שאל את הרב

מה עונים על זה

חדשות כיפה הרב אלישע פיקסלר 17/06/07 19:48 א בתמוז התשסז

שאלה

אף על פי שהנהלת האתר מבקש לא לפנות עם אותו שאלה ליותר מרב אחד, אני עושה זאת מפני שיתכנו יותר כמה וכמה תשובות לשאלתי וכולם נכונות. עמכם השלחה. המובא מטה הופץ בכולל שלנו, מה עונים על זה? עם בכלל?

ויאמר אמציה אל עמוס חוזה לך ברח לך אל ארץ יהודה ואכול שם לחם ושם תנבא...ויען עמוס לא נביא אנוכי ולא בן נביא אנוכי כי בוקר אנוכי ובולס שקמים. (עמוס ז. יב-יד)

בדברי אמציה משתמע רמז ברור על כך שעמוס מתפרנס מנבואה- "...ואכול שם לחם ושם תנבא...". ייתכן שאמציה בעצמו התפרנס מ"דתו" ו"אמונתו", אך טבעי לו לייחס זה הפשע לעמוס.

עמוס ממהר להכחיש- "...כי בוקר אנוכי...". לוּ עמוס החוזה אכן היה נוטל מהציבור שכר תורתו, כיצד היה עליו לענות כדי שויכוח אמיתי לא ישמע כריב בעלי מקצוע, המתחרים על מקום בשוק? על כל פנים, אנו רואים כאן שטענה זו: "דביקותכם בתורה היא סך הכול דביקות בצורך להתפרנס"- אינה חידוש של ימינו אלא טיעון עתיק, שלפחות אז היה שקרי, למזלנו.

מבחינת כופר זו ראיה בסיסית המוכיחה שאין הבדל מהותי בין בדיות לבו לתורת ישראל.

קיימים מספר די גדול של היתרים שונים של מחברים שונים להנאות מלימוד והוראת תורה. בחיבור זה אני מתייחס ל"חורים" המשותפים לכולם ולא נכנס לטיעונים ייחודיים לכל אחד מהם. כי מטרתי להוראות שהתרים אלה לא יתכנו באופן עקרוני ולא שהם חלשי הנמקה בנקודה זו או אחרת.

ובכן:

1. על ה"חור" המשותף הראשון כבר נרמז- אף אחד מבעלי התרים לא מסוגל לנדב לעמוס תשובה הולמת עבור אמציה, לוּ עמוס היה מאמץ את התרו, חלילה. כל תשובה שתינתן על ידי בעל ההיתר תשמע או כ"מגיע לי", על כך בסעיף 5, או כ"איני גרוע ממך" לכל היתר, או אף "איני גרוע מסטודנט לפילוסופיה". מבחינת המתיימר להציג האמת הבלעדית אין זה מספק. "חור" זה חילול ה' שמו, אך למטרת חבורי אף אין צורך במושג חמור זה- חילול ה', מספיק להצביע על הימנעות שיטתית מקידוש ה'-

אני תקווה שלא ימצא מסונוור אשר יטען שאילוּ לומדי ומורי תורה היו עוסקים בה בלי שכר לא יהי בכך תוספת קידוש ה'. ולא ימצא בור אשר לא ידע כי מפני זה החטא- הימנעות חד פעמית, לא שיטתית, מקידוש ה' נענש משה רבנו ולא נכנס לארץ...ױיַעַן כי לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם: במדבר פ' כ

תשובה

שלום
א. כפי שכתבו לך לא נהגת כשורה כשפנית לכמה עונים
ב. מכתב באורך כזה ועם מטען כזה ראוי לו להתברר באופן אחר מאשר באינטרנט. אנא בחר רב שאתה מכיר ושב עימו על הדברים
יום טוב
אלישע

כתבות נוספות