שאל את הרב

כיסוי ראש לאישה

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 09/02/10 23:08 כה בשבט התשע

שאלה

שלום רב,

"ופרע את ראש האישה" זהו המקור לכך שהאישה צריכה לשים כיסוי ראש.

בהמשך לכך עלו לי מספר שאלות שאשמח אם תוכלו לענות לי עליהם-

1. מי אמר מהפסוק הזה שכיסוי ראש מדבר רק על לאחר החתונה?

2. מהו הרציונל להלכה זו? סממן לכך שהאישה הנ"ל נשואה? צניעות (אם צניעות למה לא לשים גם לפני החתונה?)? אולי בכלל כמו הגברים, כיסוי ראש שיפריד בינך לבין בורא עולם וסממן דתי (ואם כן כך למה מקפידים כל כך על מקסימום שיער שאפשר לראות ולא יותר וכו' וכו'?)?

3. אם הרעיון הוא שהאישה לא תמשוך מבטים עם שיערה היפה, איך התירו פיאות שלעיתים רבות יותר יפות ויותר מושכות עיניים מאשר השיער הטבעי של אותה אישה!

4. האם חובת כיסוי ראש לאישה גם כשהיא רק עם בעלה בביתם?

תודה ויישר כוח עצום!

אחיה

תשובה

שלום אחיה!

1. הפסוק "ופרע את ראש האישה" שממנו לומדים את דין כיסוי ראש לאישה, נאמר לגבי אישה סוטה שחטאה ונתייחדה עם גבר זר, ובשעה שהיא באה להקריב את קרבנה, כחלק מהעונש שהתורה הטילה עליה, הכהן פורע את שער ראשה כדי שתתבייש. הפסוק מדבר באישה נשואה, ומכאן שלומדים ממנו שנשים נשואות חייבות בכיסוי ראש, ואין ממנו לימוד לרווקות (מהתורה אין חיוב בכיסוי ראש מלא, אלא רק בכיסוי חלקי).

2. הרציונל להלכה זו הוא דין צניעות. דיני צניעות באופן כללי ביחס לאישה נשואה יותר חמורים מאשר ברווקה (הבא על אשת איש, הסתכלות באישה נשואה חמורה יותר, ועוד), וא"כ נראה שבה יותר שייך כיסוי ראש מאשר ברווקה.

בהחלט יתכן לחשוב, שהרציונאל של צניעות הנשואה הוא שהיא מיוחדת לבעלה.
אפשר שזו משמעות כיסוי ההינומא של הכלה, שנעשה היום על ידי החתן. בזה החתן מבקש ממנה שתסכים להיות מיוחדת לו.

היום כיסוי ראש בהחלט נושא אופי של סממן דתי. כשרואים אשה מכוסת ראש, יודעים שהיא דתית.
על כן יתכן שהיום כיסוי ראש הוא סממן של יראת שמים.


3. בדין פאה נוכרית נחלקו הפוסקים, אכן יש פוסקים שאסרו בדיוק מאותה סיבה שציינת בשאלה. לעומתם היו שהתירו פאות, מפני שלדעתם דווקא השערות הגדלות בראש האישה מבטאות משהו אינטימי שאישה נשואה צריכה להצניעו בפני זרים, ואפילו אם הפאה יפה, חכמים לא אסרו על אישה להתקשט בתכשיטים יפים. והנוהגות ללכת עם פאה נוכרית יש להן על מי לסמוך.

4. מעיקר הדין כאשר אישה בביתה ללא זרים, היא אינה חייבת בכיסוי ראש וכ"ש כאשר היא רק עם בעלה.אמנם כאשר בני הזוג אסורים יש שפסקו להחמיר, אבל מעיקר הדין נראה שאין בזה חובה. בנוסף לכך יש שנהגו ממדת חסידות וע"פ הקבלה להחמיר תמיד בעניין ולא להוריד כלל את כיסוי הראש, ונראה שגם לדעתם כאשר הולכים לישון נתן להוריד אותו.

בברכה,

אורי.

המשיב אינו רב.

כתבות נוספות