שאל את הרב

פעילויות מעורבות ביישוב ובסניף: איך למצוא את הגבולות שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/03/23 18:38 טו באדר התשפג

שאלה

אני גרה ביישוב שהנוער מעורב כאילו כל הפעילויות וזה, אני יודע שזה לא טוב ונכון ומשתדלת להתרחק מהדברים האלה אבל גם חבל לי להפסיד את כל הפעילויות וההתנדבויות וכו וגם מי שלא מגיע אז הוא כזה אוטסיידר..

מה לעשות?

איך למצוא את הגבולות?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

מבין השורות עולה תחושה של תסכול ובדידות. יצירת קשרים וחברויות הם מרכיב חשוב לכל אורך החיים ובפרט בגיל ההתבגרות. מצד שני, הערכים לפיהם אנו חיים את חיינו לפעמים יכולים לגרום לנו להרגיש שאנחנו מוגבלים ומבודדים בגללם. שאלתך היא הזדמנות מצוינת לחשוב איך אפשר להיות מעורבים חברתית מבלי לפגוע באמונה ובערכינו?

בין תורה לחברה

כל יצור חי זקוק לחברה, ובוודאי בני אדם. מהיום בו נולדנו אנחנו מחפשים הזדמנויות ליצור קשרים, לרכוש חברים בגלל הצורך הרגשי וגם ההישרדותי. בילדות נשחק בבובות, בנעורים נצא לבלות, בבגרות נשב לכוס קפה ביחד ואפילו כשנקשיש-באופן רגיל נחפש להצטרף ל"פרלמנט" או שיעור/חוג בגלל הצורך בחברה. החברה משמשת לנו "מראה" של עצמנו לשיפור ולמחמאות, נותנת לנו אפשרות להגדיר את זהותנו ובמיוחד תחושת ערך עצמי ורווחה להיות חלק מקבוצה.

לכן, כאשר אנחנו מבודדים או קשה לנו למצוא חברים, הקושי מאוד גדול. הקושי גדל עוד יותר כאשר המגבלה היא לא היעדרם של חברים בסביבתנו או קושי אחר שלנו לדבר איתם, אלא ההיפך-אנחנו חברתיים ויש חברים טובים ונחמדים מאוד. אלא מה? הפעילות היא בניגוד לערכים שלנו. זה יכול להיות פעילות מסוכנת או פוגענית, שגם הלב אומר לנו להתרחק. במקרים אחרים, כמו המקרה שלך ותיארת היטב-זה לא מסוכן, זה לא פוגע. זה פשוט בניגוד לערכים שלנו. זה מתסכל מאוד כי אנחנו רוצים להיות חלק מכולם, למצוא את מקומנו ולא להיות לבד, ואולי גם למלא את זמנינו בפעילות מהנה ותורמת. אבל מצד שני-פעילות מעורבת.. נשמעת מאוד בעייתית. הלב רוצה קשר חברתי ואומר לנו שהחששות מגבילים אותנו, המוח שולח תזכורות שיש לנו בחירה שלקחנו על עצמנו ויש מחיר לוויתור. מה ניתן לעשות?

אז מה אפשר לעשות? איך נוכל להיות חלק מחברה מבלי לפגוע במטרות ובערכים שלנו?

באופן פשוט ביותר, לפעמים כדאי לברר על אופי הפעילויות ואופי החברה שהולכת אליה. למשל, כיום ישנם מקומות התנדבות כמו איל"ן וקו לחיים, בהם מתנדבים בנים ובנות במעורב. עם זאת, המתנדבים והמתנדבות הם דתיים מאוד ושומרים על אווירה כיפית תוך שמירת הלכות צניעות, וכלל לא מרגישים מוגבלים.

לכן, לדברים כמו התנדבויות ביישוב שלך שבהן שומרים נגיעה, ויש לך חברות כמוך שהן דתיות שהולכות לשם גם, תוכלי להצטרף. גם בגלל המטרה, וגם בגלל שאת יודעת שאת לא היחידה שאכפת לה מערכיה. כמובן, שאם יש פעילויות אחרות שאת יודעת שהן באווירה פחות טובה מבחינה תורנית ולא נוח שם, כדאי לך להתרחק. לא רק בגלל העניין של הלכה אלא לפעמים בגלל שלפעמים "לחץ חברתי" שקיים באירועים כאלו עלול בהחלט להעמיד אותנו בניסיונות מהם אמרת ובצדק שאת רוצה להתרחק. כך בסופו של דבר תוכלי להשתלב בצורה מסוימת, לרכוש חברות מבלי להתבודד או להרגיש שאת צריכה לבחור בין תורה לחברה. כמובן-שתמיד אפשר להתייעץ עם הרב ביישוב או דמות בוגרת קרובה כמו מדריכה או מורה או אפילו חברה מהיישוב בהחלטה לאן ללכת. גם תוכלי לפרוק את הרגשות וגם תוכלי לקבל החלטות בצורה טובה יותר.

לסיכום: תיארת בשאלתך באופן מאוד מפורטת את הרצון להתרחק מפעילות שנוגדת את ערכייך מול הרצון לחברה. ראינו שחברה היא דבר חשוב, והצענו לבדוק כל פעילות לסוגה, ומי משתתפים בה. וכמובן הצענו להתייעץ עם דמות רבנית או דמות קרובה אחרת בנושא.

בכל מקרה, את מוזמנת כמובן לשוב ולפנות גם אלינו בטלפון 8298* או בווצאפ 0524683927. אפשר גם בשאלה חדשה באתר: makshivim.org.il/ask-away. תוכלי להתייעץ ולהתלבט איתנו על פעילות ספציפית, וגם לשתף אם היית בפעילות כלשהי ואיך היה לך שם.

בהצלחה!

שירה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות