שאל את הרב

ספר תורה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 09/10/02 20:37 ג בחשון התשסג

שאלה

שלום לך הרב.

יש לנו ספר תורה מיוחד ויפה ישן ועתיק אבל יש בו פסול שאי אפשר לתקנו יותר.

בבית הכנסת יש ויכוח האם להשאיר אותו בארון או למסור לגניזה.

מה דעת הרב?

תשובה


שלום לשואל הנכבד

כידוע, כאשר משה רבנו ע"ה קיבל את הלוחות הראשונות שבר אותן בגלל חטא העגל ולאחר מכן קיבל לוחות שניות.
וכאשר בנו את הארון במשכן היו מונחים בו לוחות ושברי לוחות דהיינו הלוחות הראשונים והאחרונים. וזאת כדי לומר לך שיש לנהוג מנהג כבוד אפילו בלוחות השבורים משום שבעבר הן היו לוחות הברית. כך גם בספר תורה שבלה יש לנהוג בו מנהג כבוד כי מדובר בדבר קודש.

ולכן גם יש מקומות בהם משאירים ספר פסול שאין לו תקנה עם ספרים אחרים כאשר עושים סימן מיוחד או קשירת חגורה מיוחדת וכדומה להבדילו וכל זאת כדי שהמקום יהיה מכובד.
אולם לא תמיד הדבר מתאפשר אם יש מקום לספר או לשניים אולי לא יהיה מקום ליותר בארון הקודש שהרי איננו ארון גדול ובמקרים כאלו גונזים את ספרי התורה אך כמובן לא בגניזה רגילה אלא בגניזה מיוחדת בתוך כדי חרס כי אינה דומה גניזת ספר תורה שבלה לגניזת ספר מודפס שבלה .

ואכן כך נאמר במסכת מגילה דף כו:
" ואמנר רבא: ספר תורה שבלה גונזין אותו אצל תלמיד חכם, ואפילו שונה הלכות. אמר רב אחא בר יעקב: ובכלי חרס, שנאמר -ירמיהו ל"ב- ונתתם בכלי חרש למען יעמדו ימים רבים, "
וכן פסק הרמב"ם בהלכות ספר תורה פרק י הלכה ג :
" ספר תורה שבלה או שנפסל נותנין אותו בכלי חרש וקוברין אותו אצל תלמידי חכמים וזו היא גניזתו, מטפחות ספרים שבלו עושין אותן תכריכין למת מצוה וזו היא גניזתן"

כלומר ספר שבלה , ואין אפשרות להשתמש בו או לתת חלק מיריעותיו לספר אחר נגנז בקברו של תלמיד חכם , בתוך כד חרס .

בשולחן ערוך נזכרה הלכה זו פעמיים בשינוי לשון מעט .

באורח חיים סימן קנד סעיף ה כתב :

" ס"ת שבלה, מניחין אותו בכלי חרס וגונזין אותו בקבר ת"ח, אפי' אינו אלא שונה הלכות ולא שימש ת"ח.


וביורה דעה סימן רפב סעיף י כתב מרן :
" ספר תורה שבלה או נפסל, נותנין אותו בכלי חרס וקוברין אותו אצל ת"ח, וזו היא גניזתו. "


יש התפלפלות הלכתית , בלשון השולחן ערוך שהוסיף " או נפסל " וכן כאן כתב " אצל ת"ח " ושם "בקבר ת"ח ".
כדאי מאוד לעיין בשו"ת ציץ אליעזר חלק טו סימן ח , שדן באורך בפרטי ההלכות .

וכדאי לעיין שם אות ה' במעשה נורא , כשקברו ספר תורה שהיה אפשר להשתמש בחלק מיריעותיו .

למעשה :

אם יש ספר תורה ישן מהודר שרוצים להשאירו בארון הקודש , אפשר , אך יסמנוהו שלא יוציאוהו לקריאה
יש בתי כנסיות שנהגו לעשות ארון קודש בצד קטן יותר ושמרו בו ספרי תורה ישנים .
ואין הכרח לקברו בבית קברות .

אם יש ספר שבלה ואפשר להשתמש בחלק מהיריעות – יעשו כן

וספר שבלה ואין לו שימוש יקברוהו בקבר תלמיד חכם בתוך כד חרס .

כתבות נוספות