מה אתם שותים בליל הסדר?

למרות מצוות שתיית 4 כוסות היין בליל הסדר, שני שליש מהחוגגים שותים מיץ ענבים, או בשמו המדויק יותר, תירוש. שיעור הקניות של התירוש לקראת החג מגיע עד 2.5 מיליון ליטר. בין אם תשתו יין או תירוש, הכתבה הבאה תעשה לכם סדר באפשרויות המוצעות, ויש גם ברנדי לקינוח.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 15/03/18 11:04 כח באדר התשעח

מה אתם שותים בליל הסדר?
יין -פסח, צילום: שאטרסטוק

לגבי מצוות 4 כוסות בליל הסדר, אין כמעט ספק- הרוב המכריע של הישראלים, שני שליש, שותה מיץ ענבים, או בשמו המדויק יותר, תירוש. לפי הסקרים של סטורנקסט, בערב פסח שיעור הקניות של התירוש מגיע עד כ-54%, שהם 2.5 מיליון ליטר (כ22% מהמכירות השנתיות של המשקה הזה). המפורסם בסוגי התירוש, זה של חברת כרמל, הקיים מאז שנות השלושים של המאה הקודמת, מוביל את הקטגוריה עם נתח שוק של 39.1%. אחריו צומחים המותגים סגל עם 13.8% ואפרת של טפרברג עם 8.7%.

תירוש הוא מיץ ענבים המופק מענבים שאינם עוברים תהליך תסיסה, ועל כן לא נוצר בו אלכוהול כמו ביין. זני הענבים של תירוש אדום הם קריניאן, טמפרניו וארגמן. ושל תירוש לבן – אמרלד ריזלינג, פרנצ' קולומברד ומוסקט אלכסנדרוני. המחיר המומלץ של תירוש כרמל השנה  נע בין כ-17 לכ-18 שקלים ברשתות השיווק.

תירוש

תירושצילום: יח"צכ

אבל כשעוברים מארבע הכוסות של ההגדה, אל מנות הסעודה, רבים מרשים לעצמם לשתות יינות איכותיים ואלכוהוליים יותר. יקבי ברקן, למשל, משיקים בימים אלה לקראת פסח

את סופרייר, שהוא קברנה סוביניון 2013, הנחשב ליין עילית, ומתואר על ידי אנשי ברקן כיהלום שבכתר היינות שלהם. זהו יין המכיל 87% ענבי קברנה סוביניון ו-8% ענבי מרלו. הוא זכה ליישון בחביות עץ אלון צרפתי כ-20 חודשים, קיבל צבע עמוק של אבני אודם, ורצוי שהטמפרטורה שלו בעת המזיגה לא תעלה על 18ºC. מחירו: 225 שקלים.

יקב סגל השיק לקראת פסח הכוללת שני יינות אדומים חדשים – קברנה סוביניון ומרלו בסדרה הנקראת Free Run. היא מיוצרת מהמיץ הראשוני היוצא מן הענבים, ללא לחץ של מכונות, ומתיישן 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. לפי ג'יל אסולין, המנכ"ל, יין המיוצר בשיטה הזו, המסורתית, עם מינימום התערבות, ועל ידי סחיטה עדינה בלבד של קליפות הענבים, הוא עדין, נטול עפיצות, ובעל טעם "קטיפתי ופירותי". מחירו: 65 שקלים.

סגל

סגלצילום: יח"צ

"טורא" הוא יקב משפחתי, בין הבודדים הקיימים בישראל המנוהל על ידי הבעלים בני הזוג ארז וורד בן סעדון. הוקם בשנת 2003, ומהבציר הראשון הם יצרו 1200 בקבוקים. מבציר 2017 הופקו כבר כ – 100,000 בקבוקים. כרמי היין שלהם נטועים ביישוב ברכה בגובה 850 מטר, חשופים לרוח המערבית, לערפלי בוקר, ולטמפרטורה של 16 מעלות בלילות הקיץ ומינוס 4 מעלות בחורף. מסתבר שעובדה זו, ביחד עם האדמה הסלעית, מעניקה לענבי היין איכות מעולה. מפיקים בטורא יינות מענבי קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, שיראז, פטיט ורדו, פינו נואר, שרדונה, סוביניון בלאן, גוורצטרמינר וויוניה, וסדרה הפרימיום שלהם נקראת "מאונטן הייטס". מיוחד במינו, להערכתי, הוא ה"פורטורא" – יין בסגנון פורט (20% אלכוהול). אבל יין הדגל של היקב הוא "מאונטן פיק" – שנעשה מארבעה זנים: קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ומלבק. הוא מיושן במשך 22 חודשים וזוכה בפרסים רבים בתחרויות יין בארץ ובעולם.

יקב טורא

יקב טוראצילום: יח"צ

כל עשרות היקבים בארץ משיקים כמובן יינות חדשים לקראת פסח, ותקצר היריעה מלפרטם. אסיים לכן עם יינות יקב מדבר הממוקם בערד שבנגב, ורוב יינותיו עשויים מענבים של רמת הנגב הגבוהה, 800 מטר מעל פני הים. הגפנים גדלים באדמת לס בלתי מחלחלת, וביחד עם יובש קיצוני שמחייב השקיה, קרינת שמש ייחודית והבדלי טמפרטורה גבוהים בין היום והלילה, גורמים לענבים להפיק מיץ מיוחד. מדבר מציע לליל הסדר 2018 שני  יינות לבנים מומלצים: שרדונה ויונייה. אומרים שם אגב, שבעולם כולו מתפתח תופעה מעניינת של מעבר משתיית יין  אדום ליין לבן, שגם איתו ניתן על פי ההלכה לקיים מצוות ארבע כוסות. ביקב מדבר אומרים עוד שרבנים לאורך ההיסטוריה (למשל הרמ"א), פסקו שיין לבן ראוי יותר ליל הסדר, כדי להימנע מעלילות דם שהיו פורצות בפסח שבהן הואשמו היהודים בשתיית דם ילדים נוצרים...

יקב מדבר

יקב מדברצילום: אייל קרן

החברה הסקוטית מבית ישרקו, אשר קיבלה לאחרונה את הזיכיון לשיווק יינות "מדבר" מוכרת אותם ב-90 שקלים לבקבוק. ניתן להשיג בחנויות יין מתמחות.

אחרי שכיסינו את 4 הכוסות עם התירוש, ואת סעודת החד ביינות איכותיים אדומים ולבנים, אפשר ללוות את הקינוח, המבוגרים שבמסובין כמובן, בכוסית קטנה של ברנדי שלקראת פסח משיקה חטיבת האלכוהול של טמפו. שמו 'STOCK 84 HONEY' והוא מכיל דבש דבורים שמעניק לו טעם מתוק ועדין. זכה להכשר הרבנות הראשית לישראל, ועולה 79 שקלים ברשתות ובחנויות היין.

ברנדי

ברנדיצילום: יח"צ