא חלב שקדים, או חלב סויה שמספקים סידן ומעט מאוד זרחן כתוצאה מכך הסידן לא רק נוכח בחלב אלא גם נספג. כמו כן נסו לצרוך מוצרים אחרים העשירים בסידן. מוצרים כגון: אבקת חרובים (597 מ"ג סידן ב 100 גרם), אגוזי לוז (435), שקדים (255), פטרוזיליה (200), חומוס יבש (150), ברוקולי (103) ועוד.

הצעתי היא, ערכו ניסוי פרטי: אל תהיו חלביים למשך שבועיים. תיהנו מההבדל שבתחושה: כאשר אין במעיים חומרים שאינם מתעכלים כראוי, אין תסיסה של חיידקים (הכוונה לחיידקים הנמצאים באופן טבעי במעיים) ולכן אין גאזים ונפיחות בבטן. התחושה הקלילה והנינוחה תלווה בחוסר ליחה במערכות הנשימה והעיכול ולכן ככל הנראה תחליטו להמשיך ב"ניסוי" למשך שבועיים נוספים. לאחר ארבעה שבועות חישבו האם אתם מעוניינים לחזור לחלב הפרה.




שרה בר אשר, תזונאית טבעית, מתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים. מנחה קורס: "חיים נכונים לפי סוג הדם" ובעלת קליניקות לתזונה טבעית ברעננה, בגדרה ובאלקנה.