שאל את הרב

סדר נפילת אפים בשני וחמישי

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 21/12/02 21:29 טז בטבת התשסג

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב השלום והברכה !!

בימי שני וחמישי נוהגים להוסיף לתפילה קטעי סליחות. ראיתי שבסידור היקר "קול אליהו" הקטע של "מה נומר לפניך יושב מרום ..... " נמצא באמצע קטעי הסליחות ובסידורים אחרים הקטע נמצא אחרי תחנון ולפני יג מידות. (בסידור "תפילת ישרים כתוב שהמנהג בארץ ישראל לומר את הקטע אחרי התחנון).

ברצוני לשאול את כבוד הרב ממה נובע השינוי במנהגים. שאלה נוספת ברשות כבוד הרב, כיצד לנהוג בבית כנסת שנוהגים לומר את הקטע הנ"ל אחרי תחנון- האם להתפלל כפי הסדר של כל המנין או שלומר את "מה נאמר לפניך ...." ע,פ הסדר שכתוב בסידור "קול אליהו".

בתודה,

מוטי

תשובה

בס"ד

סיבת הענין היא פשוטה - "מה נאמר" מדבר על העוונות שלנו ונראה מתאים לבקשת סליחה על עברות לפני י"ג מידות ולא לבקשות על הגאולה הנאמרות בשני וחמישי.

אעפ"כ בסידור קול אליהו זה מופיע בתוך קטעי הסליחות כדברי האר"י ז"ל המופיעים בבן איש חי פרשת כי תשא המביא את שני המנהגים וקובע להכריע כדעת האר"י ז"ל.

ה. אחר הודוי ואמירת י"ג מדות תכף ומיד יעשה נפילת אפים כי שלשה אלה צריכים להיות סמוכים זה לזה, יען ע"י אמירת הודוי המקטרג לוקח חלקו בעת הודוי והולך לו ונפרש ממקום הקדושה, ואז נעשים ב' מיני זווגים למעלה בשני בחינות הא' בעת אמירת י"ג מדות וב' בעת נפילת אפים, וזר לא יקרב אל מקום המקדש לטמא את משכן ה' ח"ו וכנזכר בשער הכונות.
לכן גם בשני וחמישי אין להפסיק בין ודוי לנפילת אפים בתחנונים הנוספים בימים ההם, אלא יאמרו נפילת אפים תכף, ואח"כ עומדים ואומרים אותם התחנונים מן אל מלך וכו' עד הסוף.
ופה עירנו בגדאד היה מנהגם מזמן קדמון לומר בשני וחמישי כל התחנונים הנוספים קודם נפילת אפים, ותהלות לאל בטלנו מנהג זה והנהגנו לומר נפילת אפים קודם. כמו שכתב רבינו האר"י ז"ל"

אם אתה נמצא בבית כנסת שכך נוהגים שם ואתה חזן אמור את הקטע כמו שנוהגים בבית הכנסת שאתה מתפלל בו שלא לעשות מחלוקת. אם אתה מתפלל לעצמך - עשה כדעת האר"י ז"ל.

כתבות נוספות