שאל את הרב

לפסוע בעושה שלום

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 02/01/03 11:30 כח בטבת התשסג

שאלה

לרב שלום

א.אם אני אשכנזי הנמצא בבית כנסת ספרדי למשל בישתבח האם אני צריך לעמוד מצד "לא תטוש תורת אימך" או ללכת כמנהג המקום?(אבקש תשובה מפורטת דהיינו לא רק מה ההלכה אלא מה עדיף לעמוד או לשבת?)

ב.הש"ץ נמצא בתחנון ולידינמצא אדם שעדין מתפלל שמונה עשרה האם אני צריך לזוז ממקומי בשעת נפילת אפים.

ג.אני נמצא בתפילת שמונה עשרה ומאחורי מתפלל אדם האם אני יכול לעשות עושה שלום... באלכסון כאשר אני נמצא ב"שפיץ" של השורה וכשאני מסיים את "עושה שלום" אני מגיע למעבר של האנשים להגיע למקומותיהם?

בתודה מראש

חגי

תשובה

ב"ה


ברכה ושלום.



1) עליך לנהוג כמנהג המקום ולשבת בישתבח.
בתפילתך אתה צריך לנהוג כמנהג בית אביך ואם אתה עולה להיות חזן עליך לנהוג כמנהג המקום.
2)לא הבנתי את שאלתך.
3)אתה צריך לחכות עד שהוא יסיים תפילתו.

אני מעתיק לך את ההלכות בנושא זה :שולחן ערוך אורח חיים סימן קב

**סעיף א
אסור לישב בתוך ד' אמות של מתפלל; בין מלפניו בין מן הצדדין (בין מלאחריו), (תוס' ומרדכי ואשרי פ' אין עומדין) צריך להרחיק ד' אמות; ואם עוסק בדברים שהם מתקוני התפלות, ואפילו בפרק איזהו מקומן, אינו צריך להרחיק; ויש מתיר בעוסק בתורה, אע"פ שאינו מתקוני התפלות; ויש מי שאומר דה"מ מן הצד, אבל כנגדו אפילו כמלא עיניו אסור, אפילו עוסק בק"ש.

**סעיף ב
יש מי שאומר שאם היושב בצד המתפלל חלוש, מותר.

**סעיף ג
אם היושב ישב כבר, ועמד זה בצדו, אינו צריך לקום, שהרי זה בא בגבולו. (ומ"מ מדת חסידות הוא לקום אפי' בכהאי גוונא) (ב"י בשם מהרי"א).

**סעיף ד
אסור לעבור כנגד המתפללים בתוך ד' אמות, ודווקא לפניהם, אבל בצדיהם מותר לעבור ולעמוד.

**סעיף ה
אם השלים תפלתו והיה אדם אחר מתפלל אחריו, אסור לפסוע ג' פסיעות עד שיגמור מי שאחריו את תפלתו, שאם יעשה זה הרי הוא כעובר כנגד המתפלל; וצריך לדקדק בזה, אפי' אם האחרון התחיל להתפלל אחריו, מאחר שכבר התחיל.







בברכה,



עוזיאל


כתבות נוספות