שאל את הרב

מדרשה או שנת שירות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/03/23 00:06 טו באדר התשפג

שאלה

שלום רב!

רציתי לשאול לגבי מדרשה

אני מאוד רוצה לעשות שנת מדרשה מלאה ומתלבטת האם לעשות לפני או אחרי השירות. מאוד הייתי רוצה כבר לחוות את השנה הזו בקרוב, אבל מרגישה שאני לא מגיעה עם שאלות עמוקות וחשובות לבירור במדרשה, אלא במצב שלי רק בכדי להעמיק וללמוד תורה.

רציתי לשאול אם במצב הזה עדיף לעשות מדרשה לפני או אחרי שירות

תשובה

היי, שלום גם לך!

נשמע שהגעת לשלב חשוב בחיים שבו צריך לבחור. בחירות דורשות ממנו כוח נפשי, וזה לפעמים יכול להוביל אותנו לתחושות של חוסר ודאות, זה יכול להיות לא נחמד, אבל הלא נחמד הזה לגמרי טבעי, זה חלק ממשהו שמוביל אותנו לבחירה שלנו, בסופו של דבר. ואפרופו בחירות- לחשוב על הבחירה הזו זו בחירה חכמה מאוד בעייני :)

אם חושבים על זה רגע, לא בטוח שצריך להגיע עם שאלות ברורות וקבועות מראש למדרשה, חלקן עולות עם הזמן, לפעמים נכנסים לעומק של כל מיני נושאים שהם תוך כדי, בלי להתכוון בכלל. ובכלל, גם להעמיק וללמוד תורה זה לא מעט בכלל! באופן טבעי תוך כדי הלימוד יעלו סוגיות ודברים לחשוב עליהם.

כשאנחנו מקבלים החלטות, אנחנו נמצאים בתהליך שדורש ממנו לקחת בחשבון כל מיני דברים ולנסות להוביל אותם לבחירה נכונה. התהליך הזה מתחלק לשני חלקים: השכל והרגש.

קבלת החלטות רציונלית (שכלית)- הדרך הזו נוגעת לחלק השכלי שבנו. כשאנו פועלים מתוך מניעים שכליים, הגיוניים, אנחנו נוטים להיעזר במקורות מידע שונים ואנשים שהם בעלי ניסיון וידע בתחום שאליו נוגעת ההחלטה, או למשל חושבים באופן כזה של יתרונות מול חסרונות, ושל מה צריך, חשוב ונכון לעשות עכשיו.

קבלת החלטות אמוציונלית (רגשית)- הדרך הזו נוגעת לחלק הרגשי שבנו, לתחושות בטן, רק כי אנחנו מרגישים שככה צריך לעשות, לבחור דווקא את ההחלטה הזו גם בלי הסבר שנראה לנו לעין, או שאנחנו יודעים לתת הסבר הגיוני להחלטה הזו. זו החלטה שמתבצעת לפי מה שאנחנו מרגישים באותו רגע והולכים לפי התחושה הזו.

תכל'ס זה היה נחמד אם הייתה תשובה מדויקת למה כדאי לעשות, מדרשה לפני שירות או אחרי. את מכירה את עצמך הכי טוב ואת זו שתדעי לעשות את מה שטוב בשבילך אז חשבתי על כמה נקודות שתוכלי לשקול בדרך הזו של לקבל את ההחלטה הסופית :)

1. דרך מוכרת אחת אחת לעזור לנו לקבל החלטות היא לכתוב לעצמנו על דף תרשים או טבלה בה כלולים החלקים הבאים (כמובן אפשר להוסיף קריטריונים ושאלות אחרות לפי מה שמתאים לנו):

-מה ההחלטה? לדוגמא: מדרשה- לפני או אחרי שירות?

-מה חשוב לי?

-האם מה שחשוב לי מתקיים? באיזו אופציה זה מתקיים?

-מה היתרונות ומה החסרונות?

כמובן שזה לא חייב להיות שחור או לבן, יש עוד שיקולים שלוקחים בחשבון, אבל הרעיון הוא שבסופו של דבר נשאף לבחור באופציה שכוללת את מה שיותר חשוב לי, ומה שתתן לי יותר יתרונות מחסרונות.

2. אופציה אחרת, יותר שכלית, קצת יותר "חישובית". שוב, ליצור לנו טבלה, ובכל עמודה לכתוב את כל השיקולים שיש לנו. אחרי זה, ליד כל שיקול, כותבים מספר מ1-10 ומסמנים עד כמה השיקול הזה חשוב לי. ואז מחברים בכל עמודה את הסכום הסופי והולכים על האופציה של המספר הכי גבוה. ופשוט ללכת על זה (טוב נו, לא באמת כזה פשוט).

3. שווה לנסות להיכנס לשתי ה"זירות" ולחקור אותן. למשל לחפש מישהי שלומדת במדרשה לפני שירות לאומי ולדבר איתה על זה, על השיקולים שלה. ככה גם לחפש מישהי שעשתה שנת מדרשה דווקא אחרי שירות ולראות מה יש לה להגיד. זה יכול לעזור לראות את המצב בכמה נקודות מבט. כדאי לזכור שאחרי הכול מדובר באנשים שהם לא אני, ולי יש את השיקולים שלי שאני בוחרת לעצמי.

4. לסמוך על האינטואיציה שלנו זה לפעמים מה שצריך. ללכת על מה שמרגיש לנו נכון. אם מרגיש לי עכשיו ששנת שירות יותר זורמת לי מאשר מדרשה, או להיפך, שמדרשה השנה ממש באה לי בטוב, אז אחלה, מצוין. נשאר "רק" ללכת ליום היכרות ולהירשם לאופציה שמרגישה לי נכונה יותר.

לסיכום, הרחבנו קצת על בחירות בחיים, הבנו שמדובר במשהו שיכול להוביל לתחושות פחות נעימות, אבל אפשר להתמודד איתן. הצענו כמה דרכים שאפשר לבחור בעזרתן, ואני מזמינה אותך בחום לחזור אלינו דרך תשובה חדשה באתר בקישור הזה: https://www.makshivim.org.il/ask-away.

חוץ מזה, אנחנו זמינים גם בשיחת טלפון: כוכבית 8298, וגם בווצאפ במספר: 052-468-3927.

אל תהססי לשלוח הודעה, נוכל לחשוב יחד על כמה מהדברים שנכתבו כאן, לעדכן איך הולך, להתקשר, או לשמור אותנו באנשי קשר.

נשמח לדבר איתך.

מאחלת שנדע לבחור נכון,

הילה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות