שאל את הרב

שירות לאומי, כן או לא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/10/02 16:00 יח בחשון התשסג

שאלה

שלום,

אני בת 17 ולומדת בכתה י"ב, ומתלבטת בנוגע לבחירת דרכי לשנה הבאה. רוב חברותיי הולכות לשירות לאומי, וגם אני מעוניינת לעשות את זה ולשרת את המדינה בשנה זו,

אך שמעתי שלעומת הרבנים שתומכים בדבר, יש כאלו שמתנגדים אליו נחרצות. איני יודעת מה לעשות וכיצד להחליט מה הדבר הנכון לעשות.

אנא, עזרו לי!

בתודה,

שירה.

תשובה

שלום שירה,
ראשית, אשרייך שנושא זה חשוב לך, והתרומה לעם ישראל מעסיקה אותך. ההתלבטות בנוגע לשירות לאומי מעסיקה בנות רבות לקראת סיום השמינית, אך כיוון שהדברים אינם פשוטים יש לשקול אותם בכובד ראש.
אין ספק שמפעל השירות הלאומי הוא מפעל חסד וחינוך עצום, לעם ישראל בכלל, ולבנות באופן אישי. בנות רבות תרמו המון בזמן השירות הלאומי שלהן, הן הצליחו לחולל נפלאות במקומות ששירתו בהם, להשאיר חותם, ולזכות לכל שבח אפשרי מכל הנוגעים בדבר. זוהי גם שנה בעלת חשיבות גדולה לבת עצמה. שנה של התבגרות ושל התמודדות, של הוצאה מן הכוח אל הפועל של המון כוחות של חסד, נתינה ואהבת ישראל. זוהי הזדמנות עבור הבת לצאת מ-ד' אמות הפרטיות שלה אל כלל ישראל, ולהעניק לו מכל הלב. לכן, ניתן לומר שבאופן עקרוני שירות לאומי הוא בהחלט דבר מבורך.
אך כשאנו באים לתרום לעם ישראל צריך שהתרומה תהיה אמיתית, על פי התורה. כבר אמרו לנו חז"ל ש"מצווה הבאה בעבירה" היא לא מצווה!

איזו עבירה יכולה להיות?
ראשית, האם תסכימי לאכול במקום שאין לו הכשר של רבנות מוסמכת? אמר הרב אבינר: כמו שאנחנו נזהרים לא להכניס לפה אוכל שאין לו הכשר, כך לא נכניס את עצמנו (בנות השירות) למקום ולמצב שאין לו הכשר של רב מוסמך.
שנית, אין ספק שישנן סכנות גדולות שעלולות להיות כרוכות עם השירות. זוהי שנה של התמודדות לא פשוטה, והסכנות הרוחניות בה גדולות. פעמים רבות כרוכות בה התנסויות חדשות ופגישה עם דברים שהבת לא הורגלה בהם, ולא תמיד יש לה את הכוחות והיכולות להתמודד איתם. לפעמים היא נקלעת לסביבה קשה, מבחינת הבנות שהיא משרתת איתן או גרה איתן בדירה, או מצד המקום בו היא עובדת. לצערנו, לא כל המסגרות הקיימות בשירות לאומי אידאליות לבת הרוצה לשמור על עצמה ולהתקדם מבחינה רוחנית. צריך לדעת שעם כל הרצון הטוב לתת ולהשפיע, יש התמודדויות שלא צריך להתמודד איתן (בפרט בשלב כזה בחיים, כשהבת עוד צעירה וחסרת נסיון ואינה בנויה מספיק). בהחלט לא לכל מקום הולכים לשרת!
ישנן בנות שמוטב שלא יצאו בכלל לשירות לאומי, כיוון שההפסד שבדבר גדול מהרווח. זו הסיבה שבציבור החרדי הרבנים אוסרים לצאת לשירות לאומי. אצלם זה עניין עקרוני. אמנם ישנם גם רבנים בציונות הדתית שממליצים לשרת ליד הבית או לא לשרת בכלל בגלל החששות שהזכרנו. גם הרבנים שתומכים בשירות לאומי מקפידים מאד על בחירת המקום. ישנן הרבה התלבטויות חינוכיות בשירות שמצריכות התייעצות עם רבנים. יש מצבים שחייבים פיקוח רבני במקום.
כל בת שמתלבטת בדבר צריכה לשאול את עצמה: מהם הדברים שמולם אתמודד? מי האנשים שיהיו סביבי? מי הבנות שאהיה איתן בדירה ובשירות? האם יש מישהו שאוכל להעזר בו במקרה שאתקל בבעיות? האם יש מסגרת רוחנית שבעזרתה אוכל למלא מצברים ולהמשיך הלאה? ודבר חשוב מאד – האם יש דמות רוחנית – רב או רבנית, שמקום השירות נמצא תחת פיקוחה, על כל המשתמע מכך?
אלו שאלות מכריעות, והשאלה לאן, והאם בכלל, ללכת לשנת שירות, תלויה בה מאד.
אחריות גדולה רובצת על כתפייך. שנה זו יכולה להיות מנוף עצום להתקדמות אישית וצמיחה יחד עם תרומה לכלל אך היא יכולה להיות גם שנה של עצירה בהתקדמות ואפילו ירידה והידרדרות.
כדאי מאד להתיעץ עם רב שמכיר אותך ואת כוחותייך (אולי המחנכת בשמינית או ראש האולפנה) כדי להחליט מהו הדבר הנכון לעשות, וכמובן להתפלל לקב"ה שיכוון אותך בדרך הנכונה.
בהצלחה רבה!
תהילה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות