למה אנחנו משמינים בחורף?

אנחנו לא באמת צריכים את החורף בשביל להשמין. אפשר בהחלט לעשות זאת גם בקיץ. אבל אם נבין מהן הסיבות להשמנה בחורף, יש סיכוי טוב שנצליח למצוא להן פתרון.

חדשות כיפה שרה בר אשר 20/02/18 11:33 ה באדר התשעח

למה אנחנו משמינים בחורף?
עלייה במשקל בחורף, צילום: שאטרסטוק

זה לא שאנחנו באמת צריכים את החורף בשביל להשמין. אנחנו בהחלט יכולים להשמין בקיץ, בגלל החופש הגדול והטיולים ובסתיו בגלל החגים. אך אם נבין מהן הסיבות להשמנה בחורף, יש סיכוי טוב שנצליח למצוא להן פתרון. דבר שיתברר עם בוא האביב, כהשקעה מצויינת. אז נכון שהחורף הישראלי, הוא לא באמת חורף ושרוב הזמן אנחנו נזכרים בו רק כשאנחנו רושמים את התאריך. ובכל זאת, הוא מספיק טוב בשביל לגרום לכל אותן התניות התנהגותיות שאופייניות לעונה. לשם כך חקרתי ומצאתי לא פחות משש סיבות לעלייה במשקל, המתרחשת בחסות המעיל שיודע להסתיר:

 

1.  כשקר, לא מתחשק לאכול סלט ירקות:

הדבר האחרון שנושיט אליו את היד כשניכנס הביתה, הוא אל קבוצת המזון שנקראת ירקות. גם אם ברגע זה יצאנו מהמכונית החמה והממוזגת הישר אל הבית החמים. האוויר שבחוץ והאווירה הקרה, יגרמו לנו לעשות הכל, חוץ מלחתוך ירקות לסלט. הבעיה היא, שבשום אופן אי אפשר להצליח לשמור על משקל תקין, כשלא אוכלים ירקות, גם בגלל שהם ממלאים את נפח הקיבה בעלות קלורית שולית וגם בגלל שהם עשירים בסיבים תזונתיים שגורמים לתחושת שובע במחיר של אפס קלוריות.  

הפתרון: לא חייבים לאכול סלט. אפשר בהחלט להכין מראש תבשיל ירקות ומרק ירקות. אפשר גם להקפיץ בווק ירקות טריים. ולפני שיוצאים לעבודה, אפשר להפשיר במקרר לקט ירקות, ותוך דקות ספורות יש תבשיל מהביל. בקיצור, כדאי לעשות הכל ובלבד שלא להיתפס ללא ירקות בבית.  

 

 

2. כשקר, לא מתחשק לאכול פירות:

חשוב מאוד לאכול שלוש פירות בכל יום. וזה כולל גם את אלה שנמצאים בתהליך של ירידה במשקל. הפירות לחלוטין לא משמינים. להיפך. הם בעלי צפיפות קלורית נמוכה למרות שהם מתוקים. יש בהם סוכר מזין, סיבים תזונתיים שמסייעים בהרזיה והרבה מים.

הפתרון: תמיד אומרים שעם האוכל בא התיאבון. לכן מניחים קערת פירות שטופים על שולחן שעומד במקום מרכזי בבית. כעת, כל המאמץ הנדרש הוא לאכול. (וגם לעצור אחרי שלוש). בנוסף, הפירות הופכים להיות יותר אטרקטיביים כשהם לא קרים מהמקרר. פתרון אחר הוא לאפות, או לבשל את הפירות. במקרה של בישול, עדיף שהבישול יהיה קצר, ועדיף לשתות את מי הבישול. כך מרוויחים גם את הוויטמינים. בשונה מליפתן פירות, מומלץ מאוד לא להוסיף סוכר ובטח שלא ממתיק מלאכותי. חשוב להבין, שכשהפרי נאפה או כשהוא מתבשל, הטעם המתוק שלו נהיה יותר דומיננטי. שזה גם יתרון, וגם סיבה מספיק טובה בשביל שלא נוסיף סוכר. פתרון אחר הוא פירות מיובשים. לפי הרפואה הסינית, יש להם אנרגיה מחממת. גם כשהם נאכלים בטמפרטורת החדר. החיסרון הוא שהם קטנים ופחות משביעים ולכן קיים חשש שנאכל יותר. נוסף על כך, הם מכילים המון תוספים כמו E-220  (גופרית דו חמצנית), E-905 (פרפין), E- 202 (מלח אשלגן), E-223 (סולפיט), E-102 (טרטזין) ו- E-905 (מייצב). לכן, הכי טוב זה לאכול פירות מיובשים אורגניים. או לאכול תמרים מיובשים. כי רק בהם מקבלים 100% פרי ללא תוספת של חברים.

 

3. בחורף נמצאים יותר בבית, ולכן קרובים יותר למקרר:

אם בשאר העונות נמצא את עצמנו אחר הצהריים בגן השעשועים, או בבריכה, כעת אפילו לקניון לא מתחשק לצאת. כי קר שם בחוץ. אלא שבבית, מי שהכי זמין ומזמין, הם המקרר, המזווה והיקר מכל הלו הוא, ארון הממתקים.

הפתרון: בדיוק כפי שלא היינו מכניסים אויבים הביתה ועוד דואגים להם לארון, כך לא מכניסים את כל מה שסבתא שלנו לא הייתה מזהה כמזון. זה לא אומר שלא אוכלים בכלל ממתקים וחטיפים, זה רק אומר שאוכלים אותם רק כשנמצאים בחוץ. התוצאה היא שאוכלים כמות מצומצמת ומבוקרת, באופן יחסי.

 

4. בחירה לא נכונה של מרקים:

החורף הוא שעתם היפה של הנזידים, של המרקים הכתומים וגם, לא עלינו, של המרקים אינסטנט שמכינים מאבקה. הבעיה היא שהמרקים האלה מכילים כמות עצומה של קלוריות.

הפתרון: נזיד דגנים וקטניות הוא בריא ומזין. אך בשונה ממרק שמכיל רק ירקות, כאן אנחנו מקבלים ארוחת ערב שלמה, בקערת מרק אחת. כך גם כשאוכלים מרק בטטה. זאת ועוד, אלה מאתנו שמוסיפים למנה שקדי מרק, אטריות, או קרוטונים מפנקים, מקבלים פצצת קלוריות. לכן אפשר לאכול מרקים, אך צריך להחליט: או שאוכלים קערה אישית וקטנה, או שזאת הארוחה כולה. ולגבי מרקים שייבשו את הרכיבים שלהם לאבקה, אם לא הצלחתם להבין את רשימת הרכיבים שרשומה על גבי האריזה, סימן שגם הגוף שלכם לא יבין מה הוא אמור לעשות איתם. לכן יש סיכוי טוב, שהוא יאפסן את רכיבי המרק בתאי השומן.   

 

5.  לא מתחשק לצאת מהבית בשביל לעשות ספורט:

כשבחוץ קר וגשום, האופציה של צעידה יורדת מהפרק. יותר מזה, אפילו בשביל לצאת מהבית החמים אל המכונית ומשם לחוג ההתעמלות, צריך הרבה רצון, נחישות ודבקות במטרה. התוצאה היא, שבנוסף לכך שפספסנו שיעורים, גם נשארנו בבית עם המאכלים המנחמים. נוסף על כך, כששיעור ספורט מופיע בסוף הלו"ז של אותו יום, יוצא שלפחות בשעות שלפני השיעור, אוכלים פחות. או לפחות אוכלים מאכלים, שמתעכלים בקלות כדי לא להכביד על מערכת העיכול בזמן השיעור. אך כשמראש מוותרים על השיעור, יוצא שמוותרים גם על שעות החסד האלה.

הפתרון: לא בוחרים בסוג של פעילות גופנית שתלויה במזג האוויר. לכן, אם הפעילות הגופנית המועדפת היא צעידה, אך בפועל היא לא מתקיימת כי בחורף קר ובקיץ חם, מוטב לבחור בפעילות ספורטיבית אחרת. ואם אין בסביבה בריכה מחוממת שאפשר לשחות בה גם בחורף, אז לא עושים מנוי שנתי. אפשר בהחלט לעשות פעילות גופנית בבית. ואפשר להחליט שכל מה שנדרש הוא משמעת עצמית של כמה דקות עד שמגיעים לחדר הכושר, כי ברגע שמתחילים להתעמל, מתחילים גם להתחמם.

 

6. כשחשוך בחוץ, וקצת דיכי בלב, אז אוכלים:

לסיבה הזאת יש גם אסמכתא מדעית. ועם מדע ועובדות, לא מתווכחים. מחקרים מראים שכשעצוב, רמת ההורמון שנקרא סרוטונין יורדת. אלא שהסרוטונין הזה אחראי על מצב הרוח שלנו, וכדי להעלות אותו אפילו לזמן מוגבל וגם כדי להרגיש שמחים, צריך לאכול. ורצוי שזה יהיה פחמימות. ובמילים פשוטות הבחירה היא בידנו: או להיות עצובים ורזים, או להיות שמנים ושמחים. קשה.

הפתרון: מי שלא שייך לעדה הפולנית, שלא ישב לבד בחושך. תמיד! אבל תמיד! פותחים את התריסים. גם כשיורד גשם שעלול, חלילה, ללכלך את החלונות. תמיד מדליקים אור. ובכל הזדמנות יוצאים מהמשרד, או מהבית האפלולי. אנחנו לא חיים בארצות סקנדינביה, כך שהתירוץ של חושך לא באמת עובד. חוץ מזה, מומלץ לבחור בסוג פחמימות שיעלו את רמת הסרוטונין לאורך זמן. ולא בכאלה שיפילו אותו עם המבט הראשון אל הדמות העגלגלה שנראה במראה. לכן, שוקולד וקרמבו אינם בחירה מוצלחת. העדיפו פחמימות בעלות ערך תזונתי גבוה. כמו דייסת קוואקר עם קינמון ודבש, לחם מקמח מלא, או תבשיל מדגנים מלאים כמו כוסמת, אורז מלא, קינואה, אמרנט, גריסי פנינה ועוד.  

 

 

לכל הטורים של שרה, היכנסו!

 

שרה בר אשר- נטורופתית. מרצה בנושאי: תזונה, תעשיית המזון ותוספי תזונה.054-5493632   barasher@zahav.net.il